Live Help Chat
Over onsDuurzaam reizenNieuwsbriefContact Vragen? Bel 09-234 13 11

Waar ben je naar op zoek?

Explore

Rondreis Japan: Hokkaido

15 dagen
v.a. € 3.395,-
Reisdocumenten

Reisdocumenten

Internationaal paspoort:
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is.

Visum:
Voor deze bestemming is voor reizigers met een Nederlandse of Belgische nationaliteit geen visum nodig voor een verblijf van maximaal 90 dagen. 

Als je afwijkend reist van de groepsreis raden wij je aan om je goed te laten informeren over of je een visum nodig hebt. Onze partner Visa4Travel helpt je graag verder en is telefonisch bereikbaar via 085 0218180. Visa4Travel is een gespecialiseerde visumdienst voor Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Kijk op de website van Visa4Travel voor meer informatie: 
- Nederlandse reizigers bezoeken: visa4travel.nl/koningaap
- Belgische reizigers bezoeken: visa4travel.be/koningaap

Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.

Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen.
Accommodatie en transport

Accommodatie en transport

Vervoer
Tijdens deze rondreis over het eiland Hokkaido maak je gebruik maken van een combinatie van transportmiddelen.

Je reist met de trein van Sapporo naar Asahikawa en van Kushiro naar Sapporo. Het traject van Asahikawa naar Sounkyo Onsen wordt afgelegd met de openbare bus. We hebben een eigen bus geregeld voor de trajecten van Sounkyo Onsen naar Shari, van Shari naar Akan-ko en van Akan-ko naar Kurshiro.

NB 1: Aangezien de bagageruimte in Japanse bussen beperkt is, vragen we je daarmee rekening te houden bij het inpakken van je bagage.
NB 2: Aangezien deze reis deels met openbaar vervoer wordt uitgevoerd dien je zelf regelmatig een stukje naar het station te lopen, met je bagage. Houd hier rekening mee!
NB 3: Voor de bagage geldt dat lengte, breedte en hoogte bij elkaar opgeteld de 160 cm niet mogen overschrijden. Als je bagage groter is wordt er door de treinmaatschappij om een toeslag gevraagd. Ook mag je bagage niet zwaarder zijn dan 30 kilogram.


Voor de optionele excursies maak je ook gebruik van het openbaar vervoer. Wil je bijvoorbeeld vanuit Sapporo een uitstapje maken naar Otaru, dan stap je daarvoor op een lokale trein. Sapporo verkennen? Dan neem je vooral stadsbussen en/of metro. Stadsbezichtigingen zijn vaak 'te voet'.

Er kan flink wat worden gewandeld op deze reis. Neem je wandelschoenen mee!

De transfers van/naar de luchthaven zijn inbegrepen in de reissom. Het transfer van de luchthaven naar je hotel aan het begin van de reis gebeurt per taxi(busje). De transfers van je hotel terug naar het vliegveld aan het eind van deze reis door Japan worden uitgevoerd per airport shuttlebus.

Als je het landarrangement hebt geboekt zijn de vliegveldtransfers niet inbegrepen en dien je op eigen gelegenheid van- en naar de luchthaven te reizen. Er is een halte van de airport shuttle bus bij het hotel.

NB: In tegenstelling tot de rest van Japan, is het openbaar vervoer op Hokkaido niet zo uitgebreid. Treinen en bussen rijden minder frequent. Ook de stiptheid is wat minder, maar dat heeft vooral te maken met de overvloedige sneeuwval tijdens de wintermaanden. Tijdens de zomermaanden rijdt alles meer op tijd.

Reisafstanden
Vliegveld naar Sapporo: 60 km / 1 uur (per taxi)
Sapporo naar Asahikawa: 140 km / 2 uur (per trein)
Asahikawa naar Sounkyo Onsen: 70 km / 2 uur (per openbare bus)
Sounkyo Onsen naar Shari: 180 km / 5 uur (per eigen bus)
Shari naar Akan-ko: 100 km / 6 uur (per eigen bus)
Akan-ko via Kushiro naar Sapporo: 370 km / 6 uur (per openbare bus en trein)
Sapporo naar vliegveld: 60 km / 1 uur (per airport shuttlebus)
NB: De genoemde reisduur per dag is sterk afhankelijk van de verkeersdrukte, wegconditie en het weer. Ook de duur van de stops op de ‘busdagen’ is van invloed op de reisduur. De tijd is dan ook uiteraard bij benadering.

Accommodatie
Je overnacht steeds in eenvoudige, centraal gelegen middenklasse hotels. In de hotels heb je een badkamer met toilet op de kamer, in de vorm van een zogenaamde ‘unit bathroom’, een ingenieus ontworpen cel met daarin een toilet (veelal met sproeier en verwarmde wc-bril!), een wasbak en een badkuip.

Je verblijft op basis van logies. In Sounkyo Onsen zijn 2 diners en 2 ontbijten inbegrepen in de reissom.

Omdat de Japanse tweepersoonsbedden standaard iets kleiner zijn dan wat we als westerlingen gewoon zijn, kiezen we steeds voor twin-kamers (met twee eenpersoonsbedden). Dus GEEN tweepersoonsbedden!

Alle hotels beschikken over Wifi. Wifi is voor veel reizigers prettig om (via ‘social media’) contact met het thuisfront te houden. Houd er rekening mee dat de kwaliteit en snelheid van de internetverbinding niet overal optimaal kunnen zijn.

Deelnemers die zich individueel inschrijven delen een kamer met een andere deelnemer. We houden er uiteraard rekening mee dat je bij iemand op de kamer komt van hetzelfde geslacht. Het is mogelijk om, daar waar aanwezig, een eenpersoonskamer aan te vragen; je bent hiervoor een eenpersoonskamertoeslag verschuldigd.

Het is tijdens deze reis niet mogelijk om een driepersoonskamer te boeken. Dit fenomeen is in Japan onbekend.

NB: Hotelkamers (en badkamers) zijn in Japan vaak compact. Houd daar rekening mee. Reis je alleen. wil je een kamer delen met een reisgenoot van hetzelfde geslacht maar ben je erg gehecht aan je privacy? Overweeg dan om een eenpersoonskamer te boeken (opgeven bij boeking!).
NB: In Japan wordt bij het inchecken in de hotels je paspoort gevraagd. Het receptiepersoneel maakt daar een kopie van. Hotels zijn in Japan wettelijk verplicht hun gasten bij het inchecken te identificeren en te registreren.


Een goede eerste indruk van de hotels die Koning Aap gebruikt in Japan, vind je op het tabblad 'accommodaties' bij deze reis. Deze hotels zijn altijd onder voorbehoud van wijzigingen en beschikbaarheid.
Vluchtinformatie

Vluchtinformatie

De luchtvaartmaatschappij en het vluchtschema zijn onder voorbehoud van wijzigingen. Het kan voorkomen dat er op de heen- en/of terugreis een overstap gemaakt moet worden. In sommige gevallen wordt er vertrokken vanuit Schiphol en worden de prijzen hierop gebaseerd. Reizigers dienen in dit geval zelf van en naar Schiphol te gaan en staan ook in voor deze kosten. Het getoonde vluchtschema is daarom een voorbeeld. Ongeveer 10 dagen voor vertrek vind je op mijn.koningaap je vertrektijdenbrief met daarin het definitieve vluchtschema.
Voor meer informatie en veelgestelde vragen betreffende vluchten, klik hier.
Zwaarte van de reis

Zwaarte van de reis

Vaak krijgen we de vraag of een reis 'zwaar' is. Dit vinden we een moeilijke vraag omdat iedereen een reis op een andere manier ervaart. In het algemeen kun je stellen dat iedereen met een goede lichamelijke en geestelijke conditie zonder problemen kan deelnemen aan onze reizen. Dit betekent bijvoorbeeld dat je altijd je eigen bagage naar je kamer kunt brengen, - ook als er geen lift is - of dat een uitgebreide stadswandeling voor je geen probleem is. Culturele verschillen respecteer je en je kunt goed omgaan met onverwachte gebeurtenissen. Op basis van onze ervaring en de terugkoppeling van onze reizigers en reisbegeleiders geven we voor iedere reis tevens een indicatie voor de ervaren zwaarte. Zo hopen we je te helpen om de reis te kiezen die bij je past zodat jij zelf - én ook je medereizigers! – optimaal kunnen genieten. Bij deze indeling houden we rekening met de gebruikte accommodatie, reisduur, hoogteverschillen, zwaarte van wandelingen & ruimte om zelf invulling te geven aan programma.

