Reisdocumenten
Internationaal paspoort:
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort dat bij terugkeer van je reis nog minimaal 9 maanden geldig is en beschikt over tenminste 3 lege aaneengesloten pagina’s. Een noodpaspoort is niet toegestaan.
Visum:
Voor deze bestemming is een visum benodigd in het paspoort voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Wij raden je aan om 6 weken voor vertrek van je groepsreis je visum aan te vragen (mits de reis een gegarandeerd vertrek heeft).
Heb je een dubbele nationaliteit dan is het van belang dat je bij het boeken van de reis en je visum aanvraag de nationaliteit invult van het paspoort waarmee je op reis gaat.
Uitzondering:
Toeristen met een
Nederlands of Belgisch paspoort hebben op dit moment geen visum nodig bij een bezoek van
maximaal 30 dagen aan China. Deze uitzondering geldt vooralsnog tot
31 december 2025.
Wij raden je ten zeerste aan om je visum aan te vragen via onze partner Visa4Travel. Het aanvragen van een visum voor China kost namelijk veel tijd en kan foutgevoelig zijn. Het team van Visa4travel is telefonisch bereikbaar via 085 0218180, en helpt je graag bij je visumaanvraag.
Visa4Travel is een gespecialiseerde visumdienst voor Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).
Kijk op de website van Visa4Travel voor meer informatie:
- Nederlandse reizigers bezoeken:
visa4travel.nl/koningaap
- Belgische reizigers bezoeken:
visa4travel.be/koningaap
Wanneer je ervoor kiest om zelfstandig een visum aan te vragen dan ben je zelf verantwoordelijk voor de aan te leveren documenten. Wij kunnen je als reisorganisatie geen assistentie bieden.
De procedure voor het visum van China via Visa4Travel:
De procedure voor de aanvraag van het visum voor China start online. Op de website van Visa4Travel selecteer je bij Bestemmingen ‘China’. Hier vul je het online aanvraagformulier in en betaal je de aanbetaling. Je ontvangt een e-mail terug met instructies over de diverse documenten die je dient aan te leveren en de prijs van het visum met daarbij de factuur. Je hebt o.a. een kopie nodig van het vliegticket, hotelreserveringen en het dag-tot-dag programma. Deze ontvang je 6 weken voor vertrek in een compleet document van Koning Aap. De visumprocedure voor China is strikt en daarom is het belangrijk om de visumbenodigdheden zorgvuldig aan te leveren bij Visa4Travel.
De prijs van het visum bedraagt - inclusief bemiddelingskosten - ongeveer 250 euro per visum. Er dient per persoon een visum aangevraagd te worden.
Nadat je alle formulieren hebt ingevuld, stuur je je paspoort samen met alle vereiste documentatie aangetekend naar Visa4Travel. Zij zorgen ervoor dat je visum in het paspoort komt. Je kunt je paspoort ook persoonlijk afgeven of ophalen bij de vestiging van Visa4Travel in Hoofddorp. Het kantoor is goed bereikbaar per auto of per trein. Je kunt er gratis parkeren en het is minder dan 10 minuten lopen van het treinstation.
Belgische reizigers kunnen ervoor kiezen om hun paspoort naar ons kantoor in Gent te brengen, en hier weer te komen ophalen zodra het visum in het paspoort staat. Belgische reizigers kunnen er ook voor kiezen om hun paspoort per post te versturen. Om veiligheidsredenen raden wij in dit laatste geval aan om gebruik te maken van een koeriersdienst. Let op; hier zijn meerkosten aan verbonden.
Journalist, fotograaf of militair:
Deelnemers die werken als journalist, fotograaf of militair maar aan onze reizen deelnemen als ‘vakantieganger’, adviseren wij bij beroep ‘employee’ in te vullen. Op deze manier voorkom je eventuele complicaties bij de aanvraag van het visum. Vanzelfsprekend zijn wij echter niet verantwoordelijk als je beroep uiteindelijk toch leidt tot een afwijzing.
Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.
Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen.
