Veelgestelde vragen over Oezbekistan

Veelgestelde vragen over Oezbekistan

  1. Heb ik een visum nodig voor Oezbekistan?
  2. Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?
  3. Welke inentingen heb ik nodig voor Oezbekistan?
  4. Hoe is de accommodatie in Oezbekistan?
  5. Is er WiFi tijdens de reis?
  6. Hoe wordt er gereisd in Oezbekistan?
  7. Heb ik een wereldstekker nodig voor deze reis?
  8. Welke valuta kan ik het best meenemen naar Oezbekistan?
  9. Kan er vegetarisch gegeten worden in Oezbekistan?
  10. Wat is de beste reistijd voor Oezbekistan?
  11. Wat voor kleding kan ik het best meenemen naar Oezbekistan?
  12. Moet ik een koffer of reistas meenemen op reis?
  13. Hoeveel boekers zijn er nodig voor een gegarandeerd vertrek?
  14. Wat is het tijdsverschil met Oezbekistan?
  15. Kan ik mijn reis verlengen?
  16. Kan ik mijn mobiel gebruiken?
  17. Heb ik een slaapzak nodig?
  18. Is er voldoende mineraalwater verkrijgbaar in Oezbekistan?
  19. Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?
  20. De feiten op een rij

1. Heb ik een visum nodig voor Oezbekistan?

Internationaal paspoort: 
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is.

Visum:
Voor deze bestemming is per 1 februari 2019 geen visum meer nodig. Dit geldt voor reizigers met Nederlandse of Belgisch nationaliteit.

Op de website van onze partner Visumloket vind je alle informatie met betrekking tot geldigheid van je internationaal paspoort en eventuele aanvullende informatie.

Kijk op de website van Visumloket voor meer informatie:
- Nederlandse reizigers bezoeken koningaap.visumloket.nl
- Belgische reizigers bezoeken koningaap.visumloket.be

Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.

Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen.

2. Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?

Het kan zijn dat je tijdens de reis jouw internationale paspoort ter beschikking van een derde moet stellen. Met name buiten de EU is dit veelal het geval. Voor hotels geldt vaak dat zij een registratie moeten bijhouden, dit is een wettelijke verplichting, waarbij gegevens uit een identiteitsbewijs moeten worden overgenomen/ingescand.

3. Welke inentingen heb ik nodig voor Oezbekistan?

Bij veel reizen die we aanbieden zijn inentingen tegen de belangrijkste ziekten noodzakelijk. Niet het meest leuke deel van je reisvoorbereiding maar wel onvermijdelijk. Wij zijn niet medisch geschoold en mogen daarom hierover geen advies geven.

Koning Aap Nederland heeft in samenwerking met Thuisvaccinatie.nl een oplossing gevonden voor deze vaak tijdrovende klus. In plaats van dat jij naar de GGD of huisarts moet gaan, komt een huisarts bij je thuis op het moment dat het jou schikt om de benodigde inentingen te zetten. 

De Belgische reizigers kunnen voor de meest correcte en up-to-date informatie terecht bij de huisarts en/of bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde. Telefonisch kan je informatie vragen via de Travelfoon op het nummer 0902–88 0 88. Je kan ook op www.itg.be (onder ‘vaccinaties en malaria-advies per land’) online per land advies opvragen. Bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde kun je ook terecht voor je inentingen.

4. Hoe is de accommodatie in Oezbekistan?

Er wordt overnacht in redelijke middenklasse hotels en sfeervolle traditionele guesthouses met eigen douche en toilet.

Tijdens de 15-daagse Oezbekistan rondreis (reiscode: RUZ) overnacht je 1 nacht in een yurt en 1 nacht in een homestay. In de yurt slaap je met meerdere personen en is er buiten een eenvoudige wc en een wasbakje. Bij de homestay slaap je meestal met 2 personen in een kamer met gedeeld sanitair. De groep wordt dan verdeeld over meerdere huizen. Bij de 22-daagse Centraal-Azië reis (reiscode: RCA) overnacht je 1 nacht in een yurt.

Voor meer informatie over de accommodaties in Oezbekistan zie het tabblad ‘Accommodaties’ bij iedere reis.

5. Is er WiFi tijdens de reis?

In Oezbekistan is er in het merendeel van de door ons gebruikte hotels gratis WiFi, echter is de WiFi niet in alle accommodaties even sterk/stabiel.

 

Voor meer informatie over de WiFi in de verschillende hotels in Oezbekistan zie het tabblad ‘Accommodaties’ bij iedere reis.

6. Hoe wordt er gereisd in Oezbekistan?

In Oezbekistan reizen we met onze eigen bus of busje afhankelijk van het aantal deelnemers. Onderweg is het daardoor mogelijkheid om regelmatig te stoppen. Bij de 15-daagse Oezbekistan reis (reiscode: RUZ) wordt er ook gebruik gemaakt van een binnenlandse vlucht van Tashkent naar Khiva.

Meer informatie over het vervoer en de reisafstanden in Oezbekistan vind je onder het tabblad 'Meer reisinfo'. 

7. Heb ik een wereldstekker nodig voor deze reis?

Voor het gebruik van een wereldstekker in Oezbekistan verwijzen we je graag naar de volgende website waar je kan zien welke stekkers je nodig hebt; http://www.wereldstopcontacten.nl/.

8. Welke valuta kan ik het best meenemen naar Oezbekistan?

Er zijn beperkte mogelijkheden om in Oezbekistan geld te pinnen. Het is sterk te adviseren om voor de reis voldoende cash mee te nemen voor het geval de pinautomaten niet werken. 

