Internationaal paspoort:
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is.
Visum:
Ja, voor deze bestemming is een visum, e-visum of toeristenkaart nodig voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Wij raden je aan om pas 3 weken voor vertrek van je groepsreis je visum aan te vragen. Daarbij is het belangrijk dat je het e-visum uitgeprint meeneemt met daarbij een kopie van de pasfoto die op je paspoort staat.
Je kunt ervoor kiezen om het visum via onze partner Visa4Travel aan te vragen, of zelf te regelen. Het team van Visa4travel is telefonisch bereikbaar via +31 85 0218180, en helpt je graag bij je visumaanvraag. Het aanvragen van een visum kost namelijk veel tijd en kan foutgevoelig zijn. Wij raden onze reizigers dan ook aan om het visum vooraf te laten regelen door Visa4Travel om onnodige stress voorafgaand aan de vakantie te voorkomen.
Visa4Travel is een gespecialiseerde visumdienst voor Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).
Kijk op de website van Visa4Travel voor meer informatie:
- Nederlandse reizigers bezoeken: visa4travel.nl/koningaap
- Belgische reizigers bezoeken: visa4travel.be/koningaap
De prijs van het visum staat op de website van Visa4Travel. Je betaalt rechtstreeks aan Visa4Travel bij het indienen van je aanvraag.
Vraag je toch zelf het e-visum aan, hou er dan rekening mee dat je binnen 30 dagen (vanaf het moment van afgifte) India moet inreizen. Dit heeft te maken met het geldigheidstermijn van het visum.
Aanvullende informatie is ook terug te vinden onder het tabblad 'Meer reisinfo' bij iedere reis.
Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.
Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen
Bij veel reizen die we aanbieden zijn inentingen tegen de belangrijkste ziekten noodzakelijk. Niet het meest leuke deel van je reisvoorbereiding maar wel onvermijdelijk. Wij zijn niet medisch geschoold en mogen daarom hierover geen advies geven.
Koning Aap Nederland heeft in samenwerking met Thuisvaccinatie.nl een oplossing gevonden voor deze vaak tijdrovende klus. In plaats van dat jij naar de GGD of huisarts moet gaan, komt een huisarts bij je thuis op het moment dat het jou schikt om de benodigde inentingen te zetten.
De Belgische reizigers kunnen voor de meest correcte en up-to-date informatie terecht bij de huisarts en/of bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde. Je kan ook op www.wanda.be online per land advies opvragen. Bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde kun je ook terecht voor je inentingen.
Dit is erg afhankelijk voor de regio die je gaat bezoeken. De beste reistijd voor Noord-India zijn de maanden februari, maart, oktober, november en december. Voor Midden- en Zuid-India en voor Sikkim en Orissa zijn dit de maanden oktober tot en met maart.
Op de meeste Indiareizen maken we gebruik van goede middenklasse hotels en waar mogelijk sfeerhotels (heritage hotels) op een goede locatie. In principe boeken we tweepersoonskamers met een eigen douche en toilet.
Voor meer informatie over de accommodaties in India zie het tabblad ‘Accommodaties’ bij iedere reis.
De meeste trajecten worden afgelegd met een eigen (Indiase) bus. Natuurlijk zullen we ook af en toe gebruik maken van de trein, soms een dagtrein, soms een nachttrein. In dat laatste geval hebben we gereserveerde slaapplaatsen geregeld in de tweede klasse met airco. Ook maken we soms gebruik van binnenlandse vluchten.
Voor meer informatie over de reisafstanden en het vervoer tijdens jouw India reis zie het tabblad 'Meer reisinfo'.
Wifi is op veel plaatsen beschikbaar in India. Er zijn wel restricties wat betreft het gebruik ervan in hotels. Soms zal het alleen aangeboden worden in de lobby van het hotel en soms tegen betaling.
Meer informatie over Wifi in de hotels vind je onder het tabblad 'Accommodaties'.
