Vragen over het coronavirus

Vragen over het coronavirus

In onderstaande veelgestelde vragen geven we antwoord op de vragen die spelen omtrent het coronavirus en het al dan niet annuleren van jouw reis.


"Reizen zit in ons bloed, de wil om de wereld te ontdekken in onze genen. Corona raakt ons dan ook diep in ons (reis)hart."

De impact van de uitbraak van het coronavirus op België en op de wereld is enorm. Allereerst treft het virus de mensen die ermee besmet raken en hun naasten.
Daarnaast worden ook wij -en daarmee ook onze reizigers- geraakt. Lees hier het hele bericht van onze Algemeen Directeur Jan Middelhoek.

 


Afgelaste reizen

Gaat mijn reis door?

We verkeren momenteel in een zeer uitzonderlijke en nog niet eerder voorgekomen situatie. Landen sluiten hun grenzen, luchtvaartmaatschappijen stoppen met vliegen of op de plaats van bestemming gaan bezienswaardigheden dicht en staat het gewone leven zo goed als stil. Door deze buitengewone omstandigheden zijn onze reizen niet meer uitvoerbaar en daarom hebben we met pijn in ons hart besloten om voorlopig alle reizen met vertrek tot en met 30 juli 2020 niet door te laten gaan. Alle getroffen reizigers zijn inmiddels geïnformeerd.

Wat als mijn reis wordt afgelast?

Ter compensatie voor de afgelaste reizen ontvang je van ons een tegoedbon ter waarde van de door jou reeds betaalde reissom. De tegoedbon is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte en kan worden gebruikt voor alle reizen uit het Koning Aap reisaanbod. Je hebt dus een jaar de tijd om jouw nieuwe reis bij ons te boeken.

Wanneer ontvang ik mijn Corona-tegoedbon?

Het zijn drukke en chaotische tijden. Momenteel doen onze medewerkers hun uiterste best om jou zo snel mogelijk van een antwoord te voorzien. Iedereen die op reis zou gaan tussen13 maart 2020 en 30 juni 2020 zijn inmiddels geïnformeerd en hebben de Corona-tegoedbon in hun mailbox ontvangen. Reizigers die in juli zouden vertrekken, ontvangen voor 1 juni van ons bericht. Lees hieronder de veel gestelde vragen met betrekking tot deze speciale Corona-tegoedbon.

 

Corona-tegoedbon

Kan Koning Aap gebruik maken van een tegoedbon in plaats van een terugbetaling van de reeds betaalde reissom in geld?

Ja dat kan. De Corona-tegoedbon is niet bedacht vanuit een luxepositie. Het coronavirus heeft een enorme impact op de reiswereld. Uit dat oogpunt is het initiatief ontstaan om in plaats van de normale wettelijke teruggave tegoedbonnen uit te geven t.w.v. de reeds betaalde reissom. Dit ondersteunt de reisbedrijven die in één klap heel veel geld zouden verliezen en mogelijk failliet zouden kunnen gaan. Het initiatief voor het uitgeven van deze Corona-tegoedbon werd bekrachtigd door Minister Muylle en werd gepubliceerd in het Staatsblad (BS 20.03.2020). Bovendien dekt de verzekeringsovereenkomst betreffende de bescherming tegen insolventie de tegoedbon.

Ik heb toch wettelijk recht op terugbetaling?

In een normale situatie is het inderdaad het geval dat de reiziger, bij een reis die geannuleerd moet worden om redenen die niet aan de reiziger zijn toe te rekenen, wordt terugbetaald door de reisorganisatie. De huidige situatie voor de reisbranche is echter zo exceptioneel dat bijzondere maatregelen moeten worden getroffen, de Corona-tegoedbon is hier een voorbeeld van.

Als de reiziger uiteindelijk besluit geen gebruik te maken van de voucher zijn wij als reisorganisatie verplicht de volledige waarde terug te betalen, uiterlijk aan het eind van de dekkingstermijn van één jaar na uitgifte, maar niet eerder dan na 6 maanden na de uitgifte van de voucher.

Wanneer ontvang ik een tegoedbon? Hoe gaat dit in zijn werk?

Heb jij een groeps- of familiereis reis geboekt via Koning Aap met vertrek tussen 13 maart 2020 en 31 juli 2020 of ben je vanwege Corona vervroegd teruggekeerd? Dan kom jij in aanmerking voor de Corona-tegoedbon. Wij nemen hierover voor 1 juni -op volgorde van vertrek- contact met je op. Je ontvangt van ons per e-mail jouw persoonlijke Corona-tegoedbon, welke je kunt inzetten bij het boeken van een nieuwe reis.

Hoe lang is de Corona-tegoedbon geldig?