Reizigers met minderjarige kinderen waarbij één of beide ouders niet meereizen dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen
Accommodatie en transport
Vervoer
De bustrajecten worden afgelegde met een eigen bus. Het voordeel van een eigen bus is dat je onderweg kunt stoppen om foto's te maken of een lokale versnapering te proberen.
Voor de excursies naar bijvoorbeeld de Chinese Muur in Beijing of het Terracottaleger in Xi'an, huren we ter plaatse eigen vervoer of sluiten we ons aan bij een excursie die ter plaatse wordt aangeboden. Dit gebeurt in overleg met de deelnemers van de groep.
Enkele trajecten worden overdag afgelegd per hogesnelheidstrein: van Beijing naar Pingyao, van Pingyao naar Xi’an, van Xi’an naar Chengdu, van Chengdu naar Guilin en van Guilin naar Hangzhou. Comfortabel en snel!
LET OP: de treinkaartjes worden gereserveerd op basis van paspoortgegevens. Zorg dus dat deze ‘up to date’ zijn ingevuld. Je kunt dit controleren via je mijn.site.
Uiterlijk 6 weken voor vertrek hebben we je correcte paspoortgegevens nodig i.v.m. het reserveren van de treintickets. Deze worden gereserveerd door onze agent refererende aan je officiële voornaam zoals in het paspoort vermeld (meisjesnaam voor gehuwde vrouwen) en paspoortnummer. Indien deze niet correct worden ingevuld, kan dit problemen ter plaatse veroorzaken. De tickets zijn namelijk niet wijzigbaar en vaak kunnen ze niet opnieuw worden gereserveerd.
Koning Aap heeft als uitgangspunt dat we ter plaatse – om milieuredenen - geen gebruik maken van binnenlandse vluchten. In China is hogesnelheidsnetwerk de laatste jaren sterk uitgebreid en verbeterd zodat wij de binnenlandse vlucht van Chengdu naar Guilin vervangen hebben door een treinreis. De milieubelasting van deze treinreis is beduidend lager dan van de binnenlandse vlucht. Zo dragen jij en wij ook een steentje bij aan een betere wereld!
De transfers van en naar de luchthaven zijn inbegrepen bij de reissom. Indien je kiest voor het landarrangement, zijn de transfers van en naar de luchthaven niet inclusief.
Reisafstanden
Vliegveld Beijing naar Beijing: 32 km / 1 uur
Beijing naar Pingyao: 606 km / 4 uur (hogesnelheidstrein)
Pingyao naar Xi’an: 486 km / 3 uur (hogesnelheidstrein)
Xi’an naar Chengdu: 658 km / 4 uur (hogesnelheidstrein)
Chengdu naar Guilin: 1073 km / 7 uur (hogesnelheidstrein)
Guilin naar Yangshuo: 65 km / 1½ uur
Guilin naar Hangzhou: 1443 km / 8½ uur (hogesnelheidstrein)
Hangzhou naar Wuzhen: 85 km / 2 uur
Wuzhen naar Shanghai: 130 km / 2½ uur
Shanghai naar Shanghai Vliegveld: 55 km / 1¼ uur
NB: De genoemde ‘kale’ reisduur per dag is sterk afhankelijk van de verkeersdrukte, wegconditie, trein- of vluchtvertragingen en het weer. De tijd is dan ook uiteraard bij benadering.
Accommodatie
Tijdens onze reizen naar China overnacht je in hotels met tweepersoonskamers met douche en wc op de kamer. Je verblijft op basis van logies. Bij de selectie van onze hotels hebben we met name gelet op de locatie, hygiëne en sfeer. De kwaliteit van de hotels kan per plaats verschillen. Zo is er in de kleine plaatsen op het platteland vaak weinig keuze in hotels, of blijkt een hotel - ondanks tijdig reserveren - toch al vol. We overnachten meestal in het centrum van de plaats waar we verblijven. Houd er rekening mee dat het voor kan komen dat we pas na 12.00 uur kunnen inchecken.
Je vliegt in de late avond van dag 21 naar huis. We zorgen dat er een aantal kamers voor de groep in Shanghai beschikbaar is tot 18.00 uur.