Voor het gebruik van een wereldstekker in India verwijzen we je graag naar de volgende website waar je kan zien welke stekkers je nodig hebt; http://www.wereldstopcontacten.nl/.
In steden kun je geld pinnen met een bankpas met Maestro of Cirrus logo. Neem voor de zekerheid altijd contante euro’s mee voor het geval de geldautomaat defect is. Contant geld wisselen kan bij een bank of het hotel waar je verblijft. Het laatste gaat een stuk sneller en de koersen verschillen onderling nauwelijks. Creditcards worden alleen in duurdere hotels, restaurants en grote winkels geaccepteerd.
Als je bij het verlaten van India je overgebleven roepies terug wilt wisselen in euro’s heb je een wisselbewijs nodig. Je kan bij de India en Nepal reizen je overgebleven Indiase roepies ook bij de grensovergang van Nepal nog wisselen. Je hebt altijd nog wat Indiase roepies nodig voor het geval je via Delhi terugvliegt. De banken op de internationale vliegvelden zijn dag en nacht geopend.
Het kan zijn dat je tijdens de reis jouw internationale paspoort ter beschikking van een derde moet stellen. Met name buiten de EU is dit veelal het geval. Voor hotels geldt vaak dat zij een registratie moeten bijhouden, dit is een wettelijke verplichting, waarbij gegevens uit een identiteitsbewijs moeten worden overgenomen/ingescand.
India kent verschillende keukens, dit land is bij uitstek geschikt voor vegetariërs omdat vele Indiërs zelf vegetariër zijn. Er zijn veel verschillende soorten groenten en fruit, ook wordt er veel paneer gegeten. Er zijn voldoende gerechten zoals curries zonder vlees, kip of vis te bestellen.
Neem niet teveel mee, aangezien je echt alles kunt kopen in India. Voor alle reizen is het handig om slippers of sandalen mee te nemen. Bij het bezoeken van een tempel of moskee of als je bij mensen thuis bent uitgenodigd moet je altijd je schoenen voor binnenkomst uittrekken.
We vragen je om in je kledingkeuze respect te tonen voor de lokale cultuur. In heel India, met uitzondering van de toeristenstranden, wordt te schaarse kleding als aanstootgevend beschouwd. Van vrouwen wordt verwacht dat hun schouders en hun bovenbenen tot en met de knieën bedekt zijn. Dus korte broeken en al te blote shirts of hemdjes kun je beter niet dragen. Maar ook van mannen vindt men het ongepast wanneer zij zich in het openbaar vertonen in een korte broek en/of mouwloos T-shirt.
Er gelden strengere kledingvoorschriften bij het bezoeken van heilige plaatsen en/of tempels. Zo zul je over het algemeen je schoenen bij de ingang moeten achterlaten. Daarnaast heeft elke tempel vaak nog zijn eigen regels, bijvoorbeeld bij Jain tempels moet je alles van leer achterlaten. Als vrouw zul je je haar moeten bedekken in de moskee. Bij het betreden van een Sikh tempel moeten mannen en vrouwen hun haar bedekken. Mocht je ter plaatse soms twijfelen, aarzel dan niet de reisbegeleiding om advies te vragen.
Wij raden onze reizigers aan om te reizen met een zachte reistas, maar dit is niet verplicht. Dit kan een backpack zijn, maar bijvoorbeeld ook een reistas op wieltjes. Wij raden het af om te reizen met een harde koffer gezien de beperkte bagageruimte in de bus.
In India is het in onze zomertijd 3.5 uur later dan in Nederland en België, in de wintertijd is dit verschil 4.5 uur.
Het drinken van alcohol is toegestaan behalve in de provincies Bihar, Gujarat, Lakshadweep, Mizoram enNagaland. Hier komen we met de rondreis Noord-India en de rondreis Noordoost- India. In deze provincies is het kopen en verkopen van alcohol niet toegestaan. Het gebruiken en invoeren van e-sigaretten is in het hele land verboden.
