Reisdocumenten
Internationaal paspoort
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zeven maanden geldig is.
Visum
Voor deze bestemming is een e-visum benodigd voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Wij raden je aan om 4 weken voor vertrek je e-visum aan te vragen.
Je kunt ervoor kiezen om het e-visum via onze partner Visa4Travel aan te vragen, of zelf te regelen. Het team van Visa4travel is telefonisch bereikbaar via 0031 (0)85 0218180, en helpt je graag bij je visumaanvraag. Het aanvragen van een visum kost namelijk veel tijd en kan foutgevoelig zijn. Wij raden onze reizigers dan ook aan om het e-visum vooraf te laten regelen door Visa4Travel om onnodige stress voorafgaand aan de reis te voorkomen.
Visa4Travel is een gespecialiseerde visumdienst voor Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).
Kijk op de website van Visa4Travel voor meer informatie:
- Nederlandse reizigers bezoeken:
visa4travel.nl/koningaap
- Belgische reizigers bezoeken:
visa4travel.be/koningaap
Voor deze reis kun je een e-visum aanvragen.Op de website van Visa4Travel vul je het online aanvraagformulier in.Is je aanvraag goedgekeurd?Dan ontvang je je e-visum per e-mail. Je e-visum is een code.De code moet worden ingevuld in het verplichte
D’viajeros douaneformulier.Dit formulier dien je vanaf 48 uur voor vertrek online in te vullen. Belangrijk: het D’viajeros douaneformulier is niet het e-visum Het is enkel het formulier waar je de code van het e-visum dient in te vullen.
De prijs van het e-visum staat op de website van Visa4Travel. Je betaalt rechtstreeks aan Visa4Travel bij het indienen van je aanvraag.
Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.
Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te informeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen.
Ziektekostenverklaring
Bezoekers aan Cuba dienen bij aankomst te bewijzen dat zij beschikken over een geldige ziektekostenverzekering. Deze verklaring moet in het Engels zijn opgesteld en mag niet afgesloten zijn bij een Amerikaanse verzekeraar. Je verzekeringspasje is niet voldoende als bewijs.
Mocht je niet beschikken over de gevraagde verklaring dan kun je bij aankomst verplicht worden een plaatselijke reisverzekering af te sluiten en te betalen.
Reizen naar de Verenigde Staten
Sinds 12 januari 2021 is Cuba toegevoegd aan de USA-lijst van landen die terrorisme sponsoren. Ben je na die datum op Cuba geweest dan kun je geen ESTA aanvragen voor het reizen naar de Verenigde Staten. Ook niet voor een overstap naar een ander land. Wil je toch naar of via de Verenigde Staten reizen, dan dien je ruim op tijd een regulier toeristenvisum aan te vragen bij het Amerikaanse consulaat in Amsterdam, of bij de Amerikaanse ambassade in Brussel.
Meereizen kind met ouder met andere achternaam:
Wanneer een kind meereist met een ouder met een andere achternaam dan kan gecontroleerd worden of er daadwerkelijk een ouder-kindrelatie is. Doel van deze extra controle is om kind ontvoeringen tegen te gaan.
Sommige landen eisen een verklaring waaruit blijkt dat de meereizende volwassene ook daadwerkelijk de ouder is of het gezag heeft. Informeer hiernaar bij de ambassade of het consulaat van het land van bestemming.
Op diplomatie.belgium.be vind je hierover meer informatie. Een internationaal geboortecertificaat (op te vragen bij de gemeente) is raadzaam.
Reist een kind mee met iemand anders dan de ouders, bijvoorbeeld een familielid, dan eisen sommige landen een verklaring waarin de ouders toestemming geven voor deze reis. Je kunt bij de ambassade of het consulaat van het land van bestemming informeren naar de toelatingseisen die voor dit land gelden.
Accommodatie en transport
Vervoer
Tijdens deze rondreis wordt voor vervoer tussen de plaatsen gebruik gemaakt van speciaal voor de groep gehuurde bussen. Deze bussen staan in principe niet ter beschikking van de groep op de ‘vrije’ dagen. Van de Cubaanse autoriteiten moeten namelijk de te verwachten gereden kilometers vooraf worden geregistreerd en daar mag niet veel van afgeweken worden. In Cuba moet door de reisbegeleider over veel dingen onderhandeld worden. Mocht de bus toch nodig zijn (als de groep bijvoorbeeld een stukje om wil rijden om een niet in de route genoemde plaats te bezoeken) dan kan de reisbegeleider daarover met de chauffeur overleggen. Vaak wil de chauffeur wel rijden (een kleinigheidje voor deze man/vrouw wordt in zo’n geval zeker gewaardeerd).