Wifi is voor veel reizigers prettig om (via ‘
social media’) contact met het thuisfront te houden. Alle geplande hotels op deze rondreis door China beschikken over gratis wifi, Meestal in de kamer, soms alleen in de lobby van het hotel. Houd er rekening mee dat de kwaliteit en snelheid van de internetverbinding niet overal optimaal zijn. Let op: In China zijn o.a. Google, Whatsapp, YouTube en Facebook geblokkeerd. Je zou (in Nederland of België) de app WeChat kunnen downloaden voor contact met het thuisfront. Dit is een soort WhatsApp die in China wel werkt.
Deelnemers die zich individueel inschrijven delen een kamer met een andere deelnemer. We houden er uiteraard rekening mee dat je bij iemand op de kamer komt van hetzelfde geslacht. Het is mogelijk om een eenpersoonskamer aan te vragen, hiervoor geldt een toeslag.
Op deze reis is het niet mogelijk een driepersoonskamer te boeken.
NB: In China wordt bij het inchecken in de hotels je paspoort gevraagd. Het receptiepersoneel maakt daar een kopie van. Hotels zijn in China wettelijk verplicht hun gasten bij het inchecken te identificeren en te registreren.
Bij verschillende bezienswaardigheden wordt ook vaak om je paspoort gevraagd (zonder paspoort kom je er niet in). Het paspoort wordt gescand en je gezicht wordt ook meteen gescreend. Het is in China dus even omschakelen wat privacy betreft.
Een goede eerste indruk van de hotels die Koning Aap gebruikt in China, vind je op het tabblad '
accommodaties' bij deze reis. Deze hotels zijn altijd onder voorbehoud van wijzigingen en beschikbaarheid.
Vluchtinformatie
De luchtvaartmaatschappij en het vluchtschema zijn onder voorbehoud van wijzigingen. Het kan voorkomen dat er op de heen- en/of terugreis een overstap gemaakt moet worden. In sommige gevallen wordt er vertrokken vanuit Schiphol en worden de prijzen hierop gebaseerd. Reizigers dienen in dit geval zelf van en naar Schiphol te gaan en staan ook in voor deze kosten. Het getoonde vluchtschema is daarom een voorbeeld. Ongeveer 10 dagen voor vertrek vind je op mijn.koningaap je vertrektijdenbrief met daarin het definitieve vluchtschema.
Voor meer informatie en veelgestelde vragen betreffende vluchten, klik
hier.
Zwaarte van de reis
Vaak krijgen we de vraag of een reis 'zwaar' is. Dit vinden we een moeilijke vraag omdat iedereen een reis op een andere manier ervaart. In het algemeen kun je stellen dat iedereen met een goede lichamelijke en geestelijke conditie zonder problemen kan deelnemen aan onze reizen. Dit betekent bijvoorbeeld dat je altijd je eigen bagage naar je kamer kunt brengen, - ook als er geen lift is - of dat een uitgebreide stadswandeling voor je geen probleem is. Culturele verschillen respecteer je en je kunt goed omgaan met onverwachte gebeurtenissen. Op basis van onze ervaring en de terugkoppeling van onze reizigers en reisbegeleiders geven we voor iedere reis tevens een indicatie voor de ervaren zwaarte. Zo hopen we je te helpen om de reis te kiezen die bij je past zodat jij zelf - én ook je medereizigers! – optimaal kunnen genieten. Bij deze indeling houden we rekening met de gebruikte accommodatie, reisduur, hoogteverschillen, zwaarte van wandelingen & ruimte om zelf invulling te geven aan programma.
Moeilijkheidsgraad voor deze rondreis door China:
China is immens. Om de lange reisafstanden te overbruggen kiezen we er op deze rondreis voor een belangrijk deel te reizen per comfortabele hogesnelheidstreinen (trajecten met een reisduur van 3½ tot 8½ uur). Je dient regelmatig zelf op de stations met je bagage te sjouwen. (Er worden op deze groepsreis China GEEN trajecten afgelegd per nachttrein). Voor de kortere trajecten kiezen we voor een eigen bus (reisduur 2 à 3 uur). Je overnacht in hotels in tweepersoonskamers met eigen douche en wc op de kamer. Bij de hotelselectie hebben we met name gelet op de locatie, hygiëne en sfeer. De kwaliteit van de hotels kan per plaats verschillen. Er zitten geen ‘verplichte’ wandelingen in deze reis. Maar… om bijvoorbeeld de Chinese Muur of de omgeving van het schitterende Yangshuo optimaal te verkennen moet er regelmatig worden gelopen, ook over rijstvelddijkjes of trappen.