Als je in India reist bestaat de kans dat je een keer last zal krijgen van reizigersdiarree. Het is handig om altijd een flesje desinfectiegel bij je te hebben zodat je regelmatig je handen kunt wassen ook als er geen water in de buurt is. Ook handig om voor de zekerheid diarreeremmers mee te nemen.
Je kan in India overal flessen water kopen en dat is belangrijk, want je kunt het water uit de kraan niet drinken.
Ja, in de meeste delen van India heb je bereik met je GSM. Het hangt echter ook af van welke provider je gebruikt. Vraag dat zelf nog even na bij je provider.
Op onze reizen in India is het niet echt nodig om een klamboe mee te nemen. Dat neemt niet weg dat je 'm vast wel eens zult gebruiken, mocht je besluiten er wél een in je bagage te stoppen. Echter, in plaatsen waar veel muggen voorkomen zijn de hotelkamers goed afsluitbaar en de ramen voorzien van gaas. Een enkele keer zal er een klamboe hangen.
Daarnaast kun je 'mosquito coils' vragen aan het personeel van het hotel of het restaurant waar je verblijft. Deze groene coils lijken op wierook die dan onder je stoel of tafel geplaatst worden. Ze houden de muggen op een afstand. De elektrische 'coils' zijn beter voor afgesloten ruimtes. Mosquito coils zijn bovendien overal in India te koop. Airco en/of een ventilator is ook erg goed om eventuele muggen te verjagen.
Op al onze Indiareizen is het niet nodig een slaapzak mee te nemen, een lakenzak kan wel handig zijn voor het reizen per nachttrein.
Veel stammen leven in afgelegen gebieden en zijn niet gewend aan contact met westerse reizigers. Ga je zo’n ‘exotische’ regio in, bereid je dan goed voor. Dat is niet alleen fijn voor jezelf, maar ook voor de mensen die je gaat ontmoeten. Hier enkele do’s & don’ts die je als richtlijn kunt gebruiken.
• Verdiep je van tevoren in de te bezoeken stam en lees je in over de tradities en gewoonten. Dan weet je beter wat je tijdens een bezoek te wachten staat. Je reisbegeleider kan je vaak ook informatie verschaffen.
• Maak eerst contact met de stamleden en sla niet gelijk aan het fotograferen. Je hebt namelijk te maken met mensen, niet met objecten.
• Vraag eerst toestemming als je een foto van iemand wilt maken. Verplaats je in de persoon die je wilt fotograferen. Hoe zou jij het zelf vinden als een voor jou onbekend persoon ineens foto’s van jou gaat maken? Bij sommige stammen loopt het vragen van toestemming via je reisbegeleider of een lokale gids.
• Betrek de lokale mensen bij wat je aan het doen bent. Maakt tijd voor een gesprekje (met handen en voeten) en laat de foto zien die je gemaakt hebt. Of neem enkele foto’s mee van thuis, dan kun je laten zien hoe het er bij jou in Nederland/België aan toe gaat.
• Deel geen dingen uit als snoep (er zijn vaak weinig/geen tandartsen in de regio), ballonnen (plastic vervuilt het gebied), geld of westerse attributen. Bovendien kan er door dit soort donaties onenigheid, jaloezie of ruzie ontstaan tussen de verschillende stamleden.
• Koop geen authentieke, onvervangbare voorwerpen (en neem ze ook niet ontvangst als je ze cadeau krijgt). Denk daarbij aan sieraden die van de voorouders zijn geweest, werkattributen als een sikkel of hamer, of wapens als een pijl en boog. De stamleden beseffen vaak pas achteraf, als de toeristen weg zijn, dat ze hun onvervangbare object kwijt zijn.
Je reis krijgt een gegarandeerd vertrek op het moment dat het minimumaantal reizigers voor de reis is behaald. Het minimumaantal reizigers om de doorgang van de reis te garanderen, kan per reis verschillen. Je vindt het minimumaantal deelnemers terug bij iedere reis.
