Live Help Chat
Over onsDuurzaam reizenNieuwsbriefContact Vragen? Bel 09-234 13 11

Waar ben je naar op zoek?

header image
Explore
7,9 (152)

Rondreis Moldavië, Transnistrië & Gagaoezië

9 dagen
v.a. € 1.565,-

Veelgestelde vragen Rondreis Moldavië, Transnistrië & Gagaoezië

Heb ik een visum nodig voor Moldavië?

Internationaal paspoort of identiteitskaart (ID-kaart):
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort of identiteitskaart dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is.

Visum:
Voor deze bestemming is er voor reizigers met een Nederlandse of Belgische nationaliteit geen visum nodig.

Als je afwijkend reist van de groepsreis raden wij je aan om je goed te laten informeren over of je een visum nodig hebt. Onze partner Visa4Travel helpt je graag verder en is telefonisch bereikbaar via 085 0218180. Visa4Travel is een gespecialiseerde visumdienst voor Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Kijk op de website van Visa4Travel voor meer informatie: 

- Nederlandse reizigers bezoeken: visa4travel.nl/koningaap
- Belgische reizigers bezoeken: visa4travel.be/koningaap

Aanvullende informatie is ook terug te vinden onder het tabblad ‘Meer reisinfo’ bij iedere reis.

Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.

Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen

Heb ik bepaalde inentingen nodig voor Moldavië?

Bij veel reizen die we aanbieden, zijn inentingen tegen de belangrijkste ziekten noodzakelijk. Niet het meest leuke deel van je reisvoorbereiding, maar wel onvermijdelijk. Wij zijn niet medisch geschoold en mogen daarom hierover geen advies geven.

Koning Aap Nederland heeft in samenwerking met Thuisvaccinatie.nl een oplossing gevonden voor deze vaak tijdrovende klus. In plaats van dat jij naar de GGD of huisarts moet gaan, komt een huisarts bij je thuis op het moment dat het jou schikt om de benodigde inentingen te zetten.

De Belgische reizigers kunnen voor de meest correcte en up-to-date informatie terecht bij de huisarts en/of bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde.  Je kan ook op www.wanda.be online per land advies opvragen. Bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde kun je ook terecht voor je inentingen.

Wat is de beste reistijd?

De beste tijd om te gaan, is van mei tot en met september. De gemiddelde temperatuur is dan rond de 20 graden, maar in deze maanden valt ook heel wat regen. Ga je eerder of later, dan heb je weer te maken met strenge winters.

In wat voor een hotels overnachten we in Moldavië?

Een aantal keer slapen we in hotels (in Chisinau, Soroca en Tiraspol). In de hotels hebben we de beschikking over één- en tweepersoonskamers. Je verblijft hier op basis van logies met ontbijt. Daarnaast slapen we in Butuceni in een sfeervol agripension. Bij de selectie van onze hotels en guesthouses hebben we met name gelet op de locatie, hygiëne en sfeer.

Meer informatie en foto's van de hotels (onder voorbehoud van wijzigingen) vind je onder het tabblad 'Accommodaties'.

Hoe wordt er gereisd in Moldavië?

Tijdens onze reis maken we overwegend gebruik van een eigen (mini)bus. Het hebben van een eigen bus heeft veel voordelen in Moldavië. Veel bezienswaardigheden liggen ver van de gangbare routes en zouden met het openbaar vervoer amper te bezoeken zijn.

Meer informatie over het vervoer en de reisafstanden in Moldavië vind je onder het tabblad 'Meer reisinfo' bij 'Accommodatie en transport'.

Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?

Het kan zijn dat je tijdens de reis jouw internationale paspoort ter beschikking van een derde moet stellen. Met name buiten de EU is dit veelal het geval. Voor hotels geldt vaak dat zij een registratie moeten bijhouden. Dit is een wettelijke verplichting, waarbij gegevens uit een identiteitsbewijs moeten worden overgenomen/ingescand.

Is er Wifi beschikbaar in de hotels?

In de meeste hotels is er Wifi beschikbaar. Je kunt de Wifi-beschikbaarheid per hotel vinden onder het tabblad 'Accommmodaties'.

Heb ik een wereldstekker nodig?

Nee, je hebt geen wereldstekker of adapter nodig voor Moldavië.

Wat is het tijdsverschil?