Deze reis valt in categorie 2.
Categorie 1: Ontspannen reis, voor iedereen goed te doen. Korte reisafstanden, goede hotels, lichte wandelingen, reis met een laag tempo.
Categorie 2: Voor iedereen goed te doen. Soms wat langere reisafstanden. Goede hotels, soms avontuurlijke overnachting, eenvoudige wandelingen, reis in een gewoon tempo. Voldoende ruimte om ook zelf invulling te geven aan je reis door verblijf in grotere steden.
Categorie 3: Goed te doen voor iedereen die zich voorbereidt en zich flexibel opstelt. Er zitten zwaardere trajecten in de reis zoals langere reisafstanden (> 6 uur), treinreizen, wandelingen over ongebaande paden en/of ongelijke ondergrond, geringe hoogteverschillen en/of (meerdere) overnachtingen in eenvoudige accommodatie en/of je ervaart grote culturele verschillen. Soms minder ruimte om zelf zonder de overige deelnemers op pad te gaan (denk aan verblijf in wildpark).
Categorie 4: Redelijk stevige reis door lange reisafstanden, diverse zwaardere en/of meerdaagse wandelingen, hoogteverschillen, regelmatig eenvoudige accommodatie, minder ruimte voor eigen invulling omdat veel in groepsverband gedaan moet worden (verblijf in wildpark, reizen door ruige natuur).
Categorie 5: Zware reis die we alleen aanraden voor ervaren reizigers die beschikken over uitgebreide reiservaring en een zeer goede lichamelijke en geestelijke conditie hebben. Denk hierbij aan meerdaagse trektochten, reizen door ruig terrein, lange wandelafstanden per dag en/of grote hoogteverschillen.
Neem bij twijfel contact met ons op. Wij adviseren jou graag bij de keuze voor een passende reis.
Reisbegeleiding
Al onze groepsreizen worden ter plekke uitgevoerd door Nederlandstalige of lokale Engelstalige reisbegeleiders. Bij de vertrekdatum van een reis wordt dit op onze website duidelijk vermeld.
Veel klanten vragen ons of er veel verschil is tussen een reisbegeleider uit België/Nederland of een lokale Engelssprekende reisbegeleider. Wij vinden dat er aan beide keuzes voor- en nadelen verbonden zijn en dat iedereen daarom zelf moet afwegen welke keuze voor hem/haar de beste is.
Een Nederlandstalige reisbegeleider is meestal opgegroeid in België of Nederland en maakt daarom deel uit van onze westerse cultuur. Met hen is het over het algemeen makkelijker communiceren tijdens de reis, zowel wat betreft de taal als de culturele achtergrond. Daardoor kan deze reisbegeleider het groepsproces makkelijker volgen en bijsturen waar nodig. Vaak hebben zij ook uitgebreid gereisd of gewoond op de bestemming en hebben dus veel kennis over de lokale gebruiken en delen dit graag met je. Ook is de Nederlandstalige reisbegeleider zich zeer bewust van het belang van duurzaam toerisme; ze stimuleren het bezoeken van kleinschalige lokale restaurants, beperken het gebruik van plastic en geven duurzame tips tijdens de reis.
Een lokale Engelstalige reisbegeleider is natuurlijk op de bestemming opgegroeid en ‘ademt’ daarom deze bestemming. Hij of zij is hierdoor de aangewezen persoon om je in te wijden in de lokale gebruiken en cultuur. Overal is hij/zij thuis en dit communiceert erg makkelijk met de lokalen. Zijn of haar Engels heeft vaak een accent waardoor de communicatie iets moeilijker kan verlopen dan met een Nederlandstalige reisbegeleider. Positief is dat zo lokaal werk gecreëerd wordt op de bestemming zodat de lokale economie meer profiteert van je bezoek. Tenslotte geldt vaak een korting op een reis met een lokale Engelstalige reisbegeleider omdat bijvoorbeeld geen intercontinentaal vliegticket voor hen betaald hoeft te worden en wij dit verrekenen in onze prijzen.