De transfers van en naar het vliegveld zijn inbegrepen in de reissom. Er gaat een transfer met 'eigen' bus van de luchthaven in Havana naar het hotel in de stad voor de grootste groep reizigers waarbij de Engelstalige reisbegeleider hen op de luchthaven verwelkomt. Als er deelnemers op afwijkende vluchten aankomen, melden zij zich met een voucher bij de balie van Cubatur in de aankomsthal. Vervolgens rijden zij van de luchthaven met een 'collective transfer' naar het hotel (dit is een 'join in' transfer, waarbij er ook reizigers in de bus kunnen zitten die niet bij de groep horen). In het geval van een 'collective transfer' ontmoet de reisbegeleider deze reizigers dan in het hotel (afhankelijk van de vluchttijden). Voor het vervoer van het hotel in Havana naar de luchthaven aan het eind van deze Cuba rondreis wordt eveneens gebruik gemaakt van een comfortabele 'collective transfer'. Je wordt daarbij opgepikt bij het hotel en afgezet bij de luchthaven. Tegen een toeslag kun je een privé transfer boeken.
Indien je kiest voor het landarrangement, zijn de transfers van en naar de luchthaven niet inclusief.
Reisafstanden:
Havana luchthaven naar hotel: 20 km /30 minuten
Havana via Las Terrazas naar Viñales: 206 km / 3 uur
Viñales via Varkensbaai Cienfuegos: 485 km / 6,5 uur
Cienfuegos naar Trinidad: 81 km / 1,5 uur
Trinidad naar Santa Clara: 90 km / 2,5 uur
Santa Clara naar Cayo Santa Maria: 100 km / 2 uur
Cayo Santa Maria naar Havana: 400 km / 6 uur
Havana hotel naar luchthaven: 20 km /30 minuten
NB: De genoemde ‘kale’ reisduur per dag is sterk afhankelijk van de verkeersdrukte, wegwerkzaamheden, wegconditie, politiecontroles en het weer. De genoemde tijd is uiteraard bij benadering en exclusief pauzes en stops onderweg. Er zijn aan deze tijden geen rechten te ontlenen.
Accommodatie
Tijdens deze familiereis naar Cuba overnacht je in comfortabele hotels in tweepersoonskamers met douche en toilet. De meeste hotels zijn ruim opgezet en hebben een tuin en een eigen restaurant. Hotels liggen niet altijd in het centrum van de stad, maar soms erbuiten. Vervoer van en naar het centrum komt dan voor eigen rekening. Je verblijft op basis van logies en ontbijt.
Je verblijf in Cayo Santa Maria is op basis van
all-inclusive. Het hotel beschikt over een spa, eventuele behandelingen boek en betaal je ter plekke. Ook voor het gebruik van wifi betaal je extra.
In een aantal plaatsen in Cuba is het aantal eetgelegenheden beperkt. Gerechten (of ingrediënten daarvan) op de menukaart zijn niet altijd voorhanden. Cubanen zijn zeer creatief en zullen van elk gerecht een succes proberen te maken, met de aanwezige producten.
In Trinidad en Cienfuegos verblijf je in zogenaamde 'casa particulares'. Dit is een soort bed & breakfast, bij de Cubanen thuis. Een unieke ervaring! De groep zal verdeeld worden over de verschillende 'casa particulares', die dicht bij elkaar liggen. Je gezin zal in zijn geheel worden ondergebracht bij één Cubaanse familie. Verblijf in een casa betekent dat je te gast bent bij een Cubaanse familie, maar wel je eigen kamer hebt met eigen douche en toilet, en airco of ventilator. Vaak is het mogelijk om te dineren bij ‘je familie’, vraag ter plaatse naar de mogelijkheden. Het ontbijt is inclusief.