Wanneer andere reizigers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimumaantal reis heeft. De gegarandeerd vertrekgarantie kan dan vervallen, totdat het minimumaantal reizigers weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan.
Vanaf 3 reizigers tonen wij de groepssamenstelling op de website.
Het is zeker mogelijk om je reis te verlengen. Wij kunnen bijvoorbeeld je vlucht op een ander moment heen of terug plannen en extra nachten in het eerste of laatste hotel van jouw reis verzorgen.
Wij zoeken op basis van jouw wensen graag uit wat de mogelijkheden zijn. Dit doen wij echter pas nadat je een boeking middels het boekingsformulier hebt gemaakt. Je kunt op de 2e pagina van boekingsformulier aangeven dat je een andere vlucht wil. Geef hierbij vervolgens in het vrije opmerkingenveld duidelijk aan wat je wensen zijn.
Wij zullen jou dan vervolgens zo snel mogelijk mailen met een voorstel. Op het moment dat je akkoord gaat met het voorstel zullen wij de boeking pas bevestigen. Mocht je niet akkoord gaan met het voorstel dan kan je alsnog de reis boeken zonder verlenging of van de boeking afzien.
Steeds meer mensen reizen en steeds vaker zijn de effecten van toerisme lokaal voelbaar. Maar je reis draagt ook op een positieve manier bij! Denk aan werkgelegenheid wat een boost geeft aan de algehele economie, bescherming van de natuur door het creëren van nationale parken of UNESCO-Werelderfgoed, bijzondere ontmoetingen met andere mensen en daardoor het waarderen en leren van andere culturen, etc.
Wij proberen de (negatieve) effecten zoveel mogelijk voor jou terug te dringen, maar wat zou je zelf kunnen doen (of laten) tijdens jouw reis? Graag geven we je wat praktische tips om ook tijdens de reis zo duurzaam mogelijk te zijn.
↦ Bekijk hier de praktische tips
We kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt over hoe wij onze reizen organiseren. Daarom hebben wij voor de belangrijkste onderwerpen een speciale pagina samengesteld met daarop de antwoorden op de meest gestelde vragen.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen als:
Internationaal paspoort:
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is.
Visum:
Ja, voor deze bestemming is een e-visum nodig voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Wij raden je aan om 4 weken voor vertrek van je groepsreis je visum aan te vragen.
Je kunt ervoor kiezen om het visum via onze partner Visa4Travel aan te vragen, of zelf te regelen. Het team van Visa4travel is telefonisch bereikbaar via +31 85 0218180, en helpt je graag bij je visumaanvraag. Het aanvragen van een visum kost namelijk veel tijd en kan foutgevoelig zijn. Wij raden onze reizigers dan ook aan om het visum vooraf te laten regelen door Visa4Travel om onnodige stress voorafgaand aan de vakantie te voorkomen.
Visa4Travel is een gespecialiseerde visumdienst voor Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische reispaspoorthouders).
Kijk op de website van Visa4Travel voor meer informatie:
- Nederlandse reizigers bezoeken: visa4travel.nl/koningaap
- Belgische reizigers bezoeken: visa4travel.be/koningaap
Aanvullende informatie is ook terug te vinden onder het tabblad 'Meer reisinfo' bij iedere reis.
De prijs van het visum staat op de website van Visa4Travel. Je betaalt rechtstreeks aan Visa4Travel bij het indienen van je aanvraag.
Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.
Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen
Belangrijke informatie over het e-visum:
Het e-visum voor Nepal kan niet rechtstreeks via de Nepalese overheid worden aangevraagd, omdat de betaling via een Nepalese bank moet verlopen. Wij adviseren onze Nederlandse en Belgische reizigers daarom ten zeerste om het e-visum aan te vragen via onze visumpartner Visa4Travel.
Kies je er toch voor om zelfstandig een e-visum aan te vragen? Dan is dit volledig je eigen verantwoordelijkheid. Als reisorganisatie kunnen wij hierbij geen ondersteuning bieden.