Moeilijkheidsgraad van deze rondreis door Hokkaido:
Een mooie reis voor de échte Japan liefhebber, die actief/avontuurlijk is ingesteld! Er wordt gebruik gemaakt van verschillende vormen van vervoer. Je reist met de trein van Sapporo naar Asahikawa en van Kushiro naar Sapporo. Het traject van Asahikawa naar Sounkyo Onsen wordt afgelegd met de openbare bus. We hebben een eigen bus geregeld voor de trajecten van Sounkyo Onsen naar Shari, van Shari naar Akan-ko en van Akan-ko naar Kurshiro. Voor de optionele excursies maak je ook gebruik van het openbaar vervoer. Wil je bijvoorbeeld vanuit Sapporo een uitstapje maken naar Otaru, dan stap je daarvoor op een lokale trein. Sapporo verkennen? Dan neem je vooral stadsbussen en/of metro. Stadsbezichtigingen zijn vaak 'te voet'. Er kan flink wat worden gewandeld op deze reis. Neem je wandelschoenen mee! Details over reistijden en gebruikte vervoermiddelen kun je nalezen op het tabblad ‘Meer reisinfo’ onder het kopje ‘Accommodatie en transport’.

NB 1: Aangezien de bagageruimte in Japanse bussen beperkt is, vragen we je daarmee rekening te houden bij het inpakken van je bagage.
NB 2: Aangezien deze Japan reis deels met openbaar vervoer wordt uitgevoerd dien je zelf regelmatig een stukje naar het station te lopen, met je bagage. Houd hier rekening mee!
NB 3: Voor de bagage geldt dat lengte, breedte en hoogte bij elkaar opgeteld de 160 cm niet mogen overschrijden. Als je bagage groter is wordt er door de treinmaatschappij om een toeslag gevraagd. Ook mag je bagage niet zwaarder zijn dan 30 kilogram.


Je overnacht tijdens deze rondreis door Japan steeds in eenvoudige, centraal gelegen middenklasse hotels. In de hotels heb je een badkamer met toilet op de kamer, in de vorm van een zogenaamde ‘unit bathroom’, een ingenieus ontworpen cel met daarin een toilet (veelal met sproeier en verwarmde wc-bril!), een wasbak en een badkuip. Je verblijft in hotels op basis van logies met ontbijt. In Sounkyo Onsen zijn 2 diners en 2 ontbijten inbegrepen in de reissom.

Onze reisbegeleiders worden niet gehinderd door een gebrek aan enthousiasme, en laten je maar wat graag zoveel mogelijk van Japan zien. Ons advies: ken vooral jezelf en je eigen lichaam. Hoe veel er onderweg ook te doen en te beleven valt, soms is het ook wel een keer fijn om het een (mid)dagje rustig aan te doen. Je doet bovendien erg veel nieuwe indrukken op (Japan is erg ‘anders’ dan Nederland of België). En dat is best vermoeiend!

Flexibiliteit loont!
Voor minder voorspelbare reizen en onbekende lokale gebruiken is flexibiliteit de sleutel. Als je open staat voor onverwachte ervaringen en je laat verrassen door lokale tradities, krijg je daar een belevenis voor terug! Soms moet van de geplande route worden afgeweken en is het beter de reisbegeleider ruimte te geven voor spontaniteit. Door flexibel te zijn, omarm je het avontuur en ontdek je vaak verborgen schatten die niet in de reisomschrijving staan. Geniet van het onbekende en laat je verrassen door de unieke charme van Japan!

Deze reis valt in categorie 3.

Categorie 1: Ontspannen reis, voor iedereen goed te doen. Korte reisafstanden, goede hotels, lichte wandelingen, reis met een laag tempo.
Categorie 2: Voor iedereen goed te doen. Soms wat langere reisafstanden. Goede hotels, soms avontuurlijke overnachting, eenvoudige wandelingen, reis in een gewoon tempo. Voldoende ruimte om ook zelf invulling te geven aan je reis door verblijf in grotere steden.
Categorie 3: Goed te doen voor iedereen die zich voorbereidt en zich flexibel opstelt. Er zitten zwaardere trajecten in de reis zoals langere reisafstanden (> 6 uur), treinreizen, wandelingen over ongebaande paden en/of ongelijke ondergrond, geringe hoogteverschillen en/of (meerdere) overnachtingen in eenvoudige accommodatie en/of je ervaart grote culturele verschillen. Soms minder ruimte om zelf zonder de overige deelnemers op pad te gaan (denk aan verblijf in wildpark).
Categorie 4: Redelijk stevige reis door lange reisafstanden, diverse zwaardere en/of meerdaagse wandelingen, hoogteverschillen, regelmatig eenvoudige accommodatie, minder ruimte voor eigen invulling omdat veel in groepsverband gedaan moet worden (verblijf in wildpark, reizen door ruige natuur).
Categorie 5: Zware reis die we alleen aanraden voor ervaren reizigers die beschikken over uitgebreide reiservaring en een zeer goede lichamelijke en geestelijke conditie hebben. Denk hierbij aan meerdaagse trektochten, reizen door ruig terrein, lange wandelafstanden per dag en/of grote hoogteverschillen.


Neem bij twijfel contact met ons op. Wij adviseren jou graag bij de keuze voor een passende reis.
Reisbegeleiding

Reisbegeleiding

Al onze groepsreizen worden ter plekke uitgevoerd door Nederlandstalige of lokale Engelstalige reisbegeleiders. Bij de vertrekdatum van een reis wordt dit op onze website duidelijk vermeld.

Veel klanten vragen ons of er veel verschil is tussen een reisbegeleider uit België/Nederland of een lokale Engelssprekende reisbegeleider. Wij vinden dat er aan beide keuzes voor- en nadelen verbonden zijn en dat iedereen daarom zelf moet afwegen welke keuze voor hem/haar de beste is.

Een Nederlandstalige reisbegeleider is meestal opgegroeid in België of Nederland en maakt daarom deel uit van onze westerse cultuur. Met hen is het over het algemeen makkelijker communiceren tijdens de reis, zowel wat betreft de taal als de culturele achtergrond. Daardoor kan deze reisbegeleider het groepsproces makkelijker volgen en bijsturen waar nodig. Vaak hebben zij ook uitgebreid gereisd of gewoond op de bestemming en hebben dus veel kennis over de lokale gebruiken en delen dit graag met je. Ook is de Nederlandstalige reisbegeleider zich zeer bewust van het belang van duurzaam toerisme; ze stimuleren het bezoeken van kleinschalige lokale restaurants, beperken het gebruik van plastic en geven duurzame tips tijdens de reis.

