Boek je reis nu zonder aanbetaling én met zekerheid van gratis annuleren

Alle veelgestelde vragen over het flexibele (om)boekings- en annuleringsbeleid

Boek je reis nu zonder aanbetaling én met zekerheid van gratis annuleren

We bevinden ons momenteel in een bijzondere tijd, waarvan de toekomst zich moeilijk laat voorspellen. Wij begrijpen dat het voor jou ook een onzekere tijd is, onzeker of je wel of niet op reis moet gaan, maar ook onzeker over het wel of niet boeken van een reis. Vanwege deze bijzondere omstandigheden hebben we een aangepast (om)boekings- en annuleringsbeleid geïntroduceerd. Zo kun je in de huidige situatie je reis uitstellen of juist een nieuwe reis vastleggen.

Wat gebeurt er als kort voor mijn vertrek wanneer de kleurcode van een land aangepast wordt naar rood?

Indien het mogelijk én veilig is om naar een code rood bestemming af te reizen, dan zullen wij jou als reiziger hierover informeren en bij jou de definitieve beslissing leggen om naar een code rood vakantieland af te reizen. Indien jij als reiziger nog steeds graag naar de bestemming op reis wilt, dan vragen wij jou een zogeheten verklaring te tekenen. Bij het tekenen van deze verklaring geef jij akkoord op jouw reis naar een bestemming met een code rood reisadvies. Wij zullen dit enkel voorstellen indien het mogelijk is het programma van de reis uit te voeren zoals gepland (rekening houdend met de Covid-19 richtlijnen). 

Wat gebeurt er als tijdens mijn reis de kleurcode aangepast wordt naar rood?

Als jij als reiziger een pakketreis hebt geboekt (vervoer én verblijf) dan veranderen jouw rechten en plichten niet in deze situatie van corona. Wij als organisator van pakketreizen zijn wettelijk verplicht om, ook in deze situatie, hulp en bijstand te bieden aan de reiziger in het buitenland. Op basis van de lokale regels bepalen we of je reis veilig en voor jou op een prettige manier kan worden uitgevoerd (denk bijv. aan openstelling van bezienswaardigheden, publieke voorzieningen, restaurants, musea, etc.). Wanneer dit niet het geval blijkt, zullen wij jou als reiziger binnen een ‘redelijke termijn’ terug naar huis repatriëren.

Als ik nu een reis boek voor 2021, kan ik deze dan kosteloos annuleren?

Ja. Boek jij een reis tussen 25 januari 2021 en 1 december 2021 – met vertrek vóór 31 december 2021, dan profiteer je van onze flexibele (om)boekings- en annuleringsvoorwaarden1:

  • Je hoeft bij het maken van je boeking geen voorschot te betalen, maar betaalt de factuur slechts 6 weken voor vertrek. Bij boeking betaal je dus nog niets.
  • Je kunt kosteloos jouw reis omboeken OF annuleren tot 30 dagen voor vertrek² zonder opgave van reden3, indien je annuleringsverzekering niet uitkeert4.
  • Bij een bewezen COVID-19 besmetting mag je jouw reis gratis annuleren tot een dag voor vertrek, indien je annuleringsverzekering niet uitkeert4.
  • Je ontvangt je geld terug bij annulering.

De kleine lettertjes
1 Deze flexibele voorwaarden zijn alleen van toepassing op nieuwe boekingen gemaakt in de bovengenoemde periode.
2 Houd rekening met het feit dat eventuele al gemaakte vliegticketkosten (& daadwerkelijke annuleringskosten voor de Incatrail indien van toepassing) bij het omboeken of annuleren van jouw reis voor eigen rekening zijn. In deze bijzondere tijden zullen wij jou, indien er (vliegticket)kosten gemaakt gaan worden, vooraf hierover informeren. Zo kun je tijdig zelf de beslissing
maken.
Let wel: de premie van jouw eventuele kortlopende annuleringsverzekering, afgesloten via ons, wordt altijd in rekening gebracht.
3 Heb je geboekt tussen tussen 26 oktober 2020 en 25 januari 2021, dan geldt: je kunt kosteloos jouw reis omboeken OF annuleren tot 30 dagen voor vertrek² wanneer je vanwege COVID-19 niet naar de bestemming kunt afreizen.
4 Hierbij adviseren we jou om goed te kijken naar een annuleringsverzekering met COVID-19 dekking. Dit is terug te vinden in de polisvoorwaarden van je verzekering.


Opmerking: Koning Aap behoudt zich het recht voor de gegarandeerd vertrekstatus aan te passen, in het geval dat het minimum aantal deelnemers, vanwege eventuele annuleringen, niet meer wordt behaald.

Als ik nu een reis boek voor 2022, kan ik deze dan kosteloos annuleren?

Voor een reis met vertrek in 2022 is het niet mogelijk je reis kosteloos te annuleren, hiervoor gelden onze normale reis- en annuleringsvoorwaarden.. Echter, willen wij, in deze tijden van Covid-19, flexibel zijn en jou wél de mogelijkheid geven jouw plannen te wijzigen, mocht je het uiteindelijk toch niet zien zitten om naar de bestemming af te reizen.
Boek jij een reis óf heb jij een reis geboekt met vertrek t/m 30 april 2022, dan profiteer je van ons flexibel omboekingsbeleid:

  • Je mag je reis kosteloos omboeken tot 30 dagen voor vertrek¹
  • Bij een bewezen COVID-19 besmetting mag je jouw reis gratis annuleren tot een dag voor vertrek, indien je annuleringsverzekering niet uitkeert²
  • Je doet wél aanbetaling bij boeking.

De kleine lettertjes
1 Houd rekening met het feit dat eventuele al gemaakte vliegticketkosten (& daadwerkelijke annuleringskosten voor de Incatrail indien van toepassing) bij het omboeken van jouw reis voor eigen rekening zijn. In deze bijzondere tijden zullen wij jou, indien er (vliegticket)kosten gemaakt gaan worden, vooraf hierover informeren. Zo kun je tijdig zelf de beslissing maken.  
Hierbij adviseren we jou om goed te kijken naar een annuleringsverzekering met COVID-19 dekking. Dit is terug te vinden in de polisvoorwaarden van je verzekering. Indien je niet beschikt over een annuleringsverzekering, zullen de kosten bij een Covid-19 besmetting voor eigen rekening zijn.

Opmerking: Koning Aap behoudt zich het recht voor de gegarandeerd vertrekstatus aan te passen, in het geval dat het minimum aantal deelnemers, vanwege eventuele annuleringen, niet meer wordt behaald.

Ontvang ik opnieuw een tegoedbon als ik nu een reis boek?

Wanneer jij nu een reis boekt, zul je niet opnieuw een tegoedbon van ons ontvangen. Wij geven jou de garantie dat, wanneer jouw reis dit jaar vanwege onvoorziene omstandigheden door ons geannuleerd moet worden, jij je reeds betaalde reissom van ons teruggestort krijgt.

Stond jouw vraag er niet tussen? Bekijk één van de andere thema's:

Of ga terug naar alle veelgestelde vragen