Koning Aap stelt hoge eisen aan de reisbegeleiding. Een goede reisbegeleider is van grote meerwaarde op de reis! Wij zijn dan ook trots op ons team van professionele reisbegeleiders. Het zijn stuk voor stuk enthousiastelingen die allemaal de liefde voor 'hun' land(en) graag aan anderen over brengen. Ruime reiservaring én ervaring in het omgaan met groepen en (bij voorkeur) actieve kennis van lokale gebruiken en de taal zijn bij ons belangrijke selectiecriteria bij de keuze voor onze reisbegeleiders. Voor onze nieuwe reisbegeleiders worden speciale trainingen georganiseerd om ze voor te bereiden op hun rol tijdens de reis. Tijdens deze trainingen krijgen ze ook lastige praktijksituaties voorgeschoteld en leren ze waar de Koning Aap reisformule voor staat.
Daarnaast worden er met regelmaat bijeenkomsten georganiseerd voor de Nederlandstalige reisbegeleiders om essentiële kennis en ervaring uit te wisselen met elkaar en met medewerkers op kantoor, zodat de reizen op allerlei vlakken verbeterd kunnen worden.
De primaire taak van onze reisbegeleiding is toezien op een goede logistiek van de reis (vervoer en accommodatie). Ook waakt de reisbegeleiding over het verloop van het programma en over de aandacht die elk onderdeel krijgt. De reisbegeleider organiseert ter plekke een scala aan facultatieve excursies. Daarnaast fungeert hij of zij natuurlijk als centrale vraagbaak. Onze medewerkers kunnen veel vertellen over het land en de plaatselijke gewoonten. Realiseer je wel: een reisbegeleider is geen wandelende encyclopedie. Hoe je uiteindelijk het land ervaart bepaal je zelf, neem dus altijd een goede reisgids mee.
Natuurlijk heeft een reisbegeleider ook niet alles in de hand. Soms is er sprake van overmacht: door overstromingen of aardverschuivingen is de weg versperd, de overheid heeft de treinkaartjes geconfisqueerd of het hotel heeft de kamers al weggegeven. Bij dit soort tegenslagen zal de reisbegeleider op zoek gaan naar een alternatief.
Ondanks alle voorbereidingen en inspanningen van de reisbegeleider kan het gebeuren dat de reis toch niet geheel naar je verwachting verloopt. De reisbegeleider hoort dit dan graag van je, zodat er ter plekke naar een oplossing gezocht kan worden.
Het functioneren van onze reisbegeleiders evalueren we na iedere reis aan de hand van door deelnemers ingevulde evaluatieformulieren. Zo hebben wij te allen tijde zicht op hoe onze mensen in het veld opereren!
Je reisbegeleider verwacht aan het einde van de reis een fooi als zij/hij het werk goed heeft gedaan. Ons advies voor deze fooi verschilt per land, kijk voor een indicatie in de landeninformatie van je reisbestemming.
Bewust op reis
Reizen is andere culturen leren kennen, lokale mensen ontmoeten en prachtige natuur zien. En dat willen we ook nog tot ver in de toekomst. Daarom houden wij bij onze reizen
rekening met milieu, mensen, natuur en cultuur. Dit is niet alleen noodzakelijk maar ook nog eens heel leuk!
Local Impact Score
Voor elke reis streven we naar een minimale impact op het klimaat en een maximale positieve impact op de lokale omgeving. Om inzichtelijk te maken welk deel van onze uitgaven en de uitgaven van onze reizigers bij de lokale gemeenschap (accommodaties, restaurants en transport) terecht komt, hebben wij een Local Impact Score ontwikkeld.