Een lokale Engelstalige reisbegeleider is natuurlijk op de bestemming opgegroeid en ‘ademt’ daarom deze bestemming. Hij of zij is hierdoor de aangewezen persoon om je in te wijden in de lokale gebruiken en cultuur. Overal is hij/zij thuis en dit communiceert erg makkelijk met de lokalen. Zijn of haar Engels heeft vaak een accent waardoor de communicatie iets moeilijker kan verlopen dan met een Nederlandstalige reisbegeleider. Positief is dat zo lokaal werk gecreëerd wordt op de bestemming zodat de lokale economie meer profiteert van je bezoek. Tenslotte geldt vaak een korting op een reis met een lokale Engelstalige reisbegeleider omdat bijvoorbeeld geen intercontinentaal vliegticket voor hen betaald hoeft te worden en wij dit verrekenen in onze prijzen.

Koning Aap stelt hoge eisen aan de reisbegeleiding. Een goede reisbegeleider is van grote meerwaarde op de reis! Wij zijn dan ook trots op ons team van professionele reisbegeleiders. Het zijn stuk voor stuk enthousiastelingen die allemaal de liefde voor 'hun' land(en) graag aan anderen over brengen. Ruime reiservaring én ervaring in het omgaan met groepen en (bij voorkeur) actieve kennis van lokale gebruiken en de taal zijn bij ons belangrijke selectiecriteria bij de keuze voor onze reisbegeleiders. Voor onze nieuwe reisbegeleiders worden speciale trainingen georganiseerd om ze voor te bereiden op hun rol tijdens de reis. Tijdens deze trainingen krijgen ze ook lastige praktijksituaties voorgeschoteld en leren ze waar de Koning Aap reisformule voor staat.

Daarnaast worden er met regelmaat bijeenkomsten georganiseerd voor de Nederlandstalige reisbegeleiders om essentiële kennis en ervaring uit te wisselen met elkaar en met medewerkers op kantoor, zodat de reizen op allerlei vlakken verbeterd kunnen worden.

De primaire taak van onze reisbegeleiding is toezien op een goede logistiek van de reis (vervoer en accommodatie). Ook waakt de reisbegeleiding over het verloop van het programma en over de aandacht die elk onderdeel krijgt. De reisbegeleider organiseert ter plekke een scala aan facultatieve excursies. Daarnaast fungeert hij of zij natuurlijk als centrale vraagbaak. Onze medewerkers kunnen veel vertellen over het land en de plaatselijke gewoonten. Realiseer je wel: een reisbegeleider is geen wandelende encyclopedie. Hoe je uiteindelijk het land ervaart bepaal je zelf, neem dus altijd een goede reisgids mee.

Natuurlijk heeft een reisbegeleider ook niet alles in de hand. Soms is er sprake van overmacht: door overstromingen of aardverschuivingen is de weg versperd, de overheid heeft de treinkaartjes geconfisqueerd of het hotel heeft de kamers al weggegeven. Bij dit soort tegenslagen zal de reisbegeleider op zoek gaan naar een alternatief.

Ondanks alle voorbereidingen en inspanningen van de reisbegeleider kan het gebeuren dat de reis toch niet geheel naar je verwachting verloopt. De reisbegeleider hoort dit dan graag van je, zodat er ter plekke naar een oplossing gezocht kan worden.

Het functioneren van onze reisbegeleiders evalueren we na iedere reis aan de hand van door deelnemers ingevulde evaluatieformulieren. Zo hebben wij te allen tijde zicht op hoe onze mensen in het veld opereren!

Je reisbegeleider verwacht aan het einde van de reis een fooi als zij/hij het werk goed heeft gedaan. Ons advies voor deze fooi verschilt per land, kijk voor een indicatie in de landeninformatie van je reisbestemming.
Bewust op reis

Bewust op reis

Reizen is andere culturen leren kennen, lokale mensen ontmoeten en prachtige natuur zien. En dat willen we ook nog tot ver in de toekomst. Daarom houden wij bij onze reizen rekening met milieu, mensen, natuur en cultuur. Dit is niet alleen noodzakelijk maar ook nog eens heel leuk!

Local Impact Score

Voor elke reis streven we naar een minimale impact op het klimaat en een maximale positieve impact op de lokale omgeving. Om inzichtelijk te maken welk deel van onze uitgaven en de uitgaven van onze reizigers bij de lokale gemeenschap (accommodaties, restaurants en transport) terecht komt, hebben wij een Local Impact Score ontwikkeld.

De Local Impact Score bestaat uit twee elementen. Het eerste deel is opgebouwd uit een berekening van de vlucht, het landarrangement en het geschatte zakgeld. Het tweede deel is opgebouwd uit een waardensysteem van tien duurzaamheidscriteria waarvan wij vinden dat deze de lokale impact vergroten. Deze twee elementen samen vormen samen onze Local Impact score. Hoe hoger de score, hoe meer geld er in de lokale gemeenschap blijft. Lagere scores hebben uiteraard meer aandacht nodig in de toekomst. We doen er alles aan om een score waar mogelijk te verbeteren samen met onze lokale partners. We zullen de scores jaarlijks bijwerken en herzien.

De Local Impact Score van deze reis is: 51


Wil je meer lezen over de Local Impact Score of ben je benieuwe uit welke duurzaamheidscriteria de score is opgebouwd? Wij leggen je dit graag uit op onze duurzaamheidspagina.
Landarrangement

Landarrangement

Het is ook mogelijk om van deze rondreis alleen het landarrangement te boeken. Je regelt dan zelf de internationale vluchten en de transfer bij aankomst en vertrek. Met de andere deelnemers maak je vervolgens de reis volgens programma. Zo heb je een optimale vrijheid om zelf je reis samen te stellen en de vlucht te kiezen die bij je reisplannen past.

Op het boekingsformulier kun je ook aangeven of we, tegen betaling, nog een extra overnachting bij aankomst moeten regelen. Ook de transfer bij aankomst kan Koning Aap op individuele basis voor je regelen.

Voor al onze  reizen hebben we een minimum aantal deelnemers nodig. Houd hier rekening mee voordat je zelf tickets gaat reserveren.

Het is in alle gevallen je eigen verantwoordelijkheid om op tijd bij het beginpunt van de reis aanwezig te zijn. Daarnaast zijn wij niet verantwoordelijk voor sporadische wijzigingen in de vertrekdata van onze groepsreizen.


Verzekeringen

Verzekeringen

Zoals in onze reisvoorwaarden vermeld staat, stellen we het afsluiten van een reisverzekering verplicht en bevelen we het afsluiten. Mocht er onverhoopt iets gebeuren tijdens de reis of voor aanvang van de reis, dan kan dit je veel geld kosten. Door het afsluiten van een verzekering voorkom je hoge kosten. Koning Aap werkt al jaren samen met de bekende reisverzekeraar Allianz Global Assistance. Zij hebben een speciaal pakket van reis- en annuleringsverzekeringen samengesteld dat aansluit op het avontuurlijk karakter van onze groepsreizen.

Je verzekeringen bij Koning Aap afsluiten: de voordelen
Hoewel het niet verplicht is om de verzekeringen bij Koning Aap af te sluiten, raden we dit wel aan. Omdat we goed op de hoogte zijn van de af te leggen reisroutes en ter plaatse beschikken over de medewerking van lokale agenten, zijn eventuele problemen makkelijker op te lossen wanneer de reisverzekering via Koning Aap is afgesloten. Een bijkomend voordeel is dat wanneer een reis onverhoopt niet door mocht gaan, de kosten van de afgesloten reis- en/of annuleringsverzekeringen geheel gerestitueerd worden.

Reis je met een reisgenoot?
Deelnemers die zich samen inschrijven op een reis raden we aan om een reisverzekering af te sluiten bij dezelfde verzekeringsmaatschappij. Bij een eventuele repatriëring van je reisgenoot voorkom je zo dat je als medereiziger (met een andere verzekering) geen toestemming krijgt om ook zonder kosten terug te keren.

