Veelgestelde vragen over de familiereizen

Veelgestelde vragen over de familiereizen

Hier vind je alle veelgestelde vragen over de familiereizen.

Krijgen wij een groepskorting wanneer wij met meer dan 8 personen reizen?

Indien je met minimaal 8 personen op één van onze familiereizen boekt, dan ontvang je een extra korting van maar liefst € 50,- per persoon. Ook voor de kinderen!

Deze zogeheten ‘groepskorting’ is alleen te combineren met de vaste klanten korting, en niet met andere kortingen en/of acties.

Geldt er voor kinderen nog een korting op de reissom?

Op veel familiereizen kunnen we aantrekkelijke kinderkortingen aanbieden. Veel luchtvaartmaatschappijen geven immers korting wanneer je met een kind onder de 12 jaar reist.
Deze besparing geven we je vanzelfsprekend terug in de vorm van een kinderkorting.

Meer informatie hierover vind je onder het tabblad "Reisdata en prijzen" bij iedere reis. (Deze korting is alleen geldig op reizen inclusief vlucht).

Welke familiereis past bij ons?

Wij bieden familiereizen aan voor kinderen van zowel 6+ als 12+. We hebben hier een onderscheid gemaakt tussen jonge kinderen en tieners. Leeftijdgenootjes hebben namelijk meer gemeenschappelijke interesses, waardoor het voor de kinderen extra leuk wordt. Bij de vertrekdata staat '6+' of '12+' vermeldt, hieraan kan je de verschillende leeftijdscategorieën herkennen bij onze reizen.

Kan een 11-jarige eventueel mee op een 12+ reis?

Als een 11-jarige een broer/zus heeft die ouder is dan 12 jaar, dan is het jongere gezinslid zeker welkom op de 12+ reis. Wij streven ernaar dat er voor de kinderen zoveel mogelijk leeftijdsgenoten mee gaan op reis. Ook kinderen mogen mee die maximaal 1 jaar jonger zijn dan de aangegeven leeftijdscategorie. Soms maken wij een uitzondering op deze regel.

Praat de reisbegeleider Nederlands?

Op de 6+ reizen gaat er altijd een Nederlandssprekende reisbegeleider mee, op de 12+ reis kan je kiezen tussen een lokale reisbegeleider of een Nederlandstalige reisbegeleider.

Hoe gaat het met de kamerindeling?

Uiteraard wil je met je gezin het liefst de kamer delen. Daarom bieden wij twee- en driepersoonskamers aan. Wij vragen altijd kamers die naast elkaar liggen, maar dit is echter niet overal mogelijk. In sommige landen zal het extra bed een opklapbed/stretcher zijn.

Wat is de groepsgrootte van de reis?

Dit is per reis verschillend maar meestal heeft de reis een minimum van 6 personen en een maximum van 22 personen. Koning Aap behoudt zich het recht een uitzondering te maken op het maximumaantal deelnemers, voor het geval de laatste boeking net te groot is. We kunnen er dan voor kiezen om een extra kind mee te laten gaan.

Is er een vluchtkeuze?

We werken enkel samen met een beperkt aantal betrouwbare luchtvaartmaatschappijen. Hierbij streven we naar maximaal één overstap op internationale vluchten en kijken we sterk naar de prijs-kwaliteitsverhouding. Voor de meeste reizen reserveren we al een jaar voor je vertrek vliegtuigstoelen bij de luchtvaartmaatschappij (een ‘allotment’). Tegen een vooraf afgesproken prijs ontvangen we dan bijvoorbeeld twintig stoelen voor een bepaalde reisdatum.

Het bijbehorende vluchtschema vermelden we vervolgens op onze website bij de betreffende reis. Dit vluchtschema en de luchtvaartmaatschappij zijn altijd onder voorbehoud van wijzigingen. Vanaf 10 dagen voor vertrek vind je je definitieve vluchtschema en e-ticketnummer in de vertrektijdenbrief op Mijn Koning Aap.

Mocht je liever een rechtstreeks vlucht willen met bv. KLM geef dit dan aan op het boekingsformulier, wij zullen dan een offerte op maat maken (meerprijs KLM is meestal € 400 p.p.)

Zitten wij naast elkaar in het vliegtuig?

Wij proberen voor gezinnen de stoelen altijd naast elkaar te reserveren. Helaas maken luchtvaartmaatschappijen ons dit erg lastig. Zij hebben immers ingevoerd dat je als klant vaak alleen tegen betaling vooraf vaste stoelen kunt reserveren. Dit bedrag kan oplopen tot € 100 per retourvlucht (voor een standaard stoel). Vanaf 24 uur voor vertrek kan je dit soms ook kosteloos doen.