Fijne bijkomstigheid: de geplande hotels in Cuba beschikken bijna overal over een zwembad. Fijn om, na bijvoorbeeld een sightseeing, de Cubaanse warmte van je af te spoelen. In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat er andere hotels zonder zwembad gebruikt moeten worden. Als dit zich voordoet zullen we proberen een passend alternatief te vinden. In de '
casa particulares' in Trinidad en Cienfuegos is uiteraard geen zwembad aanwezig. Ook in Santa Clara (waar je één nacht logeert) is geen zwembad aanwezig. In Trinidad breng je een bezoek aan het strand Playa Ancon, dus ook daar kan gezwommen worden!
Wifi is voor veel reizigers prettig om (via ‘
social media’) contact met het thuisfront te houden. In Cuba is überhaupt beperkt toegang tot Wifi, hoewel dit snel verbetert. Wifi is tegenwoordig in elke grotere stad beschikbaar. Soms is dat op een gezamenlijke locatie in de accommodatie (zoals de hotellobby), soms op het centrale plein van de stad. In Cuba dien je voor het gebruik van Wifi te betalen.
Helaas is een driepersoonskamer in Cuba alleen mogelijk met een kind van maximaal 11 jaar. Voor ouders met een kind onder de 12 jaar zal, waar mogelijk, een bedje worden bijgeplaatst op de kamer van de ouders. Twee ouders met één kind, één ouder met twee kinderen boven de 11 jaar, hiervoor zal een eenpersoonskamer moeten worden bijgeboekt.
Houd er rekening mee dat wanneer je verblijft in 2 tweepersoonskamers wij ons best doen om kamers bij elkaar te reserveren. Wij kunnen dit echter niet garanderen.
Een goede eerste indruk van de hotels die Koning Aap gebruikt in Cuba, vind je op het tabblad '
accommodaties' bij deze reis. Deze hotels zijn altijd onder voorbehoud van wijzigingen en beschikbaarheid.
Vluchtinformatie
De luchtvaartmaatschappij en het vluchtschema zijn onder voorbehoud van wijzigingen. Het kan voorkomen dat er op de heen- en/of terugreis een overstap gemaakt moet worden. In sommige gevallen wordt er vertrokken vanuit Schiphol en worden de prijzen hierop gebaseerd. Reizigers dienen in dit geval zelf van en naar Schiphol te gaan en staan ook in voor deze kosten. Het getoonde vluchtschema is daarom een voorbeeld. Ongeveer 10 dagen voor vertrek vind je op mijn.koningaap je vertrektijdenbrief met daarin het definitieve vluchtschema.
Voor meer informatie en veelgestelde vragen betreffende vluchten, klik
hier.
Zwaarte van de reis
Vaak krijgen we de vraag of een reis 'zwaar' is. Dit vinden we een moeilijke vraag omdat iedereen een reis op een andere manier ervaart. In het algemeen kun je stellen dat iedereen met een goede lichamelijke en geestelijke conditie zonder problemen kan deelnemen aan onze reizen. Dit betekent bijvoorbeeld dat je altijd je eigen bagage naar je kamer kunt brengen, - ook als er geen lift is - of dat een uitgebreide stadswandeling voor je geen probleem is. Culturele verschillen respecteer je en je kunt goed omgaan met onverwachte gebeurtenissen. Op basis van onze ervaring en de terugkoppeling van onze reizigers en reisbegeleiders geven we voor iedere reis tevens een indicatie voor de ervaren zwaarte. Zo hopen we je te helpen om de reis te kiezen die bij je past zodat jij zelf - én ook je medereizigers! – optimaal kunnen genieten. Bij deze indeling houden we rekening met de gebruikte accommodatie, reisduur, hoogteverschillen, zwaarte van wandelingen & ruimte om zelf invulling te geven aan programma.
Moeilijkheidsgraad van deze familiereis door Cuba:
Een korte afwisselende rondreis met korte reisafstanden! In Trinidad en Cienfuegos verblijf je in zogenaamde 'casa particulares'. Dit is een soort bed & breakfast, bij de Cubanen thuis. Een unieke ervaring! Verblijf in een casa betekent dat je te gast bent bij een Cubaanse familie, maar wel je eigen kamer hebt. Wat is er wel 'zwaar' aan deze familiereis? Het kan in de zomermaanden zeker warm worden en je doet erg veel nieuwe indrukken op, dat is best vermoeiend.
Deze reis valt in categorie 2.
Categorie 1: Ontspannen reis, voor iedereen goed te doen. Korte reisafstanden, goede hotels, lichte wandelingen, reis met een laag tempo.
