Reisdocumenten
Internationaal paspoort:
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is.
Visum:
Voor deze bestemming is voor reizigers met een Nederlandse of Belgische nationaliteit geen visum nodig voor een verblijf van maximaal 90 dagen.
Als je afwijkend reist van de groepsreis raden wij je aan om je goed te laten informeren over of je een visum nodig hebt. Onze partner Visa4Travel helpt je graag verder en is telefonisch bereikbaar via 085 0218180. Visa4Travel is een gespecialiseerde visumdienst voor Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).
Kijk op de website van Visa4Travel voor meer informatie:
- Nederlandse reizigers bezoeken:
visa4travel.nl/koningaap
- Belgische reizigers bezoeken:
visa4travel.be/koningaap
Meereizen kind met ouder andere achternaam:
Wanneer een kind meereist met een ouder met een andere achternaam dan kan gecontroleerd worden of er daadwerkelijk een ouder-kindrelatie is. Doel van deze extra controle is om kind ontvoeringen tegen te gaan. Sommige landen eisen een verklaring waaruit blijkt dat de meereizende volwassene ook daadwerkelijk de ouder is of het gezag heeft. Informeer hiernaar bij de ambassade of het consulaat van het land van bestemming. Op de site van de Koninklijke Marechaussee kun je een toestemmingsformulier downloaden.
Reist een kind mee met iemand anders dan de ouders, bijvoorbeeld een familielid, dan eisen sommige landen een verklaring waarin de ouders toestemming geven voor deze reis. Je kunt bij de ambassade of het consulaat van het land van bestemming informeren naar de toelatingseisen die voor dit land gelden.
Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.
Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen.
Accommodatie en transport
Vervoer
Deze reis wordt uitgevoerd met verschillende vormen van vervoer. Op de transferdagen van Fukuoka naar Usuki (dag 4) en van Yawatahama naar Matsuyama (dag 5) gebruik je een eigen airconditioned minibus.
Het traject tussen Osaka en Matsumoto (dag 13) leg je af met een zogenaamde openbare ‘highway bus’. De afstand bedraagt circa 375 kilometer. Als het verkeer mee zit, doe je hier ongeveer vijf uur over. Onderweg wordt gestopt zodat je even de benen kunt strekken, wat kunt drinken of vn het toilet gebruik kunt maken.
In een eilandenrijk als Japan is het natuurlijk leuk om een keer gebruik te maken van de boot. Je reist op deze familiereis door japan met de openbare ferry van het eiland Kyushu naar het eiland Shikoku. Twee dagen later verlaat je het eiland met de ferry, dit keer naar Hiroshima op het hoofdeiland Honshu
We gebruiken ook de trein. Op de transferdag tussen Hiroshima en Osaka (dag 9) ga je deels met de Shinkansen, de vermaarde Japanse hogesnelheidstrein. De Shinkansen is een unieke trein die steeds met recht en reden de hemel wordt ingeprezen. Toch willen we je wijzen op een minpuntje, namelijk de beperkte bagageruimte. We stappen onderweg uit in Himeji zodat je de gelegenheidheid hebt het kasteel te bekijken. Je bagage kan in Himeji zolang gestald worden in een 'locker' op het station, zodat je je handen vrij hebt. Dit kost, afhankelijk van de grootte, tussen de 200 en de 500 yen (voor eigen rekening). Na kasteelbezoek stap je op een andere trein die je verder naar Osaka brengt.
Voor het traject tussen Matsumoto en Nagano (dag 16) gebruik je een lokale boemeltrein, maar de volgende dag stap je opnieuw op de shinkansen voor de laatste rit naar Tokyo.
NB: Voor de bagage op treinreizen geldt dat lengte, breedte en hoogte bij elkaar opgeteld de 160 cm niet mogen overschrijden. Als je bagage groter is wordt er door de treinmaatschappij om een toeslag gevraagd. Ook mag je bagage niet zwaarder zijn dan 30 kilogram.
Op de treinstations draag je zelf je bagage. Ook stadsbezichtigingen zijn vaak 'te voet'. Houd hier rekening mee. Soms zijn de hotels op loopafstand van de treinstations; als dat niet zo is zijn deze transfers inbegrepen in je reissom.