Avontuurlijke excursies zijn op eigen risico
Met nadruk willen we er op wijzen dat reizigers die tijdens hun reis deel willen nemen aan avontuurlijke excursies (als raften, duiken, snorkelen, (bamboe)vlotvaren, kanoën, (water)skiën, (wind)surfen, parasailing, deltavliegen, parachutespringen, ballonvaren, bungee jumpen, canopy tour, canyoning, speleologie, mountain trekking, tokkelen, sandboarden, mountain biking, downhill biking en snowboarden) dit voor eigen risico doen en dat we hen dringend aanraden vooraf te controleren of hun reisverzekering deze activiteiten dekt.

Hoe sluit je een verzekering via ons af?
Dat is heel makkelijk! Bij het boeken van een reis, kun je in het boekingsformulier aangeven welke verzekering(en) je wilt bijboeken.

Overzicht verzekeringen
Voor meer informatie verwijzen we je door naar een pagina met meer uitleg over alle verzekeringsmogelijkheden.

Veilig op reis

Veilig op reis

Koning Aap is aangesloten bij de VVR. Op de reizen van Koning Aap zijn de Algemene en Bijzondere Reisvoorwaarden van toepassing op de contracten tot reisorganisatie en reisbemiddeling zoals verstaan onder de Belgische wet van 16 februari 1994.

Conform art. 36 van de wet tot regeling van het contract tot reisorganisatie en reisbemiddeling is Koning Aap door Amlin Europe nv, bijhuis België, verzekerd om, in geval van financieel onvermogen, zijn verplichtingen jegens de reiziger verder na te komen. Deze garantiestelling wordt begeleid door VVR.

Voor jou als reiziger is dit een veilig gevoel, omdat je bij eventuele problemen altijd kunt terugvallen op deze organisaties.


Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen over Japan
Landinformatie

Landinformatie

Meer informatie over Japan
Verder nog belangrijk

Verder nog belangrijk

We raden je aan om goed voorbereid op reis te gaan, lees daarom voldoende over je reisbestemming en vraag goed na welke vaccinaties en andere medicatie je nodig hebt. Hieronder volgen nog een paar belangrijke zaken.

Persoonsgegevens

Zorg dat je je persoons- en paspoortgegevens (als geslacht, geboortedatum, voornamen en achternaam zoals vermeld in je paspoort) correct invult, aangezien deze uiteraard nodig zijn voor het inboeken van je vluchten, eventuele treintickets of accommodatie. Check na ontvangst van je (digitale) boekingsbevestiging of deze gegevens correct staan vermeld. Je bent zelf verantwoordelijk voor het verstrekken van correcte gegevens. Met onjuiste gegevens loop je het risico niet toegelaten te worden op een vlucht of buitenlandse luchthaven.

Feedback

Hoewel wij veel aandacht besteden aan het goed uitvoeren van onze reizen is het mogelijk dat een deelnemer aanmerkingen heeft over de uitvoering van de reis. Om te bewerkstelligen dat deze aanmerkingen direct tijdens de reis naar tevredenheid opgelost kunnen worden, is de deelnemer verplicht de aanmerkingen per omgaande schriftelijk aan de reisbegeleiding mee te delen. Klachten die niet tijdens de reis schriftelijk aan de reisbegeleiding zijn meegedeeld, zullen door ons na afloop van de reis niet in behandeling worden genomen.

Aantal deelnemers

Mocht het gepubliceerde minimum aantal deelnemers niet gehaald worden, dan hebben wij de mogelijkheid om deze reis schriftelijk of mondeling te annuleren. Ook het uiteindelijk niet verkrijgen van de benodigde vliegtickets, kan leiden tot het annuleren van de reis. Wij verplichten ons dit uiterlijk drie weken voor vertrek aan de deelnemers mee te delen.

Adventure Specialists BV 

Koning Aap maakt deel uit van een groep avontuurlijke reisorganisaties die vallen onder Adventure Specialists BV. Zij werken op diverse manieren samen om te zorgen dat de reiziger zo veel mogelijk waar krijgt voor zijn geld. Achter de schermen wordt er samengewerkt op het gebied van inkoop en afhandeling en voor de reiziger betekent het dat we de kans vergroten dat de reizen doorgang vinden doordat we belangstellenden naar elkaar kunnen doorverwijzen. In het enkele geval dat een reis wordt geannuleerd, gaan we eerst kijken of we de reiziger kunnen onderbrengen bij één van de andere reisorganisaties (Koning Aap Nederland, Koning Aap België, Shoestring).

Boek niet te laat

Wacht met het boeken van een reis niet te lang, omdat we een maand voor een reis vertrekt (en in sommige gevallen eerder) onze vliegtuigstoelen moeten retourneren aan de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. Daarna zijn de stoelen ‘op aanvraag’. Bovendien kan laat boeken afwijkende vluchtschema’s met bijbehorende vluchttoeslagen, extra transfers en eenpersoonskamertoeslagen met zich meebrengen.

Laatste nieuws

In de uitgebreide reisbeschrijving vind je de meest actuele informatie over onze reizen. In de loop van het jaar kunnen echter veranderingen optreden waardoor mogelijk het dag-tot-dag-programma of het vluchtschema aangepast dient te worden. Uiteraard zoeken we dan altijd naar een zo goed mogelijk alternatief. Al deze veranderingen worden, zodra bekend, vermeld op onze website bij de betreffende reis onder 'Laatste Nieuws'. Indien de inhoud van de uitgebreide reisbeschrijving afwijkt van de informatie in onze algemene brochure, is de beschrijving op onze website bindend.

Verlenging van de reis

Mocht je je reis willen verlengen, dan kun je dit aangeven op je boekingsformulier. Voor het wijzigen van de vlucht ten opzichte van de groepsvlucht brengen we standaard € 50,- per boeking in rekening. Bij de verlenging van je reis kun je te maken hebben met extra kosten, zoals meerkosten voor de vlucht (door bijvoorbeeld een andere luchtvaartmaatschappij of boekingsklasse), het regelen van eigen transfer, extra hotelnachten etc. Wij nemen (na ontvangst van je boekingsformulier!) zo spoedig mogelijk contact met je op om de prijs met je te bespreken. Pas nadat je hiermee akkoord bent gegaan, wordt je boeking definitief. 

Tenslotte

Onze rondreizen gaan door landen waar het klimaat en andere factoren kunnen zorgen voor problemen. Dit kan betekenen dat we soms moeten afwijken van het bovenstaande programma. Tussentijdse aanpassingen van dienstregelingen en prijzen van de luchtvaartmaatschappijen kunnen eveneens leiden tot gewijzigde vluchtdagen en reissommen. We doen ons uiterste best om eventuele veranderingen zo snel mogelijk door te geven en de gevolgen ervan zo beperkt mogelijk te houden, maar we zijn niet verantwoordelijk voor factoren die buiten onze macht liggen. Je kunt op onze website kijken voor eventuele wijzigingen.
Adres

Adres

Bezoekadres Koning Aap

Koningin Elisabethlaan 45
9000 Gent

Email

[email protected]

Telefoon

09-2341311

In geval van uiterste nood - 24 uur bereikbaar:

Uitsluitend voor noodgevallen kun je ons ook buiten kantooruren bereiken op +32 (0)9-234 13 11. Je kiest dan in het keuzemenu voor nummer 1. Je wordt dan direct doorverbonden met onze alarmcentrale.
Bij een noodgeval moet je denken aan een last-minute annulering (binnen 24 uur voor vertrek), (vlucht)vertraging of ziekenhuisopname.