Categorie 2: Voor iedereen goed te doen. Soms wat langere reisafstanden. Goede hotels, soms avontuurlijke overnachting, eenvoudige wandelingen, reis in een gewoon tempo. Voldoende ruimte om ook zelf invulling te geven aan je reis door verblijf in grotere steden.
Categorie 3: Goed te doen voor iedereen die zich voorbereidt en zich flexibel opstelt. Er zitten zwaardere trajecten in de reis zoals langere reisafstanden (> 6 uur), treinreizen, wandelingen over ongebaande paden en/of ongelijke ondergrond, geringe hoogteverschillen en/of (meerdere) overnachtingen in eenvoudige accommodatie en/of je ervaart grote culturele verschillen. Soms minder ruimte om zelf zonder de overige deelnemers op pad te gaan (denk aan verblijf in wildpark).
Categorie 4: Redelijk stevige reis door lange reisafstanden, diverse zwaardere en/of meerdaagse wandelingen, hoogteverschillen, regelmatig eenvoudige accommodatie, minder ruimte voor eigen invulling omdat veel in groepsverband gedaan moet worden (verblijf in wildpark, reizen door ruige natuur).
Categorie 5: Zware reis die we alleen aanraden voor ervaren reizigers die beschikken over uitgebreide reiservaring en een zeer goede lichamelijke en geestelijke conditie hebben. Denk hierbij aan meerdaagse trektochten, reizen door ruig terrein, lange wandelafstanden per dag en/of grote hoogteverschillen.
Neem bij twijfel contact met ons op. Wij adviseren jou graag bij de keuze voor een passende reis.
Reisbegeleiding
Al onze groepsreizen worden ter plekke uitgevoerd door Nederlandstalige of lokale Engelstalige reisbegeleiders. Bij de vertrekdatum van een reis wordt dit op onze website duidelijk vermeld.
Veel klanten vragen ons of er veel verschil is tussen een reisbegeleider uit België/Nederland of een lokale Engelssprekende reisbegeleider. Wij vinden dat er aan beide keuzes voor- en nadelen verbonden zijn en dat iedereen daarom zelf moet afwegen welke keuze voor hem/haar de beste is.
Een Nederlandstalige reisbegeleider is meestal opgegroeid in België of Nederland en maakt daarom deel uit van onze westerse cultuur. Met hen is het over het algemeen makkelijker communiceren tijdens de reis, zowel wat betreft de taal als de culturele achtergrond. Daardoor kan deze reisbegeleider het groepsproces makkelijker volgen en bijsturen waar nodig. Vaak hebben zij ook uitgebreid gereisd of gewoond op de bestemming en hebben dus veel kennis over de lokale gebruiken en delen dit graag met je. Ook is de Nederlandstalige reisbegeleider zich zeer bewust van het belang van duurzaam toerisme; ze stimuleren het bezoeken van kleinschalige lokale restaurants, beperken het gebruik van plastic en geven duurzame tips tijdens de reis.
Een lokale Engelstalige reisbegeleider is natuurlijk op de bestemming opgegroeid en ‘ademt’ daarom deze bestemming. Hij of zij is hierdoor de aangewezen persoon om je in te wijden in de lokale gebruiken en cultuur. Overal is hij/zij thuis en dit communiceert erg makkelijk met de lokalen. Zijn of haar Engels heeft vaak een accent waardoor de communicatie iets moeilijker kan verlopen dan met een Nederlandstalige reisbegeleider. Positief is dat zo lokaal werk gecreëerd wordt op de bestemming zodat de lokale economie meer profiteert van je bezoek. Tenslotte geldt vaak een korting op een reis met een lokale Engelstalige reisbegeleider omdat bijvoorbeeld geen intercontinentaal vliegticket voor hen betaald hoeft te worden en wij dit verrekenen in onze prijzen.
Koning Aap stelt hoge eisen aan de reisbegeleiding. Een goede reisbegeleider is van grote meerwaarde op de reis! Wij zijn dan ook trots op ons team van professionele reisbegeleiders. Het zijn stuk voor stuk enthousiastelingen die allemaal de liefde voor 'hun' land(en) graag aan anderen over brengen. Ruime reiservaring én ervaring in het omgaan met groepen en (bij voorkeur) actieve kennis van lokale gebruiken en de taal zijn bij ons belangrijke selectiecriteria bij de keuze voor onze reisbegeleiders. Voor onze nieuwe reisbegeleiders worden speciale trainingen georganiseerd om ze voor te bereiden op hun rol tijdens de reis. Tijdens deze trainingen krijgen ze ook lastige praktijksituaties voorgeschoteld en leren ze waar de Koning Aap reisformule voor staat.