Voor het vervoer binnen de steden maak je over het algemeen gebruik van het openbaar vervoer. In Fukuoka, Osaka en Tokyo zal dat bijvoorbeeld voornamelijk de metro zijn. In Hiroshima maak je gebruik van de tram, er is in Hiroshima zelfs een tramlijn die helemaal tot aan de ferry naar het eiland Miyajima loopt (een 20-tal kilometer verderop). Het openbaar vervoer is in Japan prima geregeld. Comfortabel, snel en (meestal) op tijd.
Voor de transfer van de luchthaven van Fukuoka naar het hotel heb je privévervoer. Voor het transfer van het hotel in Tokyo naar het vliegveld zijn er twee mogelijkheden, afhankelijk of je vertrekt van de luchthvaven Narita of van Haneda. In het geval van Narita ga je per taxi naar Ueno. De Keisei Skyliner-trein brengt je vervolgens in iets meer dan een uur van Ueno station naar het vliegveld Narita. In het geval van Haneda zetten we een eigen bus óf taxi's in (afhankelijk van de definitieve groepsgrootte).
Wanneer je het landarrangement hebt geboekt dien je op eigen gelegenheid van- en naar de luchthaven reizen, deze kosten zijn niet inbegrepen in de landarrangementsprijs.
Reisafstanden
Vliegveld Fukuoka naar het hotel: 6 km / circa ½ uur (per privé vervoer)
Fukuoka naar Usuki via Beppu, Kuroshima & Sekibutsu: 190 km / 8 à 9 uur (per eigen bus)
Usuki naar Matsuyama via Yawatahama: 100 km / 8 à 9 uur (per ferry en eigen bus)
Matsuyama naar Hiroshima: 120 km / 4 uur (per ferry)
Hiroshima naar Osaka via Himeji: 320 km / 8 à 9 uur (per Shinkansen en trein)
Osaka naar Matsumoto: 375 km / 5 uur (per highway bus)
Matsumoto naar Nagano: 60 km / 1½ uur (per trein)
Nagano naar Tokyo: 240 km / 2 uur (per Shinkansen en metro)
Tokyo naar Tokyo Vliegveld: 60 km / 1½ uur (per trein)
NB: De genoemde reisduur per dag is sterk afhankelijk van de verkeersdrukte, spoorwerkzaamheden, treinvertragingen en het weer. De tijd is dan ook uiteraard bij benadering.
Accommodatie
Je overnacht steeds in eenvoudige, centraal gelegen middenklasse hotels. In de westerse hotels heb je een badkamer met toilet op de kamer, in de vorm van een zogenaamde ‘unit bathroom’, een ingenieus ontworpen cel met daarin een toilet (veelal met sproeier en verwarmde wc-bril!), een wasbak en een badkuip. Je verblijft op basis van logies.
Houd er rekening mee dat wanneer je verblijft in 2 tweepersoonskamers wij ons best doen om kamers bij elkaar te reserveren. Wij kunnen dit echter niet garanderen.
In Nagano overnacht je een nacht in de Zenko-ji tempel. De kamers in de tempel zijn grote tatami-kamers. Je slaapt met meerdere mensen in één grote slaapruimte, indeling naar geslacht, dus (hetero) koppels zullen gescheiden de nacht moeten doorbrengen. Het (beperkte) sanitair is gedeeld. In Japan is het gebruikelijk dat je naakt gebruik maakt van het gemeenschappelijke bad (als je dat niet ziet zitten, kun je eventueel onderling afspreken om bij toerbeurt gebruik te maken van de gemeenschappelijke badkamer). De overnachting in de tempel is inclusief diner en ontbijt. 's Ochtends om kwart voor zes kun je eventueel deelnemen aan de meditatie (kosten zijn 500 yen; prijs onderhevig aan veranderingen), om half zeven is het ontbijt.
Twee ouders met één kind, één ouder met twee kinderen of drie kinderen uit één gezin worden ingedeeld in een driepersoonskamer. Houd er wel rekening mee dat het dan gaat om een kamer met twee tweepersoonsbedden, wat betekent dat de bedden gedeeld worden. Soms gaat het om een tweepersoonskamer waar een derde bed/matras bijgeplaatst wordt.
Het is mogelijk om, daar waar aanwezig, een éénpersoonskamer aan te vragen. Je betaalt daarvoor een eenpersoonskamertoeslag.