Op de website van Visa4Travel vul je het online aanvraagformulier in. Is je aanvraag goedgekeurd? Dan ontvang je je visum (ETA - Electronic Travel Authorization) via de e-mail, waarmee je naar Nepal kunt afreizen. Let op: reis je afwijkend van de groepsreis, laat je dan goed informeren of je gebruik kan maken van het e-visum of dat een regulier visum nodig is.
De prijs van het visum staat op de website van Visa4Travel. Je betaalt rechtstreeks aan Visa4Travel bij het indienen van je aanvraag.
De beste periode om naar Nepal te reizen is van oktober t/m april. Eind september is het regenseizoen afgelopen en dan is de lucht helder zodat de besneeuwde toppen vaker en scherper te zien zijn. Van oktober tot midden maart is een droge en zonnige periode. Het kan dan 's nachts flink koud zijn, maar zodra de zon schijnt loopt het kwik snel op. Van half maart t/m april begint het warmer te worden en begint alles te bloeien. Ook tijdens de moessonmaanden kan er goed gereisd worden in Nepal, als het regent dan is het vaak een korte maar krachtige bui en het regent ook regelmatig 's nachts. Het is wel minder helder en minder kans om de bergen te zien.
Bij veel reizen die we aanbieden zijn inentingen tegen de belangrijkste ziekten noodzakelijk. Niet het meest leuke deel van je reisvoorbereiding maar wel onvermijdelijk. Wij zijn niet medisch geschoold en mogen daarom hierover geen advies geven.
Koning Aap Nederland heeft in samenwerking met Thuisvaccinatie.nl een oplossing gevonden voor deze vaak tijdrovende klus. In plaats van dat jij naar de GGD of huisarts moet gaan, komt een huisarts bij je thuis op het moment dat het jou schikt om de benodigde inentingen te zetten.
De Belgische reizigers kunnen voor de meest correcte en up-to-date informatie terecht bij de huisarts en/of bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde. Telefonisch kan je informatie vragen via de Travelfoon op het nummer 0902–88 0 88. Je kan ook op www.itg.be (onder ‘vaccinaties en malaria-advies per land’) online per land advies opvragen. Bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde kun je ook terecht voor je inentingen.
Tijdens onze Nepalreizen maken we gebruik van diverse soorten accommodaties. Je slaapt in hotels afgewisseld met guesthouses of homestays. Tijdens de reguliere 16-daagse Nepal rondreis en de reguliere 23 daagse Nepal rondreis zal je ook een nacht in een guesthouse van een klooster slapen.
Meer informatie en foto's van de hotels en homestays tijdens de reis (onder voorbehoud van wijzigingen) vind je onder het tabblad 'Accommodaties en onder het tabblad meer reisinfo.
In Nepal kan je in veel hotels en restaurants (gratis) gebruik maken van Wifi. Tegenwoordig is er zelfs in de bergen regelmatig Wifi.
Meer informatie over de aanwezigheid van Wifi per accommodatie vind je onder het tabblad 'Accommodaties'.
Op onze reizen door Nepal hebben we ervoor gekozen de route voor het grootste deel over land af te leggen. Zo krijg je de beste indruk van het Himalayaland en haar bevolking. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een eigen airconditioned (mini)bus.
Je maakt bij de 23-daagse Nepal rondreis een binnenlandse vlucht van Kathmandu naar West-Nepal ( Dhangadi ).
NB: Koning Aap heeft als uitgangspunt dat we ter plaatse – om milieuredenen - geen gebruik maken van binnenlandse vluchten. Toch vlieg je tijdens de 23-daagse reis van Kathmandu naar Dhangadi. In onze ogen is deze vlucht (bijna) niet te vermijden omdat er geen goede 'overland' opties zijn, zoals treinen of veilige nachtbussen. Daarom kiezen we hier bij deze reis voor een binnenlandse vlucht.