Daarnaast worden er met regelmaat bijeenkomsten georganiseerd voor de Nederlandstalige reisbegeleiders om essentiële kennis en ervaring uit te wisselen met elkaar en met medewerkers op kantoor, zodat de reizen op allerlei vlakken verbeterd kunnen worden.
De primaire taak van onze reisbegeleiding is toezien op een goede logistiek van de reis (vervoer en accommodatie). Ook waakt de reisbegeleiding over het verloop van het programma en over de aandacht die elk onderdeel krijgt. De reisbegeleider organiseert ter plekke een scala aan facultatieve excursies. Daarnaast fungeert hij of zij natuurlijk als centrale vraagbaak. Onze medewerkers kunnen veel vertellen over het land en de plaatselijke gewoonten. Realiseer je wel: een reisbegeleider is geen wandelende encyclopedie. Hoe je uiteindelijk het land ervaart bepaal je zelf, neem dus altijd een goede reisgids mee.
Natuurlijk heeft een reisbegeleider ook niet alles in de hand. Soms is er sprake van overmacht: door overstromingen of aardverschuivingen is de weg versperd, de overheid heeft de treinkaartjes geconfisqueerd of het hotel heeft de kamers al weggegeven. Bij dit soort tegenslagen zal de reisbegeleider op zoek gaan naar een alternatief.
Ondanks alle voorbereidingen en inspanningen van de reisbegeleider kan het gebeuren dat de reis toch niet geheel naar je verwachting verloopt. De reisbegeleider hoort dit dan graag van je, zodat er ter plekke naar een oplossing gezocht kan worden.
Het functioneren van onze reisbegeleiders evalueren we na iedere reis aan de hand van door deelnemers ingevulde evaluatieformulieren. Zo hebben wij te allen tijde zicht op hoe onze mensen in het veld opereren!
Je reisbegeleider verwacht aan het einde van de reis een fooi als zij/hij het werk goed heeft gedaan. Ons advies voor deze fooi verschilt per land, kijk voor een indicatie in de landeninformatie van je reisbestemming.
Landarrangement
Het is ook mogelijk om van deze rondreis alleen het landarrangement te boeken. Je regelt dan zelf de internationale vluchten en de transfer bij aankomst en vertrek. Met de andere deelnemers maak je vervolgens de reis volgens programma. Zo heb je een optimale vrijheid om zelf je reis samen te stellen en de vlucht te kiezen die bij je reisplannen past.
Op het boekingsformulier kun je ook aangeven of we, tegen betaling, nog een extra overnachting bij aankomst moeten regelen. Ook de transfer bij aankomst kan Koning Aap op individuele basis voor je regelen.
Voor al onze reizen hebben we een minimum aantal deelnemers nodig. Houd hier rekening mee voordat je zelf tickets gaat reserveren.
Het is in alle gevallen je eigen verantwoordelijkheid om op tijd bij het beginpunt van de reis aanwezig te zijn. Daarnaast zijn wij niet verantwoordelijk voor sporadische wijzigingen in de vertrekdata van onze groepsreizen.
Verzekeringen
Zoals in onze reisvoorwaarden vermeld staat, stellen we het afsluiten van een reisverzekering verplicht en bevelen we het afsluiten. Mocht er onverhoopt iets gebeuren tijdens de reis of voor aanvang van de reis, dan kan dit je veel geld kosten. Door het afsluiten van een verzekering voorkom je hoge kosten. Koning Aap werkt al jaren samen met de bekende reisverzekeraar Allianz Global Assistance. Zij hebben een speciaal pakket van reis- en annuleringsverzekeringen samengesteld dat aansluit op het avontuurlijk karakter van onze groepsreizen.