Wifi is voor veel reizigers prettig om (via ‘
social media’) contact met het thuisfront te houden. Alle geplande accommodaties beschikken over wifi, soms alleen in de lobby van het hotel, soms in de gehele accommodatie. Houd er rekening mee dat de kwaliteit en de snelheid van de internetverbinding niet overal optimaal zijn.
NB: Hotelkamers (en badkamers) zijn in Japan vaak compact. Houd daar rekening mee. Reis je alleen. wil je een kamer delen met een reisgenoot van hetzelfde geslacht maar ben je erg gehecht aan je privacy? Overweeg dan om een eenpersoonskamer te boeken (opgeven bij boeking!).
NB: In Japan wordt bij het inchecken in de hotels je paspoort gevraagd. Het receptiepersoneel maakt daar een kopie van. Hotels zijn in Japan wettelijk verplicht hun gasten bij het inchecken te identificeren en te registreren.
Een goede eerste indruk van de hotels die Koning Aap gebruikt in Japan, vind je op het tabblad '
accommodaties' bij deze reis. Deze hotels zijn altijd onder voorbehoud van wijzigingen en beschikbaarheid.
Vluchtinformatie
De luchtvaartmaatschappij en het vluchtschema zijn onder voorbehoud van wijzigingen. Het kan voorkomen dat er op de heen- en/of terugreis een overstap gemaakt moet worden. In sommige gevallen wordt er vertrokken vanuit Schiphol en worden de prijzen hierop gebaseerd. Reizigers dienen in dit geval zelf van en naar Schiphol te gaan en staan ook in voor deze kosten. Het getoonde vluchtschema is daarom een voorbeeld. Ongeveer 10 dagen voor vertrek vind je op mijn.koningaap je vertrektijdenbrief met daarin het definitieve vluchtschema.
Voor meer informatie en veelgestelde vragen betreffende vluchten, klik
hier.
Zwaarte van de reis
Vaak krijgen we de vraag of een reis 'zwaar' is. Dit vinden we een moeilijke vraag omdat iedereen een reis op een andere manier ervaart. In het algemeen kun je stellen dat iedereen met een goede lichamelijke en geestelijke conditie zonder problemen kan deelnemen aan onze reizen. Dit betekent bijvoorbeeld dat je altijd je eigen bagage naar je kamer kunt brengen, - ook als er geen lift is - of dat een uitgebreide stadswandeling voor je geen probleem is. Culturele verschillen respecteer je en je kunt goed omgaan met onverwachte gebeurtenissen. Op basis van onze ervaring en de terugkoppeling van onze reizigers en reisbegeleiders geven we voor iedere reis tevens een indicatie voor de ervaren zwaarte. Zo hopen we je te helpen om de reis te kiezen die bij je past zodat jij zelf - én ook je medereizigers! – optimaal kunnen genieten. Bij deze indeling houden we rekening met de gebruikte accommodatie, reisduur, hoogteverschillen, zwaarte van wandelingen & ruimte om zelf invulling te geven aan programma.
De moeilijkheidsgraad voor deze familiereis door Japan:
Je maakt op deze rondreis Japan gebruik verschillende transportmiddelen. Dat betekent een variatie tussen een eigen bus, de openbare highwaybus, de ferry en de (hogesnelheids)trein. Het openbaar vervoer is in Japan prima geregeld. Comfortabel, snel en (meestal) op tijd. Voor het vervoer binnen de steden maak je over het algemeen gebruik van het openbaar vervoer, zoals de metro. Je loopt regelmatig van/naar het station/metro en draagt daarbij zelf je bagage. Ook stadsbezichtigingen zijn vaak 'te voet'. Houd hier rekening mee. Details over de gebruikte vervoermiddelen kun je nalezen op het tabblad ‘Meer reisinfo’ onder het kopje ‘Accommodatie en transport’. Tijdens deze reis overnachten we in verschillende accommodaties (die niet allemaal over een lift beschikken). Let op: hotelkamers (en badkamers) zijn in Japan vaak compact, houd daar rekening mee. Bijzonder is je overnachting bij een Zenko-ji tempel. Wat is er 'zwaar' aan deze familiereis door Japan? Het kan in de zomermaanden zeker warm worden en je doet erg veel nieuwe indrukken op. En dat is best vermoeiend!