Openingstijden

Ons kantoor is geopend op de volgende tijden:
Maandag t/m vrijdag van 09-13 en 14-17 uur

Afspraak met een landenspecialist

Wil je een afspraak maken met één van onze landenspecialisten, bel dan van tevoren voor een afspraak, zodat je er zeker van bent dat je de juiste persoon te spreken krijgt.

Reisdocumenten

Internationaal paspoort:
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is.

Visum:
Voor deze bestemming is voor reizigers met een Nederlandse of Belgische nationaliteit geen visum nodig voor een verblijf van maximaal 90 dagen. 

Als je afwijkend reist van de groepsreis raden wij je aan om je goed te laten informeren over of je een visum nodig hebt. Onze partner Visa4Travel helpt je graag verder en is telefonisch bereikbaar via 085 0218180. Visa4Travel is een gespecialiseerde visumdienst voor Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Kijk op de website van Visa4Travel voor meer informatie: 
- Nederlandse reizigers bezoeken: visa4travel.nl/koningaap
- Belgische reizigers bezoeken: visa4travel.be/koningaap

Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.

Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen.

Accommodatie en transport

Vervoer
Tijdens deze rondreis over het eiland Hokkaido maak je gebruik maken van een combinatie van transportmiddelen.

Je reist met de trein van Sapporo naar Asahikawa en van Kushiro naar Sapporo. Het traject van Asahikawa naar Sounkyo Onsen wordt afgelegd met de openbare bus. We hebben een eigen bus geregeld voor de trajecten van Sounkyo Onsen naar Shari, van Shari naar Akan-ko en van Akan-ko naar Kurshiro.

NB 1: Aangezien de bagageruimte in Japanse bussen beperkt is, vragen we je daarmee rekening te houden bij het inpakken van je bagage.
NB 2: Aangezien deze reis deels met openbaar vervoer wordt uitgevoerd dien je zelf regelmatig een stukje naar het station te lopen, met je bagage. Houd hier rekening mee!
NB 3: Voor de bagage geldt dat lengte, breedte en hoogte bij elkaar opgeteld de 160 cm niet mogen overschrijden. Als je bagage groter is wordt er door de treinmaatschappij om een toeslag gevraagd. Ook mag je bagage niet zwaarder zijn dan 30 kilogram.


Voor de optionele excursies maak je ook gebruik van het openbaar vervoer. Wil je bijvoorbeeld vanuit Sapporo een uitstapje maken naar Otaru, dan stap je daarvoor op een lokale trein. Sapporo verkennen? Dan neem je vooral stadsbussen en/of metro. Stadsbezichtigingen zijn vaak 'te voet'.

Er kan flink wat worden gewandeld op deze reis. Neem je wandelschoenen mee!

De transfers van/naar de luchthaven zijn inbegrepen in de reissom. Het transfer van de luchthaven naar je hotel aan het begin van de reis gebeurt per taxi(busje). De transfers van je hotel terug naar het vliegveld aan het eind van deze reis door Japan worden uitgevoerd per airport shuttlebus.

Als je het landarrangement hebt geboekt zijn de vliegveldtransfers niet inbegrepen en dien je op eigen gelegenheid van- en naar de luchthaven te reizen. Er is een halte van de airport shuttle bus bij het hotel.

NB: In tegenstelling tot de rest van Japan, is het openbaar vervoer op Hokkaido niet zo uitgebreid. Treinen en bussen rijden minder frequent. Ook de stiptheid is wat minder, maar dat heeft vooral te maken met de overvloedige sneeuwval tijdens de wintermaanden. Tijdens de zomermaanden rijdt alles meer op tijd.

Reisafstanden
Vliegveld naar Sapporo: 60 km / 1 uur (per taxi)
Sapporo naar Asahikawa: 140 km / 2 uur (per trein)
Asahikawa naar Sounkyo Onsen: 70 km / 2 uur (per openbare bus)
Sounkyo Onsen naar Shari: 180 km / 5 uur (per eigen bus)
Shari naar Akan-ko: 100 km / 6 uur (per eigen bus)
Akan-ko via Kushiro naar Sapporo: 370 km / 6 uur (per openbare bus en trein)
Sapporo naar vliegveld: 60 km / 1 uur (per airport shuttlebus)
NB: De genoemde reisduur per dag is sterk afhankelijk van de verkeersdrukte, wegconditie en het weer. Ook de duur van de stops op de ‘busdagen’ is van invloed op de reisduur. De tijd is dan ook uiteraard bij benadering.

Accommodatie
Je overnacht steeds in eenvoudige, centraal gelegen middenklasse hotels. In de hotels heb je een badkamer met toilet op de kamer, in de vorm van een zogenaamde ‘unit bathroom’, een ingenieus ontworpen cel met daarin een toilet (veelal met sproeier en verwarmde wc-bril!), een wasbak en een badkuip.

Je verblijft op basis van logies. In Sounkyo Onsen zijn 2 diners en 2 ontbijten inbegrepen in de reissom.

Omdat de Japanse tweepersoonsbedden standaard iets kleiner zijn dan wat we als westerlingen gewoon zijn, kiezen we steeds voor twin-kamers (met twee eenpersoonsbedden). Dus GEEN tweepersoonsbedden!

Alle hotels beschikken over Wifi. Wifi is voor veel reizigers prettig om (via ‘social media’) contact met het thuisfront te houden. Houd er rekening mee dat de kwaliteit en snelheid van de internetverbinding niet overal optimaal kunnen zijn.

Deelnemers die zich individueel inschrijven delen een kamer met een andere deelnemer. We houden er uiteraard rekening mee dat je bij iemand op de kamer komt van hetzelfde geslacht. Het is mogelijk om, daar waar aanwezig, een eenpersoonskamer aan te vragen; je bent hiervoor een eenpersoonskamertoeslag verschuldigd.

Het is tijdens deze reis niet mogelijk om een driepersoonskamer te boeken. Dit fenomeen is in Japan onbekend.

NB: Hotelkamers (en badkamers) zijn in Japan vaak compact. Houd daar rekening mee. Reis je alleen. wil je een kamer delen met een reisgenoot van hetzelfde geslacht maar ben je erg gehecht aan je privacy? Overweeg dan om een eenpersoonskamer te boeken (opgeven bij boeking!).
NB: In Japan wordt bij het inchecken in de hotels je paspoort gevraagd. Het receptiepersoneel maakt daar een kopie van. Hotels zijn in Japan wettelijk verplicht hun gasten bij het inchecken te identificeren en te registreren.


Een goede eerste indruk van de hotels die Koning Aap gebruikt in Japan, vind je op het tabblad 'accommodaties' bij deze reis. Deze hotels zijn altijd onder voorbehoud van wijzigingen en beschikbaarheid.

Vluchtinformatie

De luchtvaartmaatschappij en het vluchtschema zijn onder voorbehoud van wijzigingen. Het kan voorkomen dat er op de heen- en/of terugreis een overstap gemaakt moet worden. In sommige gevallen wordt er vertrokken vanuit Schiphol en worden de prijzen hierop gebaseerd. Reizigers dienen in dit geval zelf van en naar Schiphol te gaan en staan ook in voor deze kosten. Het getoonde vluchtschema is daarom een voorbeeld. Ongeveer 10 dagen voor vertrek vind je op mijn.koningaap je vertrektijdenbrief met daarin het definitieve vluchtschema.
Voor meer informatie en veelgestelde vragen betreffende vluchten, klik hier.