De Local Impact Score bestaat uit twee elementen. Het eerste deel is opgebouwd uit een berekening van de vlucht, het landarrangement en het geschatte zakgeld. Het tweede deel is opgebouwd uit een waardensysteem van tien duurzaamheidscriteria waarvan wij vinden dat deze de lokale impact vergroten. Deze twee elementen samen vormen samen onze Local Impact score. Hoe hoger de score, hoe meer geld er in de lokale gemeenschap blijft. Lagere scores hebben uiteraard meer aandacht nodig in de toekomst. We doen er alles aan om een score waar mogelijk te verbeteren samen met onze lokale partners. We zullen de scores jaarlijks bijwerken en herzien.
De Local Impact Score van deze reis is: 56
Wil je meer lezen over de Local Impact Score of ben je benieuwe uit welke duurzaamheidscriteria de score is opgebouwd? Wij leggen je dit graag uit op
onze duurzaamheidspagina.
Bijkomende kosten en zakgeld
Zakgeld / Bijkomende kosten
Het door ons geadviseerde zakgeld is een minimum bedrag voor je maaltijden, drankjes, excursies, entreegelden, ter plaatse te betalen luchthavenbelastingen en fooien. Het bedrag dat je uiteindelijk uitgeeft hangt natuurlijk sterk af van je eigen uitgavepatroon, souvenirs zijn mede daarom niet inbegrepen.
Gezamenlijke uitgavenpot
Tijdens je reis kun je regelmatig gezamenlijk deelnemen aan excursies of (niet vantevoren betaalde) maaltijden. Ook zullen er hier en daar gemeenschappelijke fooien betaald worden. Om hiervoor niet elke keer apart te hoeven afrekenen wordt er een Gezamenlijke Uitgavenpot ingesteld. Aan het begin van de reis wordt door de reisbegeleider van iedereen geld ingezameld voor deze pot. Aan het eind van de reis volgt dan de afrekening, waarbij je geld terug kunt krijgen of bij moet betalen. Met deze uitgaven is rekening gehouden bij de hoogte van ons adviesbedrag voor het zakgeld.
Landarrangement
Het is ook mogelijk om van deze rondreis alleen het landarrangement te boeken. Je regelt dan zelf de internationale vluchten en de transfer bij aankomst en vertrek. Met de andere deelnemers maak je vervolgens de reis volgens programma. Zo heb je een optimale vrijheid om zelf je reis samen te stellen en de vlucht te kiezen die bij je reisplannen past.
Op het boekingsformulier kun je ook aangeven of we, tegen betaling, nog een extra overnachting bij aankomst moeten regelen. Ook de transfer bij aankomst kan Koning Aap op individuele basis voor je regelen.
Voor al onze reizen hebben we een minimum aantal deelnemers nodig. Houd hier rekening mee voordat je zelf tickets gaat reserveren.
Het is in alle gevallen je eigen verantwoordelijkheid om op tijd bij het beginpunt van de reis aanwezig te zijn. Daarnaast zijn wij niet verantwoordelijk voor sporadische wijzigingen in de vertrekdata van onze groepsreizen.
Verzekeringen
Zoals in onze reisvoorwaarden vermeld staat, stellen we het afsluiten van een reisverzekering verplicht en bevelen we het afsluiten. Mocht er onverhoopt iets gebeuren tijdens de reis of voor aanvang van de reis, dan kan dit je veel geld kosten. Door het afsluiten van een verzekering voorkom je hoge kosten. Koning Aap werkt al jaren samen met de bekende reisverzekeraar Allianz Global Assistance. Zij hebben een speciaal pakket van reis- en annuleringsverzekeringen samengesteld dat aansluit op het avontuurlijk karakter van onze groepsreizen.
Je verzekeringen bij Koning Aap afsluiten: de voordelen
Hoewel het niet verplicht is om de verzekeringen bij Koning Aap af te sluiten, raden we dit wel aan. Omdat we goed op de hoogte zijn van de af te leggen reisroutes en ter plaatse beschikken over de medewerking van lokale agenten, zijn eventuele problemen makkelijker op te lossen wanneer de reisverzekering via Koning Aap is afgesloten. Een bijkomend voordeel is dat wanneer een reis onverhoopt niet door mocht gaan, de kosten van de afgesloten reis- en/of annuleringsverzekeringen geheel gerestitueerd worden.
Reis je met een reisgenoot?
