Religie Belize

Het grootste gedeelte van de bevolking van Mexico, Guatemala en Honduras is aanhanger van het rooms-katholieke geloof. In de overwegend indiaanse gebieden is het katholicisme duidelijk vermengd met oude Maya rituelen. Bij de processies bijvoorbeeld, hult men de katholieke heiligenbeelden in Indiaanse kledij. Vooral in Chichicastenango is de synthese van de indiaanse en de katholieke geestelijke wereld heel goed zichtbaar. Indrukwekkend is het gebeuren rond de katholieke kerk Santo Tomàs, waar vrouwen op de trappen offerbloemen verkopen en waar hars wordt verbrand om de goden te eren. Je ruikt de wierook en eenmaal binnen in de kerk heerst een mystieke sfeer, met brandende kaarsen en biddende mensen. Turkaj is de god van de vruchtbaarheid en lijkt op de maïsgod van de oude Maya's. Bij zijn afgodsbeeld even buiten het dorp worden dennennaalden, rozenblaadjes, wierook, sterke drank en soms een kip geofferd. Zieners die gebruik maken van de zwarte of witte magie hangen vaak rond bij de afgodsbeelden. In Santiago Atitlàn (aan het Meer van Atitlàn) wonen de Tzutuhil. Zij vereren een heel bijzondere religieuze figuur. Zijn naam is Maximón (spreek uit Masjimon), een soort vogelverschrikker in westerse outfit. Hij vertegenwoordigt het kwaad en wordt vereerd en verzorgd door de religieuze broederschappen van Santiago Atitlàn. Er wordt beweerd dat Maximón een mix is van oude Maya goden, de veroveraar Pedro de Alvarado en de bijbelse Judas. Zieners voeren hier rituelen uit in de schaars verlichte, rokerige ruimte. Maximón heeft zijn eigen kledingkist, krijgt sigaretjes in zijn mond gestopt en drank naar binnen gegoten.

Een indiaan is over het algemeen diep religieus. Magische religieuze handelingen bepalen zijn levensloop. Hij voelt zich afhankelijk van bovennatuurlijke krachten en tracht de goden tevreden te stellen door offers en gebeden. Hij ervaart een grote verbondenheid met de natuur; zo heeft iedereen een beschermdier (nahual) en vinden de meeste ceremonies en rituelen plaats op de top van een heuvel of berg, die als heilig wordt beschouwd.
De Pop Wuj is het heilige boek van de Maya’s. Het is een relaas over het ontstaan van de eerste mensen, een verhaal dat eeuwen van onderdrukking heeft weerstaan en voortleeft in de traditie van de Maya indianen. Voor de Maya’s is het ontstaan van het leven geen blind toeval. Aan het begin van alles staat de Schepper en Vormgever die vanuit de stilte van diepe wateren een overweldigende tropisch landschap creëert. Maar die niet rust voordat er wezens zijn die de naam van de Schepper kunnen uitspreken. Wanneer pogingen om mensen te maken van aarde en hout mislukt, brengt maïs uitkomst. Uit deze kostbare grondstof worden, aldus Pop Wuj, de eerste mensen gemaakt. Zelden is in een scheppingverhaal zo’n innig verband gelegd tussen het eigen vlees en bloed en het dagelijkse voedsel dat levenskracht schenkt. Warme tortillas vormen immers het hoofdgerecht in elk indiaans gezin. Het verbouwen van maïs is nog steeds omgeven door talrijke rituelen die respect voor de aarde uitdrukken. Voor het zaaien branden de boeren op de akkers kaarsen en wierook. Ze bidden om goede regens en gunstige winden, om voedsel voor iedereen, voor mens en dier. Het zijn de ouderen die bepalen wanneer de tijd voor het zaaien is aangebroken. In sommige streken wordt daarvoor de rituele Mayakalender Tzolkin gebruikt.
 

Koning Aap en derden gebruiken cookies (en andere technieken) om de website te analyseren, deze gebruiksvriendelijker te maken, social media aan te kunnen bieden en u op en buiten de website relevante aanbiedingen te tonen. Door gebruik te maken van de site, stemt u hiermee in. Meer lezen.