De tegoedbon kan tot één jaar na uitgifte worden verzilverd. Welke datum dit precies is, vind je terug op de per e-mail verstuurde Corona-tegoedbon. Je hebt een jaar de tijd om met de tegoedbon jouw nieuwe boeking te maken. Dit betekent dat je bijvoorbeeld ook voor het najaar 2021 een reis bij ons kunt boeken, als dit maar gebeurt voor de vervaldatum van de tegoedbon.

Wat zijn de voordelen van de Corona-tegoedbon voor mij als reiziger?

Wij zorgen ervoor dat óók jij als reiziger profiteert van de Corona-tegoedbon. Met de tegoedbon gaat jouw reis niet verloren, maar wordt deze slechts uitgesteld. Je hebt een jaar de tijd om een nieuwe reis bij ons te boeken. Deze mag in heel 2021 plaatsvinden.

• De tegoedbon geeft jou de mogelijkheid om de geannuleerde reis op een later tijdstip opnieuw te boeken en alsnog op reis te gaan;
• De tegoedbon geeft jou als reiziger de zekerheid dat je reissom is veiliggesteld;
• De tegoedbon heeft de waarde van de door jouw reeds betaalde reissom met een maximale waarde van € 5.000 per boeking.
• Bij de boeking gemaakt met de Corona-tegoedbon ontvang je € 100 korting per persoon en doneren we € 25 per boeking in jouw naam aan één van onze duurzame projecten naar keuze.

Wie ontvangt de Corona-tegoedbon? En is deze tegoedbon persoonsgebonden of mag deze ook overgedragen worden?

De Corona-tegoedbon wordt verstrekt aan de hoofdboeker in naam en rekening van zichzelf en diens medereizigers. De waarde van de Corona-tegoedbon stemt overeen met de door jou betaalde reissom van de oorspronkelijke boeking. De tegoedbon is persoonsgebonden en te gebruiken door dezelfde hoofdboeker als op de originele boeking. Het is tevens mogelijk om de (restant)waarde over te dragen aan een (andere) deelnemer van de oorspronkelijke boeking, mits dit vooraf kenbaar wordt gemaakt via [email protected]. Het is belangrijk hierbij het volgende te vermelden:

• Op welke naam staat de Corona-tegoedbon?
• Wat is het klantnummer dat vermeld staat op de tegoedbon?
• Wat is de naam van de persoon waaraan je de restant tegoedbon gaat overdragen?

Wat is de waarde van de Corona-tegoedbon? En wat als ik een andere reis wil boeken die duurder/goedkoper is?

De waarde van de Corona-tegoedbon is volledig gelijk aan de door jou reeds (aan)betaalde reissom. Is de reissom van jouw nieuwe reis duurder? Dan betaal je zelf het verschil bij. Is jouw nieuwe reissom lager, dan blijft het restbedrag op jouw tegoedbon staan.

Kan ik mijn Corona-tegoedbon ook gebruiken om meerdere reizen te boeken? Dus het bedrag te spreiden over meerdere reizen?

Ja, dit is mogelijk. Als je na de eerste boeking nog voldoende saldo op de tegoedbon overhoudt, dan kun je dit restantbedrag inzetten voor een volgende reis.

Ik heb een Corona-tegoedbon ontvangen, hoe gebruik ik deze bij een nieuwe boeking?

Bij het verzilveren van de tegoedbon dien je bij boeking van je nieuwe reis in het opmerkingenveld (in de laatste stap van het boekingsformulier) te vermelden dat je de Corona-tegoedbon inzet met het daarbij behorende klantnummer van je afgelaste reis. De waarde van de tegoedbon zal achteraf verrekend worden op je factuur.

Kan ik een Corona-tegoedbon combineren met een andere kortingen en/of acties?

Wat de extra coronakorting betreft, gelden de volgende voorwaarden:

• De € 100 coronakorting is geldig in combinatie met de vaste klantenkorting t.w.v. € 35 per persoon;
• De € 100 coronakorting is niet geldig in combinatie met andere kortingsacties.

Ik heb een Corona-tegoedbon ontvangen met een waarde € 5.000, echter is mijn betaalde reissom hoger. Wanneer kan ik het restant terugverwachten?

De tegoedbon vertegenwoordigt de totale waarde van het reeds door de reiziger betaalde bedrag, tot maximaal € 5.000 per boeking. Het resterende bedrag wordt voor 1 juli 2020 aan je terugbetaald.

 

Reizen na 31 juli

Hoe gaat Koning Aap om met de reizen die na 31 juli vertrekken?

Wij kunnen niet voorspellen hoe de wereld er in de aankomende maanden uit zal zien, hoe graag we dat ook zouden willen. Op dit moment is het daarom nog niet mogelijk om uitsluitsel te geven over het wel of niet doorgaan van jouw reis met vertrek ná 31 juli. Deze beslissing hangt onder andere af van het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Of de Corona-tegoedbonnen met VVR-garantie ook worden uitgegeven voor de reizen met vertrek na 31 juli hangt tevens af van het kabinet van minister Muylle, federaal minister van Werk, Economie en Consumentenzaken. Wij vragen je nog even geduld te hebben, zodra wij meer nieuws hebben over jouw reis, nemen wij contact met je op.