Zwaarte van de reis

Vaak krijgen we de vraag of een reis 'zwaar' is. Dit vinden we een moeilijke vraag omdat iedereen een reis op een andere manier ervaart. In het algemeen kun je stellen dat iedereen met een goede lichamelijke en geestelijke conditie zonder problemen kan deelnemen aan onze reizen. Dit betekent bijvoorbeeld dat je altijd je eigen bagage naar je kamer kunt brengen, - ook als er geen lift is - of dat een uitgebreide stadswandeling voor je geen probleem is. Culturele verschillen respecteer je en je kunt goed omgaan met onverwachte gebeurtenissen. Op basis van onze ervaring en de terugkoppeling van onze reizigers en reisbegeleiders geven we voor iedere reis tevens een indicatie voor de ervaren zwaarte. Zo hopen we je te helpen om de reis te kiezen die bij je past zodat jij zelf - én ook je medereizigers! – optimaal kunnen genieten. Bij deze indeling houden we rekening met de gebruikte accommodatie, reisduur, hoogteverschillen, zwaarte van wandelingen & ruimte om zelf invulling te geven aan programma.

Moeilijkheidsgraad van deze rondreis door Hokkaido:
Een mooie reis voor de échte Japan liefhebber, die actief/avontuurlijk is ingesteld! Er wordt gebruik gemaakt van verschillende vormen van vervoer. Je reist met de trein van Sapporo naar Asahikawa en van Kushiro naar Sapporo. Het traject van Asahikawa naar Sounkyo Onsen wordt afgelegd met de openbare bus. We hebben een eigen bus geregeld voor de trajecten van Sounkyo Onsen naar Shari, van Shari naar Akan-ko en van Akan-ko naar Kurshiro. Voor de optionele excursies maak je ook gebruik van het openbaar vervoer. Wil je bijvoorbeeld vanuit Sapporo een uitstapje maken naar Otaru, dan stap je daarvoor op een lokale trein. Sapporo verkennen? Dan neem je vooral stadsbussen en/of metro. Stadsbezichtigingen zijn vaak 'te voet'. Er kan flink wat worden gewandeld op deze reis. Neem je wandelschoenen mee! Details over reistijden en gebruikte vervoermiddelen kun je nalezen op het tabblad ‘Meer reisinfo’ onder het kopje ‘Accommodatie en transport’.

NB 1: Aangezien de bagageruimte in Japanse bussen beperkt is, vragen we je daarmee rekening te houden bij het inpakken van je bagage.
NB 2: Aangezien deze Japan reis deels met openbaar vervoer wordt uitgevoerd dien je zelf regelmatig een stukje naar het station te lopen, met je bagage. Houd hier rekening mee!
NB 3: Voor de bagage geldt dat lengte, breedte en hoogte bij elkaar opgeteld de 160 cm niet mogen overschrijden. Als je bagage groter is wordt er door de treinmaatschappij om een toeslag gevraagd. Ook mag je bagage niet zwaarder zijn dan 30 kilogram.


Je overnacht tijdens deze rondreis door Japan steeds in eenvoudige, centraal gelegen middenklasse hotels. In de hotels heb je een badkamer met toilet op de kamer, in de vorm van een zogenaamde ‘unit bathroom’, een ingenieus ontworpen cel met daarin een toilet (veelal met sproeier en verwarmde wc-bril!), een wasbak en een badkuip. Je verblijft in hotels op basis van logies met ontbijt. In Sounkyo Onsen zijn 2 diners en 2 ontbijten inbegrepen in de reissom.

Onze reisbegeleiders worden niet gehinderd door een gebrek aan enthousiasme, en laten je maar wat graag zoveel mogelijk van Japan zien. Ons advies: ken vooral jezelf en je eigen lichaam. Hoe veel er onderweg ook te doen en te beleven valt, soms is het ook wel een keer fijn om het een (mid)dagje rustig aan te doen. Je doet bovendien erg veel nieuwe indrukken op (Japan is erg ‘anders’ dan Nederland of België). En dat is best vermoeiend!

Flexibiliteit loont!
Voor minder voorspelbare reizen en onbekende lokale gebruiken is flexibiliteit de sleutel. Als je open staat voor onverwachte ervaringen en je laat verrassen door lokale tradities, krijg je daar een belevenis voor terug! Soms moet van de geplande route worden afgeweken en is het beter de reisbegeleider ruimte te geven voor spontaniteit. Door flexibel te zijn, omarm je het avontuur en ontdek je vaak verborgen schatten die niet in de reisomschrijving staan. Geniet van het onbekende en laat je verrassen door de unieke charme van Japan!

Deze reis valt in categorie 3.

Categorie 1: Ontspannen reis, voor iedereen goed te doen. Korte reisafstanden, goede hotels, lichte wandelingen, reis met een laag tempo.
Categorie 2: Voor iedereen goed te doen. Soms wat langere reisafstanden. Goede hotels, soms avontuurlijke overnachting, eenvoudige wandelingen, reis in een gewoon tempo. Voldoende ruimte om ook zelf invulling te geven aan je reis door verblijf in grotere steden.
Categorie 3: Goed te doen voor iedereen die zich voorbereidt en zich flexibel opstelt. Er zitten zwaardere trajecten in de reis zoals langere reisafstanden (> 6 uur), treinreizen, wandelingen over ongebaande paden en/of ongelijke ondergrond, geringe hoogteverschillen en/of (meerdere) overnachtingen in eenvoudige accommodatie en/of je ervaart grote culturele verschillen. Soms minder ruimte om zelf zonder de overige deelnemers op pad te gaan (denk aan verblijf in wildpark).
Categorie 4: Redelijk stevige reis door lange reisafstanden, diverse zwaardere en/of meerdaagse wandelingen, hoogteverschillen, regelmatig eenvoudige accommodatie, minder ruimte voor eigen invulling omdat veel in groepsverband gedaan moet worden (verblijf in wildpark, reizen door ruige natuur).
Categorie 5: Zware reis die we alleen aanraden voor ervaren reizigers die beschikken over uitgebreide reiservaring en een zeer goede lichamelijke en geestelijke conditie hebben. Denk hierbij aan meerdaagse trektochten, reizen door ruig terrein, lange wandelafstanden per dag en/of grote hoogteverschillen.


Neem bij twijfel contact met ons op. Wij adviseren jou graag bij de keuze voor een passende reis.

Reisbegeleiding

Al onze groepsreizen worden ter plekke uitgevoerd door Nederlandstalige of lokale Engelstalige reisbegeleiders. Bij de vertrekdatum van een reis wordt dit op onze website duidelijk vermeld.

Veel klanten vragen ons of er veel verschil is tussen een reisbegeleider uit België/Nederland of een lokale Engelssprekende reisbegeleider. Wij vinden dat er aan beide keuzes voor- en nadelen verbonden zijn en dat iedereen daarom zelf moet afwegen welke keuze voor hem/haar de beste is.

Een Nederlandstalige reisbegeleider is meestal opgegroeid in België of Nederland en maakt daarom deel uit van onze westerse cultuur. Met hen is het over het algemeen makkelijker communiceren tijdens de reis, zowel wat betreft de taal als de culturele achtergrond. Daardoor kan deze reisbegeleider het groepsproces makkelijker volgen en bijsturen waar nodig. Vaak hebben zij ook uitgebreid gereisd of gewoond op de bestemming en hebben dus veel kennis over de lokale gebruiken en delen dit graag met je. Ook is de Nederlandstalige reisbegeleider zich zeer bewust van het belang van duurzaam toerisme; ze stimuleren het bezoeken van kleinschalige lokale restaurants, beperken het gebruik van plastic en geven duurzame tips tijdens de reis.