Het is in Moldavië 1 uur later dan in Nederland en België.

Kan ik pinnen in Moldavië?

De munteenheid van Moldavië is de Moldavische Leu (MDL). In Chisinau en een aantal andere grotere steden in Moldavië zijn pinautomaten aanwezig, waar je met je bankpas met Maestro- of Cirrus-logo geld kunt opnemen. Slechts bij een beperkt aantal banken kun je terecht met je creditcard. Daarnaast kun je Euro's omwisselen bij wisselkantoren, banken en hotels.

Let op: in Transnistrië kun je niet pinnen! Bij de grens kun je Euro's of Leu omwisselen, dus het is raadzaam om genoeg cash bij de hand te hebben voor Transnistrië.

Kan er vegetarisch gegeten worden in Moldavië?

Vlees is een belangrijk onderdeel van de maaltijd, maar er zijn ook veel gerechten met groenten en salades. Bovendien is het inbegrepen ontbijt bij de meeste hotels erg uitgebreid.

Kan ik het beste met een koffer or reistas reizen?

Het makkelijkst is om te reizen met een reistas of een zachte koffer. Dat kan een backpack zijn, maar bijvoorbeeld ook een reistas op wieltjes. Gelieve niet op reis te gaan met een hardschalige koffer, vanwege de vaak beperkte bagageruimte in de bus.

Wanneer krijgt mijn reis een gegarandeerd vertrek?

Je reis krijgt een gegarandeerd vertrek op het moment dat het minimumaantal reizigers voor de reis is behaald. Het minimumaantal reizigers om de doorgang van de reis te garanderen, kan per reis verschillen. Je vindt het minimumaantal deelnemers terug bij iedere reis. 

Wanneer andere reizigers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimumaantal reis heeft. De gegarandeerd vertrekgarantie kan dan vervallen, totdat het minimumaantal reizigers weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. 

Vanaf 3 reizigers tonen wij de groepssamenstelling op de website.

Kan ik mijn reis verlengen?

Het is zeker mogelijk om je reis te verlengen. Wij kunnen bijvoorbeeld je vlucht op een ander moment heen of terug plannen en extra nachten in het eerste of laatste hotel van jouw reis verzorgen.

Wij zoeken op basis van jouw wensen graag uit wat de mogelijkheden zijn. Dit doen wij echter pas nadat je een boeking middels het boekingsformulier hebt gemaakt. Je kunt op de 2e pagina van boekingsformulier aangeven dat je een andere vlucht wil. Geef hierbij vervolgens in het vrije opmerkingenveld duidelijk aan wat je wensen zijn.

Wij zullen jou dan vervolgens zo snel mogelijk mailen met een voorstel. Op het moment dat je akkoord gaat met het voorstel zullen wij de boeking pas bevestigen. Mocht je niet akkoord gaan met het voorstel dan kan je alsnog de reis boeken zonder verlenging of van de boeking afzien. 

Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?

Steeds meer mensen reizen en steeds vaker zijn de effecten van toerisme lokaal voelbaar. Maar je reis draagt ook op een positieve manier bij! Denk aan werkgelegenheid wat een boost geeft aan de algehele economie, bescherming van de natuur door het creëren van nationale parken of UNESCO-Werelderfgoed, bijzondere ontmoetingen met andere mensen en daardoor het waarderen en leren van andere culturen, etc.

Wij proberen de (negatieve) effecten zoveel mogelijk voor jou terug te dringen, maar wat zou je zelf kunnen doen (of laten) tijdens jouw reis? Graag geven we je wat praktische tips om ook tijdens de reis zo duurzaam mogelijk te zijn.

Bekijk hier de praktische tips

De feiten op een rij

We kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt over hoe wij onze reizen organiseren. Daarom hebben wij voor de belangrijkste onderwerpen een speciale pagina samengesteld met daarop de antwoorden op de meest gestelde vragen.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen als:

  • Wanneer gaat mijn reis gegarandeerd door?
  • Hoe zit het met de betaling van mijn reis?
  • Ik kan bij jullie mijn eigen vlucht kiezen. Hoe werkt dat? 
  • Kan ik voor vertrek een specifieke stoel in het vliegtuig reserveren?
  • Hoeveel bagage kan ik meenemen?

Lees hier de veelgestelde vragen