9. Kan er vegetarisch gegeten worden in Oezbekistan?

Een paradijs voor vegetariërs is Oezbekistan niet, toch blijft er genoeg over om te bestellen in de restaurants. Er staan veel salades op de menukaart en het brood dat er bij geserveerd wordt is ovenvers. Op de markt kan je veel (gedroogd) fruit en noten kopen.

10. Wat is de beste reistijd voor Oezbekistan?

In het voor- en najaar zijn de temperaturen zeer aangenaam. In onze zomer is het erg warm in Oezbekistan, het is echter wel een droge warmte. In de zomer kan je het best vroeg in de ochtend en later in de middag op stap gaan.

11. Wat voor kleding kan ik het best meenemen naar Oezbekistan?

Wat betreft je kleding raden we je aan om praktische kleding mee te nemen naar Oezbekistan die zich makkelijk laat combineren (laag over laag). We vragen je om in je kledingkeuze respect te tonen voor de lokale cultuur. Zo zijn korte broeken, korte rokken en hemdjes taboe in islamitische landen. In de grote steden van Centraal-Azië is het dragen hiervan echter geen probleem.

 

Denk bij het samenstellen van je bagage aan bijvoorbeeld: zaklamp, waterfles, naaigerei, wasmiddel, universeel geldige verloopstekker, reisgids, voldoende fotomateriaal, pet, toiletartikelen, badslippers, zwemkleding, wekker, schrijfgerei, schaartje en zakmes (allebei niet in je handbagage tijdens de vluchten).

12. Moet ik een koffer of reistas meenemen op reis?

Wij raden onze reizigers aan om te reizen met een zachte reistas, maar dit is niet verplicht. Dit kan een backpack zijn, maar bijvoorbeeld ook een reistas op wieltjes. Wij raden het af om te reizen met een harde koffer gezien de vaak beperkte bagageruimte in het vervoer.

13. Hoeveel boekers zijn er nodig voor een gegarandeerd vertrek?

Voor de reis naar Oezbekistan (reiscode: RUZ) hebben we een minimum van 6 boekers nodig voor een gegarandeerd vertrek. Voor de Centraal-Azië reis (reiscode: RCA) geld een minimum van 7 boekers en voor de Zijderoute reis (reiscode: RDB) geld een minimum van 5 boekers. Voor alle reizen geld een maximumaantal boekers van 18. Vanaf drie boekers of opties kan je de groepssamenstelling van de reis vinden onder het tabblad 'Reisdata & Prijzen'.

14. Wat is het tijdsverschil met Oezbekistan?

In onze zomertijd is het in Oezbekistan 3 later dan in Nederland en België, in onze wintertijd is dat verschil 4 uur.

15. Kan ik mijn reis verlengen?

Het is mogelijk de reis te verlengen. Het wijzigen van je vlucht kost €50,- per dossier (+ eventuele meerkosten).

Wanneer je wilt afwijken van de groepsreis, dus bijvoorbeeld vooraf of achteraf verlengen of een voorkeur hebt voor een vliegtuigmaatschappij/directe vlucht, dan is dat mogelijk op aanvraag. Graag zien we je aanvraag middels het invullen van het boekingsformulier. Bij de optie “Ik wens op een andere datum te vliegen en/of een hotel arrangement bij te boeken” kan je je wensen vermelden. Je boeking komt binnen en zal niet direct bevestigd worden. Na het uitzoeken van je wensen, komen we bij je terug met een voorstel en horen we graag je reactie. Dit is de enige manier om van ons een prijsopgave te krijgen. Kortom, het blijft een boeking onder voorbehoud. Pas als jij akkoord geeft wordt de boeking bevestigd.

16. Kan ik mijn mobiel gebruiken?

Dit hangt af van je telefoonprovider, je kunt dit dus het beste checken bij je provider.

17. Heb ik een slaapzak nodig?

Wij maken gebruik van goede middenklasse hotels en je hebt dus geen slaapzak nodig.

18. Is er voldoende mineraalwater verkrijgbaar in Oezbekistan?

Je kan overal makkelijk mineraal water kopen, vaak verkopen ze ook water met koolzuur.

19. Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?

Steeds meer mensen reizen en steeds vaker zijn de effecten van toerisme lokaal voelbaar. Maar je reis draagt ook op een positieve manier bij! Denk aan werkgelegenheid wat een boost geeft aan de algehele economie, bescherming van de natuur door het creëren van nationale parken of UNESCO-Werelderfgoed, bijzondere ontmoetingen met andere mensen en daardoor het waarderen en leren van andere culturen, etc.

Wij proberen de (negatieve) effecten zoveel mogelijk voor jou terug te dringen, maar wat zou je zelf kunnen doen (of laten) tijdens jouw reis? Graag geven we je wat praktische tips om ook tijdens de reis zo duurzaam mogelijk te zijn.

Bekijk hier de praktische tips

20. De feiten op een rij

We kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt over hoe wij onze reizen organiseren. Daarom hebben wij voor de belangrijkste onderwerpen een speciale pagina samengesteld met daarop de antwoorden op de meest gestelde vragen.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen als:

  • Wanneer gaat mijn reis gegarandeerd door?
  • Hoe zit het met de betaling van mijn reis?
  • Ik kan bij jullie mijn eigen vlucht kiezen. Hoe werkt dat?
  • Kan ik voor vertrek een specifieke stoel in het vliegtuig reserveren?
  • Hoeveel bagage kan ik meenemen?
Lees hier de veelgestelde vragen