Een lokale Engelstalige reisbegeleider is natuurlijk op de bestemming opgegroeid en ‘ademt’ daarom deze bestemming. Hij of zij is hierdoor de aangewezen persoon om je in te wijden in de lokale gebruiken en cultuur. Overal is hij/zij thuis en dit communiceert erg makkelijk met de lokalen. Zijn of haar Engels heeft vaak een accent waardoor de communicatie iets moeilijker kan verlopen dan met een Nederlandstalige reisbegeleider. Positief is dat zo lokaal werk gecreëerd wordt op de bestemming zodat de lokale economie meer profiteert van je bezoek. Tenslotte geldt vaak een korting op een reis met een lokale Engelstalige reisbegeleider omdat bijvoorbeeld geen intercontinentaal vliegticket voor hen betaald hoeft te worden en wij dit verrekenen in onze prijzen.

Koning Aap stelt hoge eisen aan de reisbegeleiding. Een goede reisbegeleider is van grote meerwaarde op de reis! Wij zijn dan ook trots op ons team van professionele reisbegeleiders. Het zijn stuk voor stuk enthousiastelingen die allemaal de liefde voor 'hun' land(en) graag aan anderen over brengen. Ruime reiservaring én ervaring in het omgaan met groepen en (bij voorkeur) actieve kennis van lokale gebruiken en de taal zijn bij ons belangrijke selectiecriteria bij de keuze voor onze reisbegeleiders. Voor onze nieuwe reisbegeleiders worden speciale trainingen georganiseerd om ze voor te bereiden op hun rol tijdens de reis. Tijdens deze trainingen krijgen ze ook lastige praktijksituaties voorgeschoteld en leren ze waar de Koning Aap reisformule voor staat.

Daarnaast worden er met regelmaat bijeenkomsten georganiseerd voor de Nederlandstalige reisbegeleiders om essentiële kennis en ervaring uit te wisselen met elkaar en met medewerkers op kantoor, zodat de reizen op allerlei vlakken verbeterd kunnen worden.

De primaire taak van onze reisbegeleiding is toezien op een goede logistiek van de reis (vervoer en accommodatie). Ook waakt de reisbegeleiding over het verloop van het programma en over de aandacht die elk onderdeel krijgt. De reisbegeleider organiseert ter plekke een scala aan facultatieve excursies. Daarnaast fungeert hij of zij natuurlijk als centrale vraagbaak. Onze medewerkers kunnen veel vertellen over het land en de plaatselijke gewoonten. Realiseer je wel: een reisbegeleider is geen wandelende encyclopedie. Hoe je uiteindelijk het land ervaart bepaal je zelf, neem dus altijd een goede reisgids mee.

Natuurlijk heeft een reisbegeleider ook niet alles in de hand. Soms is er sprake van overmacht: door overstromingen of aardverschuivingen is de weg versperd, de overheid heeft de treinkaartjes geconfisqueerd of het hotel heeft de kamers al weggegeven. Bij dit soort tegenslagen zal de reisbegeleider op zoek gaan naar een alternatief.

Ondanks alle voorbereidingen en inspanningen van de reisbegeleider kan het gebeuren dat de reis toch niet geheel naar je verwachting verloopt. De reisbegeleider hoort dit dan graag van je, zodat er ter plekke naar een oplossing gezocht kan worden.

Het functioneren van onze reisbegeleiders evalueren we na iedere reis aan de hand van door deelnemers ingevulde evaluatieformulieren. Zo hebben wij te allen tijde zicht op hoe onze mensen in het veld opereren!

Je reisbegeleider verwacht aan het einde van de reis een fooi als zij/hij het werk goed heeft gedaan. Ons advies voor deze fooi verschilt per land, kijk voor een indicatie in de landeninformatie van je reisbestemming.

Bewust op reis

Reizen is andere culturen leren kennen, lokale mensen ontmoeten en prachtige natuur zien. En dat willen we ook nog tot ver in de toekomst. Daarom houden wij bij onze reizen rekening met milieu, mensen, natuur en cultuur. Dit is niet alleen noodzakelijk maar ook nog eens heel leuk!

Local Impact Score

Voor elke reis streven we naar een minimale impact op het klimaat en een maximale positieve impact op de lokale omgeving. Om inzichtelijk te maken welk deel van onze uitgaven en de uitgaven van onze reizigers bij de lokale gemeenschap (accommodaties, restaurants en transport) terecht komt, hebben wij een Local Impact Score ontwikkeld.

De Local Impact Score bestaat uit twee elementen. Het eerste deel is opgebouwd uit een berekening van de vlucht, het landarrangement en het geschatte zakgeld. Het tweede deel is opgebouwd uit een waardensysteem van tien duurzaamheidscriteria waarvan wij vinden dat deze de lokale impact vergroten. Deze twee elementen samen vormen samen onze Local Impact score. Hoe hoger de score, hoe meer geld er in de lokale gemeenschap blijft. Lagere scores hebben uiteraard meer aandacht nodig in de toekomst. We doen er alles aan om een score waar mogelijk te verbeteren samen met onze lokale partners. We zullen de scores jaarlijks bijwerken en herzien.

De Local Impact Score van deze reis is: 51


Wil je meer lezen over de Local Impact Score of ben je benieuwe uit welke duurzaamheidscriteria de score is opgebouwd? Wij leggen je dit graag uit op onze duurzaamheidspagina.

Landarrangement

Het is ook mogelijk om van deze rondreis alleen het landarrangement te boeken. Je regelt dan zelf de internationale vluchten en de transfer bij aankomst en vertrek. Met de andere deelnemers maak je vervolgens de reis volgens programma. Zo heb je een optimale vrijheid om zelf je reis samen te stellen en de vlucht te kiezen die bij je reisplannen past.

Op het boekingsformulier kun je ook aangeven of we, tegen betaling, nog een extra overnachting bij aankomst moeten regelen. Ook de transfer bij aankomst kan Koning Aap op individuele basis voor je regelen.

Voor al onze  reizen hebben we een minimum aantal deelnemers nodig. Houd hier rekening mee voordat je zelf tickets gaat reserveren.

Het is in alle gevallen je eigen verantwoordelijkheid om op tijd bij het beginpunt van de reis aanwezig te zijn. Daarnaast zijn wij niet verantwoordelijk voor sporadische wijzigingen in de vertrekdata van onze groepsreizen.


Verzekeringen

Zoals in onze reisvoorwaarden vermeld staat, stellen we het afsluiten van een reisverzekering verplicht en bevelen we het afsluiten. Mocht er onverhoopt iets gebeuren tijdens de reis of voor aanvang van de reis, dan kan dit je veel geld kosten. Door het afsluiten van een verzekering voorkom je hoge kosten. Koning Aap werkt al jaren samen met de bekende reisverzekeraar Allianz Global Assistance. Zij hebben een speciaal pakket van reis- en annuleringsverzekeringen samengesteld dat aansluit op het avontuurlijk karakter van onze groepsreizen.

Je verzekeringen bij Koning Aap afsluiten: de voordelen
Hoewel het niet verplicht is om de verzekeringen bij Koning Aap af te sluiten, raden we dit wel aan. Omdat we goed op de hoogte zijn van de af te leggen reisroutes en ter plaatse beschikken over de medewerking van lokale agenten, zijn eventuele problemen makkelijker op te lossen wanneer de reisverzekering via Koning Aap is afgesloten. Een bijkomend voordeel is dat wanneer een reis onverhoopt niet door mocht gaan, de kosten van de afgesloten reis- en/of annuleringsverzekeringen geheel gerestitueerd worden.

Reis je met een reisgenoot?
Deelnemers die zich samen inschrijven op een reis raden we aan om een reisverzekering af te sluiten bij dezelfde verzekeringsmaatschappij. Bij een eventuele repatriëring van je reisgenoot voorkom je zo dat je als medereiziger (met een andere verzekering) geen toestemming krijgt om ook zonder kosten terug te keren.