Het is echter zo dat wij voor onze groepen meestal geen specifieke stoelen kunnen reserveren, hoe graag we dat ook willen. Dit heeft doorgaans te maken met de groepsreserveringen (‘allotments’) die wij gebruiken of de toeslagen die luchtvaartmaatschappijen vragen voor het selecteren van je gewenste stoel. Dit leidt incidenteel tot situaties waarbij de luchtvaartmaatschappij je als gezin, koppel of groep niet bij elkaar plaatst. Wij vinden dit, net als jij, zeer vervelend, maar hebben hierop helaas amper invloed.
Wat wij in deze situaties doen, is dat wij vooraf een mail naar de luchtvaartmaatschappijen sturen met de namenlijst en het verzoek deze reizigers bij elkaar te plaatsen. Vervolgens is het aan de luchtvaartmaatschappij om dit op te pakken. De meeste luchtvaartmaatschappijen honoreren onze verzoeken gelukkig, maar met name in het hoogseizoen kan dit soms vergeten worden of niet meer mogelijk zijn, met alle gevolgen van dien.

Wij doen er dus al het mogelijke aan, maar zijn wel afhankelijk van de medewerking van de luchtvaartmaatschappijen.

Zijn er zwembaden aanwezig?

De meeste hotels zullen een zwembad hebben echter zijn er een aantal bestemmingen waar hotels met zwembad minder vaak voorkomen (denk hierbij aan bestemmingen zoals Georgië) Bij het kopje 'accommodatie' op de reispagina's kan je een indruk krijgen van de hotels waar wij tijdens die rondreis overnachten.

Kan ik de reis verlengen met een aantal dagen aan het strand?

Het is zeker mogelijk om je reis te verlengen! Indien je dit graag wilt kun je dit aangeven op het boekingsformulier. Wij sturen na het uitzoeken van je wensen zo spoedig mogelijk een mail om je de mogelijkheden en de kosten te laten weten. Pas als je hiermee akkoord bent gegaan, wordt je boeking definitief. Ben je niet akkoord met het voorstel dan ben je hier nog niet aan gebonden. Bij sommige reizen hebben wij ook een standaard verlenging waar je uit kan kiezen, deze verlening staat omschreven bij het 'dag-tot-dag programma' op de reispagina.

Houd er wel rekening mee dat er meerkosten voor de vlucht, een transfer van het vliegveld naar het eerste hotel en/of extra hotelnachten bij kunnen komen.

Kan ik mijn dieetwensen doorgeven?

Jazeker geef dit aan op het boekingsformulier dan geven wij dit door aan de luchtvaartmaatschappij. Ter plekke kan je dit zelf ook aan de reisbegeleider doorgeven.

Wat houdt de prijs- en vertrekgarantie precies in?

Een prijsgarantie betekent dat je reissom na het bevestigen van je boeking niet meer verhoogd zal worden. Eventuele prijsverhogingen die later worden doorgevoerd worden dus niet aan je doorbelast (met calamiteiten uitgezonderd). De vertrekgarantie houdt in dat wij garanderen dat de reis doorgaat, zodra de reis een gegarandeerd vertrek heeft. Zo hoef je je dus geen zorgen te maken over het feit dat de reis wel of niet doorgaat!

Waar moet ik nog meer aan denken?

  • Houd mijn.koningaap in de gaten;
  • Zorg dat je paspoort nog minstens 6 maanden geldig is op de datum dat je terugkomt;
  • Wanneer een kind meereist met een ouder met een andere achternaam dan kan gecontroleerd worden of er daadwerkelijk een ouder-kindrelatie is. Daarnaast raden we aan een toestemmingsformulier van de niet-meereizende ouder te voorzien. Dit kan je aanvragen bij de gemeente. Doel van deze extra controle is om kindontvoeringen tegen te gaan. Sommige landen eisen een verklaring waaruit blijkt dat de meereizende volwassene ook daadwerkelijk de ouder is of het gezag heeft. Informeer hiernaar bij de ambassade of het consulaat van het land van bestemming. Reist een kind mee met iemand anders dan de ouders, bijvoorbeeld een familielid, dan eisen sommige landen een verklaring waarin de ouders toestemming geven voor deze reis. Je kunt bij de ambassade of het consulaat van het land van bestemming informeren naar de toelatingseisen die voor dit land gelden.
  • Zet je bankpas op wereldniveau;
  • Mocht je dagelijkse medicijnen gebruiken, zorg dan altijd dat je extra medicijnen meeneemt, dus niet het exacte aantal per dag. Mocht je reis onverhoopt toch langer duren dan ben je er altijd zeker van dat je voldoende medicijnen bij je hebt.

Bij wie kan ik met mijn andere vragen terecht?

Ons familieteam helpt je graag verder, vraag gerust naar Isabel, Lotte of Els.