Deze reis valt in categorie 3.
Categorie 1: Ontspannen reis, voor iedereen goed te doen. Korte reisafstanden, goede hotels, lichte wandelingen, reis met een laag tempo.
Categorie 2: Voor iedereen goed te doen. Soms wat langere reisafstanden. Goede hotels, soms avontuurlijke overnachting, eenvoudige wandelingen, reis in een gewoon tempo. Voldoende ruimte om ook zelf invulling te geven aan je reis door verblijf in grotere steden.
Categorie 3: Goed te doen voor iedereen die zich voorbereidt en zich flexibel opstelt. Er zitten zwaardere trajecten in de reis zoals langere reisafstanden (> 6 uur), treinreizen, wandelingen over ongebaande paden en/of ongelijke ondergrond, geringe hoogteverschillen en/of (meerdere) overnachtingen in eenvoudige accommodatie en/of je ervaart grote culturele verschillen. Soms minder ruimte om zelf zonder de overige deelnemers op pad te gaan (denk aan verblijf in wildpark).
Categorie 4: Redelijk stevige reis door lange reisafstanden, diverse zwaardere en/of meerdaagse wandelingen, hoogteverschillen, regelmatig eenvoudige accommodatie, minder ruimte voor eigen invulling omdat veel in groepsverband gedaan moet worden (verblijf in wildpark, reizen door ruige natuur).
Categorie 5: Zware reis die we alleen aanraden voor ervaren reizigers die beschikken over uitgebreide reiservaring en een zeer goede lichamelijke en geestelijke conditie hebben. Denk hierbij aan meerdaagse trektochten, reizen door ruig terrein, lange wandelafstanden per dag en/of grote hoogteverschillen.
Neem bij twijfel contact met ons op. Wij adviseren jou graag bij de keuze voor een passende reis.
Bagage en kleding
We adviseren je dringend om de bagage mee te nemen in een kleine koffer en het totale gewicht te beperken tot vijftien kilo per persoon. Houd er rekening mee dat je zelf regelmatig moet ‘sjouwen’ met je bagage.
Wat betreft je kleding raden we je aan om praktische kleding mee te nemen die zich makkelijk laat combineren (laag over laag). We vragen je om in je kledingkeuze respect te tonen voor de lokale cultuur. Zo worden korte broeken of rokken niet op prijs gesteld in shintoïstische en boeddhistische tempels. De was laten doen is vrij prijzig in Japan, maar in de meeste hotels zijn wasmachines waar je snel en eenvoudig zelf een wasje kunt draaien.
Denk bij het samenstellen van je bagage aan bijvoorbeeld: wandelschoenen, naaigerei, wasmiddel, universeel geldige verloopstekker, reisgids, voldoende fotomateriaal, toiletartikelen, zwemkleding, wekker, schrijfgerei, schaartje en zakmes. Zorg er wel voor dat je dit laatste in je grote bagage verpakt. Het is niet nodig om tenten, slaapzakken, slaapmatjes of muskietennetten mee te nemen.
Ook al reis je naar het noorden van Japan, ook daar kan het tijdens de zomermaanden vrij warm worden. Houd wel rekening met wat neerslag: in juni kun je tijdens het eerste deel van de reis nog wat regen voelen van de tsuyu (regenseizoen), en in september heb je kans om hinder te ondervinden van een tyfoon. Regenkleding of een paraplu mag dus niet ontbreken in je bagage.
Het elektriciteitsnet in Japan werkt op 100 Volt, voor een videocamera of scheerapparaat neem je dus een internationale adapter mee.
Japanners zijn gek op kleine geschenkjes. Tijdens een ontmoeting met Japanse mensen zul je veel bijval oogsten als je een klein souvenirtje uit ‘Oranda’ (Nederland) of 'Berugii'(België) te voorschijn kunt toveren…
Indien je tijdens je reis door Japan een onsen wilt bezoeken, houd er dan rekening mee dat sommige onsens mensen met tatoeages niet in de openbare baden toelaten. Het alternatief is een privé-bad te huren. Of plak je tatoeages af (neem zelf spullen daarvoor mee).
Reisbegeleiding
Al onze groepsreizen worden ter plekke uitgevoerd door Nederlandstalige of lokale Engelstalige reisbegeleiders. Bij de vertrekdatum van een reis wordt dit op onze website duidelijk vermeld.