Deelnemers die zich samen inschrijven op een reis raden we aan om een reisverzekering af te sluiten bij dezelfde verzekeringsmaatschappij. Bij een eventuele repatriëring van je reisgenoot voorkom je zo dat je als medereiziger (met een andere verzekering) geen toestemming krijgt om ook zonder kosten terug te keren.
Avontuurlijke excursies zijn op eigen risico
Met nadruk willen we er op wijzen dat reizigers die tijdens hun reis deel willen nemen aan avontuurlijke excursies (als raften, duiken, snorkelen, (bamboe)vlotvaren, kanoën, (water)skiën, (wind)surfen, parasailing, deltavliegen, parachutespringen, ballonvaren, bungee jumpen, canopy tour, canyoning, speleologie, mountain trekking, tokkelen, sandboarden, mountain biking, downhill biking en snowboarden) dit voor eigen risico doen en dat we hen dringend aanraden vooraf te controleren of hun reisverzekering deze activiteiten dekt.
Hoe sluit je een verzekering via ons af?
Dat is heel makkelijk! Bij het boeken van een reis, kun je in het boekingsformulier aangeven welke verzekering(en) je wilt bijboeken.
Overzicht verzekeringen
Voor meer informatie verwijzen we je door naar een pagina met meer uitleg over alle verzekeringsmogelijkheden.
Veilig op reis
Koning Aap is aangesloten bij de VVR. Op de reizen van Koning Aap zijn de Algemene en Bijzondere Reisvoorwaarden van toepassing op de contracten tot reisorganisatie en reisbemiddeling zoals verstaan onder de Belgische wet van 16 februari 1994.
Conform art. 36 van de wet tot regeling van het contract tot reisorganisatie en reisbemiddeling is Koning Aap door Amlin Europe nv
, bijhuis België, verzekerd om, in geval van financieel onvermogen, zijn verplichtingen jegens de reiziger verder na te komen. Deze garantiestelling wordt begeleid door VVR.
Voor jou als reiziger is dit een veilig gevoel, omdat je bij eventuele problemen altijd kunt terugvallen op deze organisaties.
Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen over
China
Landinformatie
Meer informatie over
China
Verder nog belangrijk
We raden je aan om goed voorbereid op reis te gaan, lees daarom voldoende over je reisbestemming en vraag goed na welke vaccinaties en andere medicatie je nodig hebt. Hieronder volgen nog een paar belangrijke zaken.
Persoonsgegevens
Zorg dat je je persoons- en paspoortgegevens (als geslacht, geboortedatum, voornamen en achternaam zoals vermeld in je paspoort) correct invult, aangezien deze uiteraard nodig zijn voor het inboeken van je vluchten, eventuele treintickets of accommodatie. Check na ontvangst van je (digitale) boekingsbevestiging of deze gegevens correct staan vermeld. Je bent zelf verantwoordelijk voor het verstrekken van correcte gegevens. Met onjuiste gegevens loop je het risico niet toegelaten te worden op een vlucht of buitenlandse luchthaven.
Feedback
Hoewel wij veel aandacht besteden aan het goed uitvoeren van onze reizen is het mogelijk dat een deelnemer aanmerkingen heeft over de uitvoering van de reis. Om te bewerkstelligen dat deze aanmerkingen direct tijdens de reis naar tevredenheid opgelost kunnen worden, is de deelnemer verplicht de aanmerkingen per omgaande schriftelijk aan de reisbegeleiding mee te delen. Klachten die niet tijdens de reis schriftelijk aan de reisbegeleiding zijn meegedeeld, zullen door ons na afloop van de reis niet in behandeling worden genomen.
Aantal deelnemers
Mocht het gepubliceerde minimum aantal deelnemers niet gehaald worden, dan hebben wij de mogelijkheid om deze reis schriftelijk of mondeling te annuleren. Ook het uiteindelijk niet verkrijgen van de benodigde vliegtickets, kan leiden tot het annuleren van de reis. Wij verplichten ons dit uiterlijk drie weken voor vertrek aan de deelnemers mee te delen.