Wat is het huidige reisadvies?

Voor reizen die vertrekken na 31 juli houden wij het reisadvies dat door het Ministerie van Buitenlandse Zaken wordt vastgesteld nauwlettend in de gaten. Dit reisadvies is afhankelijk per land of zelfs per regio en wijzigt op dit moment regelmatig. Wil je voor jouw bestemming het reisadvies checken? Kijk dan op: diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/Op_reis_in_het_buitenland/reisadviezen

Zodra het coronavirus gevolgen heeft voor jouw reis zullen wij jou hierover informeren. Wij benaderen dus jou; geen nieuws is goed nieuws.

Mag ik mijn geboekte reis omboeken of wijzigen?

In verband met het coronavirus en de situatie waarin wij als reisorganisatie, maar ook jij als klant, ons nu in bevinden, hanteren wij een ‘coulance-omboekingsbeleid’. Dit houdt in dat wanneer jij je reis, in verband met het coronavirus, nu al wilt omboeken naar een reis met vertrek ná 1 maart 2021, je deze reis(datum) nog kunt wijzigen/aanpassen tot 1 januari 2021. Wij begrijpen namelijk dat op dit moment voor veel van onze reizigers geldt dat zij nog niet met 100% zekerheid kunnen zeggen of de reisperiode 2021, waar zij nu voor kiezen, ook daadwerkelijk akkoord komt bij bijvoorbeeld de werkgever. Dit maakt dat wij hebben besloten flexibel om te gaan met het wijzigen van de reis en/of vertrekdatum. Houd er rekening mee dat je bij het omboeken van je reis altijd de reissom voor de nieuwe reis betaalt zoals die op dat moment geldt.Daarnaast hebben wij voor onze groepsreizen een minimum aantal deelnemers nodig om de reis van start te kunnen laten gaan. Mocht dit minimum niet (langer) behaald worden, dan behouden we ons het recht voor om de eventuele garantie van vertrek van een reis in te trekken.

Ik wil helemaal niet meer op reis, kan ik mijn reis kosteloos annuleren?

Voor reizen met vertrek na 31 juli geldt dat de veiligheid en gezondheid van onze reizigers voorop staat bij deze beslissingen. Wij houden daarbij rekening met de reisadviezen (code rood/ oranje) van het Ministerie van Buitenlandse zaken uit Nederland We begrijpen dat deze onvoorziene omstandigheid jouw reisplezier in de weg staat en hanteren dan ook een versoepeld ‘Corona annuleringsbeleid’:

• Reizigers naar een bestemming met (recent uitgeroepen – corona gerelateerd) ‘code rood’ mogen vanaf 10 dagen voor vertrek de reis kosteloos annuleren, omboeken of uitstellen tot maximaal 1 jaar na dato. De ‘code rood’ moet gelden voor een wezenlijk deel van je reis.

• Reizigers naar een bestemming met (recent uitgeroepen – corona gerelateerd) ‘code oranje’ mogen de reis omboeken of uitstellen tot maximaal 1 jaar na dato. Houd hierbij wel rekening met eventuele reeds gemaakte kosten voor jouw reis. Ons uitgangspunt is dat wij de kosten voor onze reizigers tot het minimum willen beperken en daarmee kunnen afwijken van onze officiële annuleringsvoorwaarden.

Als je je reis omboekt of uitstelt, geldt de nieuwe reissom (dus de op dat moment geldige reissom) exclusief eventuele omboekingskosten. In alle andere gevallen ben je als reiziger uiteraard vrij om de reis zelf te annuleren, tegen de daarvoor geldende annuleringsvoorwaarden.

Ik heb zelf mijn ticket geboekt via een andere website, mag ik dit kosteloos annuleren?

Hiervoor gelden de voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij. Informeer bij je luchtvaartmaatschappij.

Kan Koning Aap mijn reis alsnog aflasten?

Als wij als reisorganisatie de reis niet kunnen uitvoeren vanwege onvermijdbare en buitengewone omstandigheden welke aanzienlijke gevolgen hebben voor jouw reis dan kunnen wij besluiten de reis te annuleren. Ook hier houden wij rekening met de reisadviezen en de veiligheid van onze reizigers en zullen wij afhankelijk van de betreffende situatie een besluit nemen. Wij staan in nauw contact met onze lokale agentschappen over de gehele wereld om de situatie per bestemming te monitoren. 


Voor meer informatie omtrent het coronavirus kan je de website van FOD Volksgezondheid, gewijd aan het coronavirus raadplegen. info-coronavirus.be/nl/