Meer informatie over de reisafstanden en het vervoer in Nepal vind je onder het tabblad 'Meer reisinfo'.
In de grotere plaatsen kan je overal pinnen. Euro's kan je ook overal inwisselen, het is niet nodig om dollars mee te nemen. Er zijn in de toeristische wijken veel wisselkantoortjes. Als je de bergen in gaat moet je voor de gehele tijd wel cash roepies meenemen.
Wat betreft je kleding raden we je aan om praktische kleding mee te nemen naar Nepal, die zich makkelijk laat combineren (laag over laag). We vragen je om in kledingkeuze respect te tonen voor de lokale cultuur. Mocht je ter plaatse soms twijfelen, aarzel dan niet de reisbegeleiding om advies te vragen. In heel Nepal wordt te schaarse kleding als aanstootgevend beschouwd. Van vrouwen wordt verwacht dat hun schouders en hun bovenbenen tot en met de knieën bedekt zijn. Maar ook van mannen vindt men het raar, wanneer zij zich op straat vertonen in een korte broek. Voor iedereen gelden er strengere kledingvoorschriften bij het bezoeken van heilige plaatsen en/of tempels in Nepal. Zo zal je over het algemeen je schoenen bij de ingang moeten achter laten.
Denk bij het samenstellen van je bagage aan bijvoorbeeld: reisgids, makkelijke schoenen, badslippers, lakenzak, zaklamp, universele verloopstekker, wasmiddel, eventueel een klamboe (in Nepal kan je vaak ook een goed insectafwerend middel kopen), touw (om je klamboe aan op te hangen en/of voor je was), zakmes (niet in de handbagage!), zwemkleding, toiletartikelen, wekker en schrijfgerei.
In de meeste hotels in Nepal kun je je kleding laten wassen. Houd er echter rekening mee dat dit meestal op een nogal hardhandige wijze gebeurt, dus geef niet je beste spullen af.
Wij raden onze reizigers aan om te reizen met een zachte reistas, maar dit is niet verplicht. Dit kan een backpack zijn, maar bijvoorbeeld ook een reistas op wieltjes. Wij raden het af om te reizen met een harde koffer gezien de vaak beperkte bagageruimte in het vervoer.
Je reis krijgt een gegarandeerd vertrek op het moment dat het minimumaantal reizigers voor de reis is behaald. Het minimumaantal reizigers om de doorgang van de reis te garanderen, kan per reis verschillen. Je vindt het minimumaantal deelnemers terug bij iedere reis.
Wanneer andere reizigers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimumaantal reis heeft. De gegarandeerd vertrekgarantie kan dan vervallen, totdat het minimumaantal reizigers weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan.
Vanaf 3 reizigers tonen wij de groepssamenstelling op de website.
Bij de reguliere reizen die worden begeleid door een Engelssprekende reisbegeleider is het minimum aantal deelnemers voor een gegarandeerd vertrek 6 personen.
Het kan zijn dat je tijdens de reis jouw internationale paspoort ter beschikking van een derde moet stellen. Met name buiten de EU is dit veelal het geval. Voor hotels geldt vaak dat zij een registratie moeten bijhouden, dit is een wettelijke verplichting, waarbij gegevens uit een identiteitsbewijs moeten worden overgenomen/ingescand.
In onze zomertijd is het in Nepal 3 uur en 45 minuten later dan in Nederland en België, in onze wintertijd is dat verschil 4 uur en 45 minuten.
Tijdens al onze Nepalreizen kom je niet hoog genoeg om last van hoogteziekte te krijgen. Ruim 2000 meter zal het hoogste punt zijn.
De wandeling van Phedi naar Dhampus is voor iedereen goed te doen, je wandelt in ongeveer 3 uur via stenen trappen en smalle paadjes naar Dhampus. Het is mogelijk om het traject per lokale jeep (op eigen kosten ) af te leggen, het zal wel een oncomfortabel ritje worden.