Veel klanten vragen ons of er veel verschil is tussen een reisbegeleider uit België/Nederland of een lokale Engelssprekende reisbegeleider. Wij vinden dat er aan beide keuzes voor- en nadelen verbonden zijn en dat iedereen daarom zelf moet afwegen welke keuze voor hem/haar de beste is.
Een Nederlandstalige reisbegeleider is meestal opgegroeid in België of Nederland en maakt daarom deel uit van onze westerse cultuur. Met hen is het over het algemeen makkelijker communiceren tijdens de reis, zowel wat betreft de taal als de culturele achtergrond. Daardoor kan deze reisbegeleider het groepsproces makkelijker volgen en bijsturen waar nodig. Vaak hebben zij ook uitgebreid gereisd of gewoond op de bestemming en hebben dus veel kennis over de lokale gebruiken en delen dit graag met je. Ook is de Nederlandstalige reisbegeleider zich zeer bewust van het belang van duurzaam toerisme; ze stimuleren het bezoeken van kleinschalige lokale restaurants, beperken het gebruik van plastic en geven duurzame tips tijdens de reis.
Een lokale Engelstalige reisbegeleider is natuurlijk op de bestemming opgegroeid en ‘ademt’ daarom deze bestemming. Hij of zij is hierdoor de aangewezen persoon om je in te wijden in de lokale gebruiken en cultuur. Overal is hij/zij thuis en dit communiceert erg makkelijk met de lokalen. Zijn of haar Engels heeft vaak een accent waardoor de communicatie iets moeilijker kan verlopen dan met een Nederlandstalige reisbegeleider. Positief is dat zo lokaal werk gecreëerd wordt op de bestemming zodat de lokale economie meer profiteert van je bezoek. Tenslotte geldt vaak een korting op een reis met een lokale Engelstalige reisbegeleider omdat bijvoorbeeld geen intercontinentaal vliegticket voor hen betaald hoeft te worden en wij dit verrekenen in onze prijzen.
Koning Aap stelt hoge eisen aan de reisbegeleiding. Een goede reisbegeleider is van grote meerwaarde op de reis! Wij zijn dan ook trots op ons team van professionele reisbegeleiders. Het zijn stuk voor stuk enthousiastelingen die allemaal de liefde voor 'hun' land(en) graag aan anderen over brengen. Ruime reiservaring én ervaring in het omgaan met groepen en (bij voorkeur) actieve kennis van lokale gebruiken en de taal zijn bij ons belangrijke selectiecriteria bij de keuze voor onze reisbegeleiders. Voor onze nieuwe reisbegeleiders worden speciale trainingen georganiseerd om ze voor te bereiden op hun rol tijdens de reis. Tijdens deze trainingen krijgen ze ook lastige praktijksituaties voorgeschoteld en leren ze waar de Koning Aap reisformule voor staat.
Daarnaast worden er met regelmaat bijeenkomsten georganiseerd voor de Nederlandstalige reisbegeleiders om essentiële kennis en ervaring uit te wisselen met elkaar en met medewerkers op kantoor, zodat de reizen op allerlei vlakken verbeterd kunnen worden.
De primaire taak van onze reisbegeleiding is toezien op een goede logistiek van de reis (vervoer en accommodatie). Ook waakt de reisbegeleiding over het verloop van het programma en over de aandacht die elk onderdeel krijgt. De reisbegeleider organiseert ter plekke een scala aan facultatieve excursies. Daarnaast fungeert hij of zij natuurlijk als centrale vraagbaak. Onze medewerkers kunnen veel vertellen over het land en de plaatselijke gewoonten. Realiseer je wel: een reisbegeleider is geen wandelende encyclopedie. Hoe je uiteindelijk het land ervaart bepaal je zelf, neem dus altijd een goede reisgids mee.
Natuurlijk heeft een reisbegeleider ook niet alles in de hand. Soms is er sprake van overmacht: door overstromingen of aardverschuivingen is de weg versperd, de overheid heeft de treinkaartjes geconfisqueerd of het hotel heeft de kamers al weggegeven. Bij dit soort tegenslagen zal de reisbegeleider op zoek gaan naar een alternatief.