Adventure Specialists BV
Koning Aap maakt deel uit van een groep avontuurlijke reisorganisaties die vallen onder Adventure Specialists BV. Zij werken op diverse manieren samen om te zorgen dat de reiziger zo veel mogelijk waar krijgt voor zijn geld. Achter de schermen wordt er samengewerkt op het gebied van inkoop en afhandeling en voor de reiziger betekent het dat we de kans vergroten dat de reizen doorgang vinden doordat we belangstellenden naar elkaar kunnen doorverwijzen. In het enkele geval dat een reis wordt geannuleerd, gaan we eerst kijken of we de reiziger kunnen onderbrengen bij één van de andere reisorganisaties (Koning Aap Nederland, Koning Aap België, Shoestring).
Boek niet te laat
Wacht met het boeken van een reis niet te lang, omdat we een maand voor een reis vertrekt (en in sommige gevallen eerder) onze vliegtuigstoelen moeten retourneren aan de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. Daarna zijn de stoelen ‘op aanvraag’. Bovendien kan laat boeken afwijkende vluchtschema’s met bijbehorende vluchttoeslagen, extra transfers en eenpersoonskamertoeslagen met zich meebrengen.
Laatste nieuws
In de uitgebreide reisbeschrijving vind je de meest actuele informatie over onze reizen. In de loop van het jaar kunnen echter veranderingen optreden waardoor mogelijk het dag-tot-dag-programma of het vluchtschema aangepast dient te worden. Uiteraard zoeken we dan altijd naar een zo goed mogelijk alternatief. Al deze veranderingen worden, zodra bekend, vermeld op onze website bij de betreffende reis onder 'Laatste Nieuws'. Indien de inhoud van de uitgebreide reisbeschrijving afwijkt van de informatie in onze algemene brochure, is de beschrijving op onze website bindend.
Verlenging van de reis
Mocht je je reis willen verlengen, dan kun je dit aangeven op je boekingsformulier. Voor het wijzigen van de vlucht ten opzichte van de groepsvlucht brengen we standaard € 50,- per boeking in rekening. Bij de verlenging van je reis kun je te maken hebben met extra kosten, zoals meerkosten voor de vlucht (door bijvoorbeeld een andere luchtvaartmaatschappij of boekingsklasse), het regelen van eigen transfer, extra hotelnachten etc. Wij nemen (na ontvangst van je boekingsformulier!) zo spoedig mogelijk contact met je op om de prijs met je te bespreken. Pas nadat je hiermee akkoord bent gegaan, wordt je boeking definitief. Als je besluit om een reis te verlengen met een door Koning Aap aangeboden verlenging, betaal je geen wijzigingskosten.
Tenslotte
Onze rondreizen gaan door landen waar het klimaat en andere factoren kunnen zorgen voor problemen. Dit kan betekenen dat we soms moeten afwijken van het bovenstaande programma. Tussentijdse aanpassingen van dienstregelingen en prijzen van de luchtvaartmaatschappijen kunnen eveneens leiden tot gewijzigde vluchtdagen en reissommen. We doen ons uiterste best om eventuele veranderingen zo snel mogelijk door te geven en de gevolgen ervan zo beperkt mogelijk te houden, maar we zijn niet verantwoordelijk voor factoren die buiten onze macht liggen. Je kunt op onze website kijken voor eventuele wijzigingen.
Adres
Bezoekadres Koning Aap
Koningin Elisabethlaan 45
9000 Gent
Email
[email protected]
Telefoon
09-2341311
In geval van uiterste nood - 24 uur bereikbaar:
Uitsluitend voor noodgevallen kun je ons ook buiten kantooruren bereiken op +32 (0)9-234 13 11. Je kiest dan in het keuzemenu voor nummer 1. Je wordt dan direct doorverbonden met onze alarmcentrale.
Bij een noodgeval moet je denken aan een last-minute annulering (binnen 24 uur voor vertrek), (vlucht)vertraging of ziekenhuisopname.
Openingstijden
Ons kantoor is geopend op de volgende tijden:
Maandag t/m vrijdag van 09-13 en 14-17 uur
Afspraak met een landenspecialist
Wil je een afspraak maken met één van onze landenspecialisten, bel dan van tevoren voor een afspraak, zodat je er zeker van bent dat je de juiste persoon te spreken krijgt.