Je verzekeringen bij Koning Aap afsluiten: de voordelen
Hoewel het niet verplicht is om de verzekeringen bij Koning Aap af te sluiten, raden we dit wel aan. Omdat we goed op de hoogte zijn van de af te leggen reisroutes en ter plaatse beschikken over de medewerking van lokale agenten, zijn eventuele problemen makkelijker op te lossen wanneer de reisverzekering via Koning Aap is afgesloten. Een bijkomend voordeel is dat wanneer een reis onverhoopt niet door mocht gaan, de kosten van de afgesloten reis- en/of annuleringsverzekeringen geheel gerestitueerd worden.
Reis je met een reisgenoot?
Deelnemers die zich samen inschrijven op een reis raden we aan om een reisverzekering af te sluiten bij dezelfde verzekeringsmaatschappij. Bij een eventuele repatriëring van je reisgenoot voorkom je zo dat je als medereiziger (met een andere verzekering) geen toestemming krijgt om ook zonder kosten terug te keren.
Avontuurlijke excursies zijn op eigen risico
Met nadruk willen we er op wijzen dat reizigers die tijdens hun reis deel willen nemen aan avontuurlijke excursies (als raften, duiken, snorkelen, (bamboe)vlotvaren, kanoën, (water)skiën, (wind)surfen, parasailing, deltavliegen, parachutespringen, ballonvaren, bungee jumpen, canopy tour, canyoning, speleologie, mountain trekking, tokkelen, sandboarden, mountain biking, downhill biking en snowboarden) dit voor eigen risico doen en dat we hen dringend aanraden vooraf te controleren of hun reisverzekering deze activiteiten dekt.
Hoe sluit je een verzekering via ons af?
Dat is heel makkelijk! Bij het boeken van een reis, kun je in het boekingsformulier aangeven welke verzekering(en) je wilt bijboeken.
Overzicht verzekeringen
Voor meer informatie verwijzen we je door naar een pagina met meer uitleg over alle verzekeringsmogelijkheden.
Veilig op reis
Koning Aap is aangesloten bij de VVR. Op de reizen van Koning Aap zijn de Algemene en Bijzondere Reisvoorwaarden van toepassing op de contracten tot reisorganisatie en reisbemiddeling zoals verstaan onder de Belgische wet van 16 februari 1994.
Conform art. 36 van de wet tot regeling van het contract tot reisorganisatie en reisbemiddeling is Koning Aap door Amlin Europe nv
, bijhuis België, verzekerd om, in geval van financieel onvermogen, zijn verplichtingen jegens de reiziger verder na te komen. Deze garantiestelling wordt begeleid door VVR.
Voor jou als reiziger is dit een veilig gevoel, omdat je bij eventuele problemen altijd kunt terugvallen op deze organisaties.
Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen over
Cuba
Landinformatie
Meer informatie over
Cuba
Verder nog belangrijk
We raden je aan om goed voorbereid op reis te gaan, lees daarom voldoende over je reisbestemming en vraag goed na welke vaccinaties en andere medicatie je nodig hebt. Hieronder volgen nog een paar belangrijke zaken.
Persoonsgegevens
Zorg dat je je persoons- en paspoortgegevens (als geslacht, geboortedatum, voornamen en achternaam zoals vermeld in je paspoort) correct invult, aangezien deze uiteraard nodig zijn voor het inboeken van je vluchten, eventuele treintickets of accommodatie. Check na ontvangst van je (digitale) boekingsbevestiging of deze gegevens correct staan vermeld. Je bent zelf verantwoordelijk voor het verstrekken van correcte gegevens. Met onjuiste gegevens loop je het risico niet toegelaten te worden op een vlucht of buitenlandse luchthaven.
Feedback
Hoewel wij veel aandacht besteden aan het goed uitvoeren van onze reizen is het mogelijk dat een deelnemer aanmerkingen heeft over de uitvoering van de reis. Om te bewerkstelligen dat deze aanmerkingen direct tijdens de reis naar tevredenheid opgelost kunnen worden, is de deelnemer verplicht de aanmerkingen per omgaande schriftelijk aan de reisbegeleiding mee te delen. Klachten die niet tijdens de reis schriftelijk aan de reisbegeleiding zijn meegedeeld, zullen door ons na afloop van de reis niet in behandeling worden genomen.
Aantal deelnemers
Mocht het gepubliceerde minimum aantal deelnemers niet gehaald worden, dan hebben wij de mogelijkheid om deze reis schriftelijk of mondeling te annuleren. Ook het uiteindelijk niet verkrijgen van de benodigde vliegtickets, kan leiden tot het annuleren van de reis. Wij verplichten ons dit uiterlijk drie weken voor vertrek aan de deelnemers mee te delen.