Veel stammen leven in afgelegen gebieden en zijn niet gewend aan contact met westerse reizigers. Ga je zo’n ‘exotische’ regio in, bereid je dan goed voor. Dat is niet alleen fijn voor jezelf, maar ook voor de mensen die je gaat ontmoeten. Hier enkele do’s & don’ts die je als richtlijn kunt gebruiken.
• Verdiep je van tevoren in de te bezoeken stam en lees je in over de tradities en gewoonten. Dan weet je beter wat je tijdens een bezoek te wachten staat. Je reisbegeleider kan je vaak ook informatie verschaffen.
• Maak eerst contact met de stamleden en sla niet gelijk aan het fotograferen. Je hebt namelijk te maken met mensen, niet met objecten.
• Vraag eerst toestemming als je een foto van iemand wilt maken. Verplaats je in de persoon die je wilt fotograferen. Hoe zou jij het zelf vinden als een voor jou onbekend persoon ineens foto’s van jou gaat maken? Bij sommige stammen loopt het vragen van toestemming via je reisbegeleider of een lokale gids.
• Betrek de lokale mensen bij wat je aan het doen bent. Maakt tijd voor een gesprekje (met handen en voeten) en laat de foto zien die je gemaakt hebt. Of neem enkele foto’s mee van thuis, dan kun je laten zien hoe het er bij jou in Nederland/België aan toe gaat.
• Deel geen dingen uit als snoep (er zijn vaak weinig/geen tandartsen in de regio), ballonnen (plastic vervuilt het gebied), geld of westerse attributen. Bovendien kan er door dit soort donaties onenigheid, jaloezie of ruzie ontstaan tussen de verschillende stamleden.
• Koop geen authentieke, onvervangbare voorwerpen (en neem ze ook niet ontvangst als je ze cadeau krijgt). Denk daarbij aan sieraden die van de voorouders zijn geweest, werkattributen als een sikkel of hamer, of wapens als een pijl en boog. De stamleden beseffen vaak pas achteraf, als de toeristen weg zijn, dat ze hun onvervangbare object kwijt zijn.
Steeds meer mensen reizen en steeds vaker zijn de effecten van toerisme lokaal voelbaar. Maar je reis draagt ook op een positieve manier bij! Denk aan werkgelegenheid wat een boost geeft aan de algehele economie, bescherming van de natuur door het creëren van nationale parken of UNESCO-Werelderfgoed, bijzondere ontmoetingen met andere mensen en daardoor het waarderen en leren van andere culturen, etc.
Wij proberen de (negatieve) effecten zoveel mogelijk voor jou terug te dringen, maar wat zou je zelf kunnen doen (of laten) tijdens jouw reis? Graag geven we je wat praktische tips om ook tijdens de reis zo duurzaam mogelijk te zijn.
↦ Bekijk hier de praktische tips
Het is mogelijk de reis te verlengen. Het wijzigen van je vlucht kost €50,- per dossier (+ eventuele meerkosten).
Wanneer je wilt afwijken van de groepsreis, dus bijvoorbeeld vooraf of achteraf verlengen of een voorkeur hebt voor een vliegtuigmaatschappij/directe vlucht, dan is dat mogelijk op aanvraag. Graag zien we je aanvraag middels het invullen van het boekingsformulier. Bij de optie “Ik wens op een andere datum te vliegen en/of een hotel arrangement bij te boeken” kan je je wensen vermelden. Je boeking komt binnen en zal niet direct bevestigd worden. Na het uitzoeken van je wensen, komen we bij je terug met een voorstel en horen we graag je reactie. Dit is de enige manier om van ons een prijsopgave te krijgen. Kortom, het blijft een boeking onder voorbehoud. Pas als jij akkoord geeft wordt de boeking bevestigd.
We kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt over hoe wij onze reizen organiseren. Daarom hebben wij voor de belangrijkste onderwerpen een speciale pagina samengesteld met daarop de antwoorden op de meest gestelde vragen.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen als: