Live Help Chat
Over onsDuurzaam reizenNieuwsbriefContact Vragen? Bel 09-234 13 11

Waar ben je naar op zoek?

header image
Familie
8,7 (66)

Familiereis Egypte Kort

9 dagen
v.a. € 1.525,-

Veelgestelde vragen Familiereis Egypte Kort

Heb ik een visum nodig voor Egypte?

Internationaal paspoort:
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort dat bij terugkeer van je reis nog minimaal 6 maanden geldig is. Als je naar Egypte reist moet je paspoort beschikken over tenminste 2 lege visumpagina's tegenover elkaar.

Visum:
Voor deze reis ontvangen reizigers met een Nederlandse of Belgische nationaliteit een 'Visa on Arrival'. Als wij de vlucht en/of transfer voor je verzorgen, dan regelen wij je groepsvisum met een geldigheid van 3 maanden. Deze ontvang je op de luchthaven van Egypte. Hiervoor hebben wij een maand voor vertrek je paspoort gegevens nodig. Reizigers die indivueel reizen dienen op de luchthaven van Egypte zelf een visum te betalen. 

Als je afwijkend reist van de groepsreis raden wij je aan om je goed te laten informeren over of een 'Visum on Arrival' mogelijk is. Onze partner Visa4Travel helpt je graag verder en is telefonisch bereikbaar via 085 0218180. Visa4Travel is een gespecialiseerde visumdienst voor Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Kijk op de website van Visa4Travel voor meer informatie: 

- Nederlandse reizigers bezoeken: visa4travel.nl/koningaap
- Belgische reizigers bezoeken: visa4travel.be/koningaap

Aanvullende informatie is ook terug te vinden onder het tabblad ‘Meer reisinfo’ bij iedere reis.

Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.

Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen.


Heb ik inentingen nodig voor mijn Egypte rondreis?

Bij veel reizen die we aanbieden zijn inentingen tegen de belangrijkste ziekten noodzakelijk. Niet het meest leuke deel van je reisvoorbereiding maar wel onvermijdelijk. Wij zijn niet medisch geschoold en mogen daarom hierover geen advies geven.

Koning Aap Nederland heeft in samenwerking met Thuisvaccinatie.nl een oplossing gevonden voor deze vaak tijdrovende klus. In plaats van dat jij naar de GGD of huisarts moet gaan, komt een huisarts bij je thuis op het moment dat het jou schikt om de benodigde inentingen te geven.

De Belgische reizigers kunnen voor de meest correcte en up-to-date informatie terecht bij de huisarts en/of bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde.  Je kan ook op www.wanda.be online per land advies opvragen. Bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde kun je ook terecht voor je inentingen.

Wat is de beste tijd om naar Egypte te reizen?

Van oktober tot juni is het qua temperatuur de meest ideale reistijd. In de zomer kan de temperatuur behoorlijk oplopen. Wel zullen we in de zomer rekening houden met het warme weer, door bijvoorbeeld excursies in de vroege ochtend te laten plaatsvinden.

Hoe is de accommodatie tijdens deze Egypte groepsreis?

Tijdens onze reizen naar Egypte overnacht je voornamelijk in hotelkamers met douche en toilet, op basis van logies met ontbijt. Eén nacht slaap je in de nachttrein van Cairo naar Aswan en je overnacht 1 nacht op een traditionele zeilboot (felukka). Het diner en ontbijt is inbegrepen in de nachttrein.

Bij de familiereis slaap je in een nachttrein van Cairo naar Luxor. Je maakt gebruik van een zogenaamde 'sleepertrain' (couchettes), in een eerste klas slaapcoupé. Het diner en ontbijt is inbegrepen in de nachttrein.

Per reis vind je onder het tabblad 'Meer reisinfo' onder het kopje ‘Accommodatie en transport’ meer informatie over de overnachtingen. 
Onder het tabblad ‘Accommodaties’ kun je de foto’s zien van de door ons gebruikte hotels (onder voorbehoud van wijzigingen) voor deze reis.

Hoe wordt er gereisd in Egypte?

Tijdens de reizen door Egypte maken we gebruik van een eigen a/c (mini)bus. Op de langere trajecten zoals Caïro – Luxor en Caïro – Aswan maken we gebruik van de eerste klasse nachttrein.

Op sommige reizen wordt er vanuit Aswan in een traditionele zeilboot naar Kom Ombo gevaren. Je overnacht dan aan boord en reist vanuit Kom Ombo weer met onze eigen bus naar Luxor.

Wij maken gebruik van een eigen bus en voor de langere trajecten de trein/nachttrein en felluka (traditionele houten zeilboot )en voor de familiereis Slow Comfort een binnenlandse vlucht van Cairo naar Aswan.

Meer informatie over de reisafstanden en het vervoer in Egypte per reis vind je onder het tabblad 'Meer reisinfo'. 

Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?

Het kan zijn dat je tijdens de reis jouw internationale paspoort ter beschikking van een derde moet stellen. Met name buiten de EU is dit veelal het geval. Voor hotels geldt vaak dat zij een registratie moeten bijhouden, dit is een wettelijke verplichting, waarbij gegevens uit een identiteitsbewijs moeten worden overgenomen/ingescand

Heb ik een wereldstekker nodig voor Egypte?

Op deze website kun je vinden of je een wereldstekker mee moet nemen naar Egypte: www.wereldstopcontacten.nl

Wat zijn de gangbare fooi bedragen in Egypte?

Egypte kent een eeuwenlange traditie als het om het geven van fooi gaat. Een fooi, of baksheesh, wordt gezien als een vorm van waardering voor de persoon die zojuist een kwalitatief goede dienst heeft verleend. Chauffeurs, obers, de schoonmakers van een openbaar toilet, iedereen verwacht een fooi. Het gaat hierbij vaak om kleine bedragen en je bepaalt uiteraard zelf of en hoeveel Egyptische pond je geeft. Is de service niet naar wens, voel je dan niet verplicht iets te geven. Gangbare bedragen zijn 5 Egyptische pond voor het gebruik van het toilet en 20 Egyptische pond voor een ober. In de hotels wordt de fooi voor de porters, receptie en schoonmakers vanuit de gezamelijke uitgavenpot betaald. Voor alle andere fooien is het handig om Egyptisch kleingeld, zoals bankbiljetten van 5, 10 en 20 pond bij de hand te hebben.

Hoe is de kamerindeling als je met een gezin reist?

Bij een familie van 3 personen delen de ouder(s) een kamer met het kind/de kinderen. Vanaf 4 personen zijn er 2 kamers en is de indeling naar wens. Waar mogelijk zijn de kamers naast elkaar of hebben de kamers een tussendeur.

Is er een toilet aan boord van de Felukka?

Er is een toilet aan boord van de Felukka's. Er hoeft door de boten niet aangemeerd te worden voor toiletgebruik.

Is er Wifi beschikbaar in Egypte?

In de grotere steden als Caïro, Luxor en Aswan en tevens in Hurgada, is er vrijwel altijd Wifi aanwezig bij de receptie en soms ook in de kamers. In de kleinere plaatsen, zoals in de dorpen van de woestijnen, zal er geen Wifi beschikbaar zijn.

Meer informatie over de beschikbaarheid van Wifi in de hotels vind je onder het tabblad 'Accommodaties'. 

Kan er gereisd worden door Egypte tijdens Ramadan?

Tijdens de Ramadan kan je prima reizen in Egypte. Het zal soms wat moeilijker zijn om een restaurantje te vinden dat overdag open is en eten tussen zonsopgang en zonsondergang op straat kun je beter niet doen uit respect voor de bevolking. Qua sfeer is het erg boeiend om tijdens de Ramadan in Egypte te reizen.

De Ramadan begint in 2024 op 9 maart en duurt een maand.

Kan ik als vegetarier goed in Egypte terecht?

Egyptenaren eten best veel vlees, maar je kunt wel voldoende gerechten zonder vlees bestellen. En het meest populaire broodje in Egypte is Falafel ook wel Ta'ameya genoemd.

En andere populaire gerechten zijn Foul ( bruine bonen) en Koshari ( macaroni, vermecelli,rijst en tomaten saus) beide ook zonder vlees of vis.

Kan ik pinnen in Egypte?

In de grote steden en de toeristische plaatsjes is er voldoende mogelijkheid tot pinnen met je pinpas met Maestro- of Cirrus logo. Verder kun je er gemakkelijk cash euro's in Egyptische Ponden omwisselen.
Op sommige toeristische plekken is het enkel mogelijk om per credit card de entreekaartjes aan te schaffen, dit geldt onder andere voor de sites in Alexandrië. Daar kan je niet met contant geld tickets aankopen, enkel per credit card. Houd hier rekening mee.

Kunnen we zwemmen tijdens de Egypte-reis?

De  hotels in Luxor  en Aswan beschikken over een zwembad. In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat er een ander hotel zonder zwembad gebruikt moet worden. 
Uiteraard zijn er andere zwemmogelijkheden tijdens deze reis; denk aan je verblijf in El Gouna  aan de Rode Zee!

Bij de familiereis naar Egypte kan je buiten de hotels ook zwemmen in de rode zee in Hurghada! 

Heeft mijn mobiele telefoon bereik?

Dat is afhankelijk van de provider die je gebruikt, maar de meeste providers hebben een goed bereik in Egypte. Check dit voor de zekerheid nog even bij je provider. 

Wat zijn de kledingvoorschriften in Egypte?

Egypte is een islamitisch land. Er wordt van zowel vrouwen als mannen verwacht dat je kleding draagt die de schouders, bovenarmen en knieën bedekt. Bij een bezoek aan een moskee is het voor de heren niet gebruikelijk om met een korte broek naar binnen te gaan, en moeten vrouwen hun hoofd bedekken.
Een tip voor de vrouwen is om standaard een dunne sjaal in je rugzak te doen zodat je overal op voorbereid bent.

Wanneer krijgt mijn reis een gegarandeerd vertrek?

Je reis krijgt een gegarandeerd vertrek op het moment dat het minimumaantal reizigers voor de reis is behaald. Het minimumaantal reizigers om de doorgang van de reis te garanderen, kan per reis verschillen. Je vindt het minimumaantal deelnemers terug bij iedere reis. 

Wanneer andere reizigers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimumaantal reis heeft. De gegarandeerd vertrekgarantie kan dan vervallen, totdat het minimumaantal reizigers weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. 

Vanaf 3 reizigers tonen wij de groepssamenstelling op de website.

Kan ik mijn reis verlengen?

Het is zeker mogelijk om je reis te verlengen. Wij kunnen bijvoorbeeld je vlucht op een ander moment heen of terug plannen en extra nachten in het eerste of laatste hotel van jouw reis verzorgen.

Wij zoeken op basis van jouw wensen graag uit wat de mogelijkheden zijn. Dit doen wij echter pas nadat je een boeking middels het boekingsformulier hebt gemaakt. Je kunt op de 2e pagina van boekingsformulier aangeven dat je een andere vlucht wil. Geef hierbij vervolgens in het vrije opmerkingenveld duidelijk aan wat je wensen zijn.

Wij zullen jou dan vervolgens zo snel mogelijk mailen met een voorstel. Op het moment dat je akkoord gaat met het voorstel zullen wij de boeking pas bevestigen. Mocht je niet akkoord gaan met het voorstel dan kan je alsnog de reis boeken zonder verlenging of van de boeking afzien. 

Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?

Steeds meer mensen reizen en steeds vaker zijn de effecten van toerisme lokaal voelbaar. Maar je reis draagt ook op een positieve manier bij! Denk aan werkgelegenheid wat een boost geeft aan de algehele economie, bescherming van de natuur door het creëren van nationale parken of UNESCO-Werelderfgoed, bijzondere ontmoetingen met andere mensen en daardoor het waarderen en leren van andere culturen, etc.

Wij proberen de (negatieve) effecten zoveel mogelijk voor jou terug te dringen, maar wat zou je zelf kunnen doen (of laten) tijdens jouw reis? Graag geven we je wat praktische tips om ook tijdens de reis zo duurzaam mogelijk te zijn.

Bekijk hier de praktische tips

De feiten op een rij

We kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt over hoe wij onze reizen organiseren. Daarom hebben wij voor de belangrijkste onderwerpen een speciale pagina samengesteld met daarop de antwoorden op de meest gestelde vragen.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen als:

  • Wanneer gaat mijn reis gegarandeerd door?
  • Hoe zit het met de betaling van mijn reis?
  • Ik kan bij jullie mijn eigen vlucht kiezen. Hoe werkt dat? 
  • Kan ik voor vertrek een specifieke stoel in het vliegtuig reserveren?
  • Hoeveel bagage kan ik meenemen?

Lees hier de veelgestelde vragen