Cultuur Japan

Japan behoort economisch tot een van de machtigste landen op aarde. Het Japanse succes is ten dele gebaseerd op oude traditionele waarden van saamhorigheid, hulpvaardigheid en betrokkenheid bij het bedrijf waar je voor werkt. Religie heeft in Japan lange tijd de normen en waarden bepaald en gezorgd voor hechte familiebanden waarbij het heel gewoon was dat verschillende generaties onder een en hetzelfde dak wonen en voor elkaar zorgen. Samenwerken en elkaar helpen, zijn eigenschappen die je op verschillende niveaus binnen de samenleving tegenkomt.

Gewoonten en gebruiken
Personeel in hotels, restaurants , treinen e.d. begroeten hun klanten met een buiging. Ook Japanners begroeten elkaar doorgaans met een buiĀ­ging. Japanners die vaker met westerlingen te maken hebben, begroeten hun gasten met het schudden van de hand. Het is gebruikelijk om bij een eerste kennismaking visitekaartjes (meishi) uit te wisselen.
Japanners vinden het ongepast om de neus in een zakdoek of tissue te snuiten als daar anderen bij zijn. Wel vindt men het vanzelfsprekend dat iedereen zijn eigen rommel opruimt en mee naar huis neemt. Wanneer men moet wachten voor een metro of restaurant gaan Japanners keurig in de rij staan. En voetgangers steken pas over als het stoplicht op groen staat.

Kleding in Japan
Japanners gaan over het algemeen netjes gekleed. Op werkdagen dragen ze westerse kleding. Salarymen zijn strak in het pak en vrouwelijk kantoorpersoneel draagt een mantelpakje. Op bijzondere dagen zoals met bruiloften en tijdens Nieuwjaar en de Golden Week wordt de traditionele kimono uit de kast gehaald. Die wordt om het lichaam gewikkeld en vastgebonden met een obi. De kimono's van jonge meisjes zijn vrolijk gekleurd, die van oudere vrouwen wat ingetogener en die van mannen helemaal donker gekleurd.
Foute ingave

Gelieve een correct e-mailadres op te geven aub.

Er is iets fout gelopen...

Gelieve ons hiervoor te verontschuldigen.
De pagina herladen kan misschien helpen.

E-mail is reeds geregistreerd
Het opgegeven e-mail adres bevindt zich reeds in ons nieuwsbrief systeem.
Inschrijving gelukt!

U bent succesvol ingeschreven op de nieuwsbrief.