Vragen over het coronavirus

Vragen over het coronavirus

In onderstaande veelgestelde vragen geven we antwoord op de vragen die spelen omtrent het coronavirus en het al dan niet annuleren van jouw reis.


"Reizen zit in ons bloed, de wil om de wereld te ontdekken in onze genen. Corona raakt ons dan ook diep in ons (reis)hart."

De impact van de uitbraak van het coronavirus op België en op de wereld is enorm. Allereerst treft het virus de mensen die ermee besmet raken en hun naasten.
Daarnaast worden ook wij -en daarmee ook onze reizigers- geraakt. Lees hier het hele bericht van onze Algemeen Directeur Jan Middelhoek.

 


Wat is het huidige reisadvies?

Het Ministerie van Buitenlandse Zaken raadt alle reizen naar het buitenland ten sterkste af ten gevolge van het coronavirus. Hier werd geen termijn aan toegekend, maar wij hebben besloten om al onze reizen t.e.m. 31 mei af te gelasten. Mede omdat veel landen hun grenzen sluiten, inreisbeperkingen opleggen en dat er op de reisbestemming inmiddels dusdanige beperkingen van het openbare leven zijn ingevoerd, dat je niet meer van de reis kunt genieten zoals jij én wij die bedoeld hebben. 

Voor reizen die vertrekken na 31 mei houden wij het reisadvies dat door het Ministerie van Buitenlandse Zaken wordt vastgesteld nauwlettend in de gaten. Dit reisadvies is afhankelijk per land of zelfs per regio en wijzigt op dit moment regelmatig. Wil je voor jouw bestemming het reisadvies checken? Kijk dan op: diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/Op_reis_in_het_buitenland/reisadviezen

Wat als mijn reis wordt afgelast? 

Als compensatie voor de afgelaste reizen ontvang je van ons een voucher ter waarde van de door jou betaalde reissom. De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte en kan worden gebruikt voor alle reizen uit het Koning Aap reisaanbod. Je hebt dus een jaar de tijd om jouw nieuwe reis bij ons te boeken. We nemen zo spoedig mogelijk contact met je op met meer informatie betreffende deze speciale corona-voucher.

Wanneer word ik gecontacteerd?

Het zijn drukke tijden. Momenteel doen onze medewerkers hun uiterste best om jou zo snel mogelijk van een antwoord te voorzien. Financiële gevolgen bekijken we nu nog niet in detail omdat het welzijn van onze reizigers momenteel primeert. We hopen hierover zo spoedig mogelijk meer duidelijkheid te kunnen scheppen.

Ik wil niet meer op reis, kan ik mijn reis kosteloos annuleren?

Voor reizen met vertrek na 31 mei geldt dat de veiligheid en gezondheid van onze reizigers voorop staat bij het nemen van deze beslissingen. Wij houden daarbij rekening met de reisadviezen (code rood/ oranje) van het Ministerie van Buitenlandse zaken uit Nederland. We begrijpen dat deze onvoorziene omstandigheid jouw reisplezier in de weg staat en hanteren dan ook een versoepeld "Corona annuleringsbeleid":

  • Reizigers naar een bestemming met (recent uitgeroepen – corona gerelateerd) ‘code rood’ mogen vanaf 10 dagen voor vertrek de reis kosteloos annuleren, omboeken of uitstellen tot maximaal 1 jaar na dato. De ‘code rood’ moet gelden voor een wezenlijk deel van je reis.

  • Reizigers naar een bestemming met (recent uitgeroepen – corona gerelateerd) ‘code oranje’ mogen de reis omboeken of uitstellen tot maximaal 1 jaar na dato. Houd hierbij wel rekening met eventuele reeds gemaakte kosten voor jouw reis. Ons uitgangspunt is dat wij de kosten voor onze reizigers tot het minimum willen beperken en daarmee kunnen afwijken van onze officiële annuleringsvoorwaarden.

Als je je reis omboekt of uitstelt, geldt de nieuwe reissom (dus de op dat moment geldige reissom) exclusief eventuele omboekingskosten. 

In alle andere gevallen ben je als reiziger uiteraard vrij om de reis zelf te annuleren, tegen de daarvoor geldende annuleringsvoorwaarden.

Ik heb zelf mijn ticket geboekt via een andere website, mag ik dit kosteloos annuleren?

Hiervoor gelden de voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij. Informeer bij je luchtvaartmaatschappij.   

Kan Koning Aap mijn reis annuleren?

Als wij als reisorganisatie de reis niet kunnen uitvoeren vanwege onvermijdbare en buitengewone omstandigheden welke aanzienlijke gevolgen hebben voor jouw reis dan kunnen wij besluiten de reis te annuleren. Ook hier houden wij rekening met de reisadviezen en de veiligheid van onze reizigers en zullen wij afhankelijk van de betreffende situatie een besluit nemen. Wij staan in nauw contact met onze lokale agentschappen over de gehele wereld om de situatie per bestemming te monitoren. 

Kan ik bij het annuleren of omboeken van mijn reis beroep doen op mijn annuleringsverzekering? 

Of kosten van annuleren of omboeken gedekt zijn hangt af van het type verzekering dat jij hebt afgesloten. Neem alvorens het nemen van de beslissing contact op met jouw verzekeraar. Wie een verzekering geboekt heeft via Koning Aap kan hier meer info terugvinden van onze verzekeringspartner Allianz Assistance. 

Als ik op de bestemming in quarantaine ben gezet, wie betaalt die extra kosten?

Wij willen jou, als reisorganisatie, natuurlijk graag hulp en bijstand verlenen indien je ter plaatse onverhoopt in quarantaine zou moeten. We zullen ons uiterste best doen om jou zo goed mogelijk te assisteren, hoewel dit bemoeilijkt kan worden wanneer de bestemming ‘op slot’ gaat. 

De kosten die worden gemaakt tijdens quarantaine zijn in principe voor jou als reiziger zelf. Zowel jij, de accommodatie en wij als reisorganisatie staan voor een overmachtsituatie. Je zou nog wel kunnen nagaan bij jouw verzekeraar of zij dekking bieden.

 

Zodra het coronavirus gevolgen heeft voor jouw reis zullen wij jou hierover informeren. 

Voor meer informatie omtrent het coronavirus kan je de website van FOD Volksgezondheid, gewijd aan het coronavirus raadplegen. info-coronavirus.be/nl/