Avontuurlijke excursies zijn op eigen risico
Met nadruk willen we er op wijzen dat reizigers die tijdens hun reis deel willen nemen aan avontuurlijke excursies (als raften, duiken, snorkelen, (bamboe)vlotvaren, kanoën, (water)skiën, (wind)surfen, parasailing, deltavliegen, parachutespringen, ballonvaren, bungee jumpen, canopy tour, canyoning, speleologie, mountain trekking, tokkelen, sandboarden, mountain biking, downhill biking en snowboarden) dit voor eigen risico doen en dat we hen dringend aanraden vooraf te controleren of hun reisverzekering deze activiteiten dekt.

Hoe sluit je een verzekering via ons af?
Dat is heel makkelijk! Bij het boeken van een reis, kun je in het boekingsformulier aangeven welke verzekering(en) je wilt bijboeken.

Overzicht verzekeringen
Voor meer informatie verwijzen we je door naar een pagina met meer uitleg over alle verzekeringsmogelijkheden.

Veilig op reis

Koning Aap is aangesloten bij de VVR. Op de reizen van Koning Aap zijn de Algemene en Bijzondere Reisvoorwaarden van toepassing op de contracten tot reisorganisatie en reisbemiddeling zoals verstaan onder de Belgische wet van 16 februari 1994.

Conform art. 36 van de wet tot regeling van het contract tot reisorganisatie en reisbemiddeling is Koning Aap door Amlin Europe nv, bijhuis België, verzekerd om, in geval van financieel onvermogen, zijn verplichtingen jegens de reiziger verder na te komen. Deze garantiestelling wordt begeleid door VVR.

Voor jou als reiziger is dit een veilig gevoel, omdat je bij eventuele problemen altijd kunt terugvallen op deze organisaties.


Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen over Japan

Landinformatie

Meer informatie over Japan

Verder nog belangrijk

We raden je aan om goed voorbereid op reis te gaan, lees daarom voldoende over je reisbestemming en vraag goed na welke vaccinaties en andere medicatie je nodig hebt. Hieronder volgen nog een paar belangrijke zaken.

Persoonsgegevens

Zorg dat je je persoons- en paspoortgegevens (als geslacht, geboortedatum, voornamen en achternaam zoals vermeld in je paspoort) correct invult, aangezien deze uiteraard nodig zijn voor het inboeken van je vluchten, eventuele treintickets of accommodatie. Check na ontvangst van je (digitale) boekingsbevestiging of deze gegevens correct staan vermeld. Je bent zelf verantwoordelijk voor het verstrekken van correcte gegevens. Met onjuiste gegevens loop je het risico niet toegelaten te worden op een vlucht of buitenlandse luchthaven.

Feedback

Hoewel wij veel aandacht besteden aan het goed uitvoeren van onze reizen is het mogelijk dat een deelnemer aanmerkingen heeft over de uitvoering van de reis. Om te bewerkstelligen dat deze aanmerkingen direct tijdens de reis naar tevredenheid opgelost kunnen worden, is de deelnemer verplicht de aanmerkingen per omgaande schriftelijk aan de reisbegeleiding mee te delen. Klachten die niet tijdens de reis schriftelijk aan de reisbegeleiding zijn meegedeeld, zullen door ons na afloop van de reis niet in behandeling worden genomen.

Aantal deelnemers

Mocht het gepubliceerde minimum aantal deelnemers niet gehaald worden, dan hebben wij de mogelijkheid om deze reis schriftelijk of mondeling te annuleren. Ook het uiteindelijk niet verkrijgen van de benodigde vliegtickets, kan leiden tot het annuleren van de reis. Wij verplichten ons dit uiterlijk drie weken voor vertrek aan de deelnemers mee te delen.

Adventure Specialists BV 

Koning Aap maakt deel uit van een groep avontuurlijke reisorganisaties die vallen onder Adventure Specialists BV. Zij werken op diverse manieren samen om te zorgen dat de reiziger zo veel mogelijk waar krijgt voor zijn geld. Achter de schermen wordt er samengewerkt op het gebied van inkoop en afhandeling en voor de reiziger betekent het dat we de kans vergroten dat de reizen doorgang vinden doordat we belangstellenden naar elkaar kunnen doorverwijzen. In het enkele geval dat een reis wordt geannuleerd, gaan we eerst kijken of we de reiziger kunnen onderbrengen bij één van de andere reisorganisaties (Koning Aap Nederland, Koning Aap België, Shoestring).

Boek niet te laat

Wacht met het boeken van een reis niet te lang, omdat we een maand voor een reis vertrekt (en in sommige gevallen eerder) onze vliegtuigstoelen moeten retourneren aan de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. Daarna zijn de stoelen ‘op aanvraag’. Bovendien kan laat boeken afwijkende vluchtschema’s met bijbehorende vluchttoeslagen, extra transfers en eenpersoonskamertoeslagen met zich meebrengen.

Laatste nieuws

In de uitgebreide reisbeschrijving vind je de meest actuele informatie over onze reizen. In de loop van het jaar kunnen echter veranderingen optreden waardoor mogelijk het dag-tot-dag-programma of het vluchtschema aangepast dient te worden. Uiteraard zoeken we dan altijd naar een zo goed mogelijk alternatief. Al deze veranderingen worden, zodra bekend, vermeld op onze website bij de betreffende reis onder 'Laatste Nieuws'. Indien de inhoud van de uitgebreide reisbeschrijving afwijkt van de informatie in onze algemene brochure, is de beschrijving op onze website bindend.

Verlenging van de reis

Mocht je je reis willen verlengen, dan kun je dit aangeven op je boekingsformulier. Voor het wijzigen van de vlucht ten opzichte van de groepsvlucht brengen we standaard € 50,- per boeking in rekening. Bij de verlenging van je reis kun je te maken hebben met extra kosten, zoals meerkosten voor de vlucht (door bijvoorbeeld een andere luchtvaartmaatschappij of boekingsklasse), het regelen van eigen transfer, extra hotelnachten etc. Wij nemen (na ontvangst van je boekingsformulier!) zo spoedig mogelijk contact met je op om de prijs met je te bespreken. Pas nadat je hiermee akkoord bent gegaan, wordt je boeking definitief. 

Tenslotte

Onze rondreizen gaan door landen waar het klimaat en andere factoren kunnen zorgen voor problemen. Dit kan betekenen dat we soms moeten afwijken van het bovenstaande programma. Tussentijdse aanpassingen van dienstregelingen en prijzen van de luchtvaartmaatschappijen kunnen eveneens leiden tot gewijzigde vluchtdagen en reissommen. We doen ons uiterste best om eventuele veranderingen zo snel mogelijk door te geven en de gevolgen ervan zo beperkt mogelijk te houden, maar we zijn niet verantwoordelijk voor factoren die buiten onze macht liggen. Je kunt op onze website kijken voor eventuele wijzigingen.

Adres

Bezoekadres Koning Aap

Koningin Elisabethlaan 45
9000 Gent

Email

[email protected]

Telefoon

09-2341311

In geval van uiterste nood - 24 uur bereikbaar:

Uitsluitend voor noodgevallen kun je ons ook buiten kantooruren bereiken op +32 (0)9-234 13 11. Je kiest dan in het keuzemenu voor nummer 1. Je wordt dan direct doorverbonden met onze alarmcentrale.
Bij een noodgeval moet je denken aan een last-minute annulering (binnen 24 uur voor vertrek), (vlucht)vertraging of ziekenhuisopname.

Openingstijden

Ons kantoor is geopend op de volgende tijden:
Maandag t/m vrijdag van 09-13 en 14-17 uur

Afspraak met een landenspecialist

Wil je een afspraak maken met één van onze landenspecialisten, bel dan van tevoren voor een afspraak, zodat je er zeker van bent dat je de juiste persoon te spreken krijgt.