Adventure Specialists BV
Koning Aap maakt deel uit van een groep avontuurlijke reisorganisaties die vallen onder Adventure Specialists BV. Zij werken op diverse manieren samen om te zorgen dat de reiziger zo veel mogelijk waar krijgt voor zijn geld. Achter de schermen wordt er samengewerkt op het gebied van inkoop en afhandeling en voor de reiziger betekent het dat we de kans vergroten dat de reizen doorgang vinden doordat we belangstellenden naar elkaar kunnen doorverwijzen. In het enkele geval dat een reis wordt geannuleerd, gaan we eerst kijken of we de reiziger kunnen onderbrengen bij één van de andere reisorganisaties (Koning Aap Nederland, Koning Aap België, Shoestring).
Boek niet te laat
Wacht met het boeken van een reis niet te lang, omdat we een maand voor een reis vertrekt (en in sommige gevallen eerder) onze vliegtuigstoelen moeten retourneren aan de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. Daarna zijn de stoelen ‘op aanvraag’. Bovendien kan laat boeken afwijkende vluchtschema’s met bijbehorende vluchttoeslagen, extra transfers en eenpersoonskamertoeslagen met zich meebrengen.
Laatste nieuws
In de uitgebreide reisbeschrijving vind je de meest actuele informatie over onze reizen. In de loop van het jaar kunnen echter veranderingen optreden waardoor mogelijk het dag-tot-dag-programma of het vluchtschema aangepast dient te worden. Uiteraard zoeken we dan altijd naar een zo goed mogelijk alternatief. Al deze veranderingen worden, zodra bekend, vermeld op onze website bij de betreffende reis onder 'Laatste Nieuws'. Indien de inhoud van de uitgebreide reisbeschrijving afwijkt van de informatie in onze algemene brochure, is de beschrijving op onze website bindend.
Verlenging van de reis
Mocht je je reis willen verlengen, dan kun je dit aangeven op je boekingsformulier. Voor het wijzigen van de vlucht ten opzichte van de groepsvlucht brengen we standaard € 50,- per boeking in rekening. Bij de verlenging van je reis kun je te maken hebben met extra kosten, zoals meerkosten voor de vlucht (door bijvoorbeeld een andere luchtvaartmaatschappij of boekingsklasse), het regelen van eigen transfer, extra hotelnachten etc. Wij nemen (na ontvangst van je boekingsformulier!) zo spoedig mogelijk contact met je op om de prijs met je te bespreken. Pas nadat je hiermee akkoord bent gegaan, wordt je boeking definitief.
Tenslotte
Onze rondreizen gaan door landen waar het klimaat en andere factoren kunnen zorgen voor problemen. Dit kan betekenen dat we soms moeten afwijken van het bovenstaande programma. Tussentijdse aanpassingen van dienstregelingen en prijzen van de luchtvaartmaatschappijen kunnen eveneens leiden tot gewijzigde vluchtdagen en reissommen. We doen ons uiterste best om eventuele veranderingen zo snel mogelijk door te geven en de gevolgen ervan zo beperkt mogelijk te houden, maar we zijn niet verantwoordelijk voor factoren die buiten onze macht liggen. Je kunt op onze website kijken voor eventuele wijzigingen.
Adres
Bezoekadres Koning Aap
Koningin Elisabethlaan 45
9000 Gent
Email
[email protected]
Telefoon
09-2341311
In geval van uiterste nood - 24 uur bereikbaar:
Uitsluitend voor noodgevallen kun je ons ook buiten kantooruren bereiken op +32 (0)9-234 13 11. Je kiest dan in het keuzemenu voor nummer 1. Je wordt dan direct doorverbonden met onze alarmcentrale.
Bij een noodgeval moet je denken aan een last-minute annulering (binnen 24 uur voor vertrek), (vlucht)vertraging of ziekenhuisopname.
Openingstijden
Ons kantoor is geopend op de volgende tijden:
Maandag t/m vrijdag van 09-13 en 14-17 uur
Afspraak met een landenspecialist
Wil je een afspraak maken met één van onze landenspecialisten, bel dan van tevoren voor een afspraak, zodat je er zeker van bent dat je de juiste persoon te spreken krijgt.