Ondanks alle voorbereidingen en inspanningen van de reisbegeleider kan het gebeuren dat de reis toch niet geheel naar je verwachting verloopt. De reisbegeleider hoort dit dan graag van je, zodat er ter plekke naar een oplossing gezocht kan worden.
Het functioneren van onze reisbegeleiders evalueren we na iedere reis aan de hand van door deelnemers ingevulde evaluatieformulieren. Zo hebben wij te allen tijde zicht op hoe onze mensen in het veld opereren!
Je reisbegeleider verwacht aan het einde van de reis een fooi als zij/hij het werk goed heeft gedaan. Ons advies voor deze fooi verschilt per land, kijk voor een indicatie in de landeninformatie van je reisbestemming.
Bewust op reis
Reizen is andere culturen leren kennen, lokale mensen ontmoeten en prachtige natuur zien. En dat willen we ook nog tot ver in de toekomst. Daarom houden wij bij onze reizen
rekening met milieu, mensen, natuur en cultuur. Dit is niet alleen noodzakelijk maar ook nog eens heel leuk!
Local Impact Score
Voor elke reis streven we naar een minimale impact op het klimaat en een maximale positieve impact op de lokale omgeving. Om inzichtelijk te maken welk deel van onze uitgaven en de uitgaven van onze reizigers bij de lokale gemeenschap (accommodaties, restaurants en transport) terecht komt, hebben wij een Local Impact Score ontwikkeld.
De Local Impact Score bestaat uit twee elementen. Het eerste deel is opgebouwd uit een berekening van de vlucht, het landarrangement en het geschatte zakgeld. Het tweede deel is opgebouwd uit een waardensysteem van tien duurzaamheidscriteria waarvan wij vinden dat deze de lokale impact vergroten. Deze twee elementen samen vormen samen onze Local Impact score. Hoe hoger de score, hoe meer geld er in de lokale gemeenschap blijft. Lagere scores hebben uiteraard meer aandacht nodig in de toekomst. We doen er alles aan om een score waar mogelijk te verbeteren samen met onze lokale partners. We zullen de scores jaarlijks bijwerken en herzien.
De Local Impact Score van deze reis is: 62
Wil je meer lezen over de Local Impact Score of ben je benieuwe uit welke duurzaamheidscriteria de score is opgebouwd? Wij leggen je dit graag uit op
onze duurzaamheidspagina.
Landarrangement
Het is ook mogelijk om van deze rondreis alleen het landarrangement te boeken. Je regelt dan zelf de internationale vluchten en de transfer bij aankomst en vertrek. Met de andere deelnemers maak je vervolgens de reis volgens programma. Zo heb je een optimale vrijheid om zelf je reis samen te stellen en de vlucht te kiezen die bij je reisplannen past.
Op het boekingsformulier kun je ook aangeven of we, tegen betaling, nog een extra overnachting bij aankomst moeten regelen. Ook de transfer bij aankomst kan Koning Aap op individuele basis voor je regelen.
Voor al onze reizen hebben we een minimum aantal deelnemers nodig. Houd hier rekening mee voordat je zelf tickets gaat reserveren.
Het is in alle gevallen je eigen verantwoordelijkheid om op tijd bij het beginpunt van de reis aanwezig te zijn. Daarnaast zijn wij niet verantwoordelijk voor sporadische wijzigingen in de vertrekdata van onze groepsreizen.
Verzekeringen
Zoals in onze reisvoorwaarden vermeld staat, stellen we het afsluiten van een reisverzekering verplicht en bevelen we het afsluiten. Mocht er onverhoopt iets gebeuren tijdens de reis of voor aanvang van de reis, dan kan dit je veel geld kosten. Door het afsluiten van een verzekering voorkom je hoge kosten. Koning Aap werkt al jaren samen met de bekende reisverzekeraar Allianz Global Assistance. Zij hebben een speciaal pakket van reis- en annuleringsverzekeringen samengesteld dat aansluit op het avontuurlijk karakter van onze groepsreizen.
Je verzekeringen bij Koning Aap afsluiten: de voordelen
Hoewel het niet verplicht is om de verzekeringen bij Koning Aap af te sluiten, raden we dit wel aan. Omdat we goed op de hoogte zijn van de af te leggen reisroutes en ter plaatse beschikken over de medewerking van lokale agenten, zijn eventuele problemen makkelijker op te lossen wanneer de reisverzekering via Koning Aap is afgesloten. Een bijkomend voordeel is dat wanneer een reis onverhoopt niet door mocht gaan, de kosten van de afgesloten reis- en/of annuleringsverzekeringen geheel gerestitueerd worden.
Reis je met een reisgenoot?
Deelnemers die zich samen inschrijven op een reis raden we aan om een reisverzekering af te sluiten bij dezelfde verzekeringsmaatschappij. Bij een eventuele repatriëring van je reisgenoot voorkom je zo dat je als medereiziger (met een andere verzekering) geen toestemming krijgt om ook zonder kosten terug te keren.
Avontuurlijke excursies zijn op eigen risico
Met nadruk willen we er op wijzen dat reizigers die tijdens hun reis deel willen nemen aan avontuurlijke excursies (als raften, duiken, snorkelen, (bamboe)vlotvaren, kanoën, (water)skiën, (wind)surfen, parasailing, deltavliegen, parachutespringen, ballonvaren, bungee jumpen, canopy tour, canyoning, speleologie, mountain trekking, tokkelen, sandboarden, mountain biking, downhill biking en snowboarden) dit voor eigen risico doen en dat we hen dringend aanraden vooraf te controleren of hun reisverzekering deze activiteiten dekt.
Hoe sluit je een verzekering via ons af?
Dat is heel makkelijk! Bij het boeken van een reis, kun je in het boekingsformulier aangeven welke verzekering(en) je wilt bijboeken.
Overzicht verzekeringen
Voor meer informatie verwijzen we je door naar een pagina met meer uitleg over alle verzekeringsmogelijkheden.
Veilig op reis
Koning Aap is aangesloten bij de VVR. Op de reizen van Koning Aap zijn de Algemene en Bijzondere Reisvoorwaarden van toepassing op de contracten tot reisorganisatie en reisbemiddeling zoals verstaan onder de Belgische wet van 16 februari 1994.
Conform art. 36 van de wet tot regeling van het contract tot reisorganisatie en reisbemiddeling is Koning Aap door Amlin Europe nv
, bijhuis België, verzekerd om, in geval van financieel onvermogen, zijn verplichtingen jegens de reiziger verder na te komen. Deze garantiestelling wordt begeleid door VVR.
Voor jou als reiziger is dit een veilig gevoel, omdat je bij eventuele problemen altijd kunt terugvallen op deze organisaties.
Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen over
Japan
Landinformatie
Meer informatie over
Japan
Verder nog belangrijk
We raden je aan om goed voorbereid op reis te gaan, lees daarom voldoende over je reisbestemming en vraag goed na welke vaccinaties en andere medicatie je nodig hebt. Hieronder volgen nog een paar belangrijke zaken.
Persoonsgegevens
Zorg dat je je persoons- en paspoortgegevens (als geslacht, geboortedatum, voornamen en achternaam zoals vermeld in je paspoort) correct invult, aangezien deze uiteraard nodig zijn voor het inboeken van je vluchten, eventuele treintickets of accommodatie. Check na ontvangst van je (digitale) boekingsbevestiging of deze gegevens correct staan vermeld. Je bent zelf verantwoordelijk voor het verstrekken van correcte gegevens. Met onjuiste gegevens loop je het risico niet toegelaten te worden op een vlucht of buitenlandse luchthaven.
Feedback
Hoewel wij veel aandacht besteden aan het goed uitvoeren van onze reizen is het mogelijk dat een deelnemer aanmerkingen heeft over de uitvoering van de reis. Om te bewerkstelligen dat deze aanmerkingen direct tijdens de reis naar tevredenheid opgelost kunnen worden, is de deelnemer verplicht de aanmerkingen per omgaande schriftelijk aan de reisbegeleiding mee te delen. Klachten die niet tijdens de reis schriftelijk aan de reisbegeleiding zijn meegedeeld, zullen door ons na afloop van de reis niet in behandeling worden genomen.
Aantal deelnemers
Mocht het gepubliceerde minimum aantal deelnemers niet gehaald worden, dan hebben wij de mogelijkheid om deze reis schriftelijk of mondeling te annuleren. Ook het uiteindelijk niet verkrijgen van de benodigde vliegtickets, kan leiden tot het annuleren van de reis. Wij verplichten ons dit uiterlijk drie weken voor vertrek aan de deelnemers mee te delen.
Adventure Specialists BV
Koning Aap maakt deel uit van een groep avontuurlijke reisorganisaties die vallen onder Adventure Specialists BV. Zij werken op diverse manieren samen om te zorgen dat de reiziger zo veel mogelijk waar krijgt voor zijn geld. Achter de schermen wordt er samengewerkt op het gebied van inkoop en afhandeling en voor de reiziger betekent het dat we de kans vergroten dat de reizen doorgang vinden doordat we belangstellenden naar elkaar kunnen doorverwijzen. In het enkele geval dat een reis wordt geannuleerd, gaan we eerst kijken of we de reiziger kunnen onderbrengen bij één van de andere reisorganisaties (Koning Aap Nederland, Koning Aap België, Shoestring).
Boek niet te laat
Wacht met het boeken van een reis niet te lang, omdat we een maand voor een reis vertrekt (en in sommige gevallen eerder) onze vliegtuigstoelen moeten retourneren aan de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. Daarna zijn de stoelen ‘op aanvraag’. Bovendien kan laat boeken afwijkende vluchtschema’s met bijbehorende vluchttoeslagen, extra transfers en eenpersoonskamertoeslagen met zich meebrengen.
Laatste nieuws
In de uitgebreide reisbeschrijving vind je de meest actuele informatie over onze reizen. In de loop van het jaar kunnen echter veranderingen optreden waardoor mogelijk het dag-tot-dag-programma of het vluchtschema aangepast dient te worden. Uiteraard zoeken we dan altijd naar een zo goed mogelijk alternatief. Al deze veranderingen worden, zodra bekend, vermeld op onze website bij de betreffende reis onder 'Laatste Nieuws'. Indien de inhoud van de uitgebreide reisbeschrijving afwijkt van de informatie in onze algemene brochure, is de beschrijving op onze website bindend.
Verlenging van de reis
Mocht je je reis willen verlengen, dan kun je dit aangeven op je boekingsformulier. Voor het wijzigen van de vlucht ten opzichte van de groepsvlucht brengen we standaard € 50,- per boeking in rekening. Bij de verlenging van je reis kun je te maken hebben met extra kosten, zoals meerkosten voor de vlucht (door bijvoorbeeld een andere luchtvaartmaatschappij of boekingsklasse), het regelen van eigen transfer, extra hotelnachten etc. Wij nemen (na ontvangst van je boekingsformulier!) zo spoedig mogelijk contact met je op om de prijs met je te bespreken. Pas nadat je hiermee akkoord bent gegaan, wordt je boeking definitief.
Tenslotte
Onze rondreizen gaan door landen waar het klimaat en andere factoren kunnen zorgen voor problemen. Dit kan betekenen dat we soms moeten afwijken van het bovenstaande programma. Tussentijdse aanpassingen van dienstregelingen en prijzen van de luchtvaartmaatschappijen kunnen eveneens leiden tot gewijzigde vluchtdagen en reissommen. We doen ons uiterste best om eventuele veranderingen zo snel mogelijk door te geven en de gevolgen ervan zo beperkt mogelijk te houden, maar we zijn niet verantwoordelijk voor factoren die buiten onze macht liggen. Je kunt op onze website kijken voor eventuele wijzigingen.
Adres
Bezoekadres Koning Aap
Koningin Elisabethlaan 45
9000 Gent
Email
[email protected]
Telefoon
09-2341311
In geval van uiterste nood - 24 uur bereikbaar:
Uitsluitend voor noodgevallen kun je ons ook buiten kantooruren bereiken op +32 (0)9-234 13 11. Je kiest dan in het keuzemenu voor nummer 1. Je wordt dan direct doorverbonden met onze alarmcentrale.
Bij een noodgeval moet je denken aan een last-minute annulering (binnen 24 uur voor vertrek), (vlucht)vertraging of ziekenhuisopname.
Openingstijden
Ons kantoor is geopend op de volgende tijden:
Maandag t/m vrijdag van 09-13 en 14-17 uur
Afspraak met een landenspecialist
Wil je een afspraak maken met één van onze landenspecialisten, bel dan van tevoren voor een afspraak, zodat je er zeker van bent dat je de juiste persoon te spreken krijgt.