Veelgestelde vragen over Zuid-Korea

Veelgestelde vragen over Zuid-Korea

  1. Heb ik een visum nodig voor Zuid-Korea?
  2. Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?
  3. Heb je inentingen nodig voor Zuid-Korea?
  4. Hoe overnachten we in Zuid-Korea?
  5. Is er Wifi tijdens de reis beschikbaar?
  6. Hoe reizen we in Zuid-Korea?
  7. Heb ik een wereldstekker nodig voor Zuid-Korea?
  8. Kan ik makkelijk pinnen in Zuid-Korea?
  9. Kan je vegetarisch eten in Zuid-Korea?
  10. Wat is de beste reistijd voor Zuid-Korea?
  11. Moet ik een koffer of een backpack meenemen op reis?
  12. Hoeveel boekers zijn er nodig voor een gegarandeerd vertrek?
  13. Hoeveel uur tijdsverschil is er in Zuid-Korea?
  14. Kan ik mijn reis verlengen?
  15. Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?
  16. De feiten op een rij

1. Heb ik een visum nodig voor Zuid-Korea?

Internationaal paspoort:
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is.

Visum:
Voor deze bestemming is geen visum nodig voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit.

Op de website van onze partner Visumloket vind je alle informatie met betrekking tot geldigheid van je internationaal paspoort en eventuele aanvullende informatie.

Kijk op de website van Visumloket voor meer informatie:
- Nederlandse reizigers bezoeken koningaap.visumloket.nl
- Belgische reizigers bezoeken koningaap.visumloket.be

Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.

Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen.

2. Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?

Het kan zijn dat je tijdens de reis jouw internationale paspoort ter beschikking van een derde moet stellen. Met name buiten de EU is dit veelal het geval. Voor hotels geldt vaak dat zij een registratie moeten bijhouden, dit is een wettelijke verplichting, waarbij gegevens uit een identiteitsbewijs moeten worden overgenomen/ingescand.

3. Heb je inentingen nodig voor Zuid-Korea?

Bij veel reizen die we aanbieden zijn inentingen tegen de belangrijkste ziekten noodzakelijk. Niet het meest leuke deel van je reisvoorbereiding maar wel onvermijdelijk. Wij zijn niet medisch geschoold en mogen daarom hierover geen advies geven.

Koning Aap heeft in samenwerking met Thuisvaccinatie.nl een oplossing gevonden voor deze vaak tijdrovende klus. In plaats van dat jij naar de GGD of huisarts moet gaan, komt een huisarts bij je thuis op het moment dat het jou schikt om de benodigde inentingen te zetten. 

De Belgische reizigers kunnen voor de meest correcte en up-to-date informatie terecht bij de huisarts en/of bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde. Telefonisch kan je informatie vragen via de Travelfoon op het nummer 0902–88 0 88. Je kan ook op www.itg.be (onder ‘vaccinaties en malaria-advies per land’) online per land advies opvragen. Bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde kun je ook terecht voor je inentingen.

4. Hoe overnachten we in Zuid-Korea?

Tijdens onze reis door Zuid-Korea overnacht je in hotels (toeristenklasse) met tweepersoonskamers, met douche en wc op de kamer. Bij de selectie van onze hotels hebben we met name gelet op de locatie, hygiëne en sfeer. Je verblijft op basis van logies met ontbijt, alleen in het motel in Hadong en in het guesthouse in Gyeongju is het ontbijt niet inbegrepen. In de omgeving zijn voldoende mogelijkheden voor een ontbijt.

Je overnacht één keer in een tempel. Deze accommodatie is uiteraard eenvoudiger, maar dat weegt zeker op tegen het feit dat het verblijf hier onvergetelijk is. Je slaapt met meerdere mensen in één grote slaapruimte, indeling naar geslacht, dus (hetero)koppels zullen gescheiden de nacht moeten doorbrengen. Slapen gebeurt op de grond op slaapmatten. Sanitaire voorzieningen zijn hier gemeenschappelijk. Een upgrade of een speciale behandeling is niet mogelijk. Zorg zelf voor een handdoek.

Voor foto's van de door ons geselecteerde hotels verwijzen we je naar het tabblad 'Accommodaties'.

5. Is er Wifi tijdens de reis beschikbaar?

In de meeste hotels, maar ook openbare gelegenheden zoals restaurants, is Wifi aanwezig, gratis of tegen betaling. Onder het tabblad 'Accomodaties' vind je per hotel (onder voorbehoud van wijzigingen) of er Wifi beschikbaar is.

6. Hoe reizen we in Zuid-Korea?

Bij aankomst in Zuid-Korea maak je gebruik van de Airport Limousine Bus, dit is een publieke bus voorzien van de gemakken van de internationale reiziger. De bus stopt voor ons hotel. Je legt het traject van Seoul naar Yeosu af per comfortabele KTX hogesnelheidstrein, in deze trein hebben we gereserveerde zitplaatsen. De transfers van de treinstations naar de hotels gaan veelal per taxi.

De trajecten van Yeosu naar Hadong, van Hadong naar Busan, van Busan naar de Tongdosa Tempel en van Tongdosa naar Gyeongju leg je af per eigen bus. Per veerboot varen we naar Geumo-do, één van de onontdekte eilandparadijsjes voor de kust van Yeosu. De boot is vooral bedoeld voor lokaal transport, er zijn kleine plastic krukjes waar je op kunt zitten. De boottocht duurt ongeveer anderhalf uur (enkele reis). De tocht is prachtig, je vaart tussen allerlei eilanden door.

Meer informatie over het vervoer en de reisafstanden in Zuid-Korea vind je onder het tabblad 'Meer reisinfo' onder het kopje 'Accommodatie en Transport'.

7. Heb ik een wereldstekker nodig voor Zuid-Korea?

Voor het gebruik van een wereldstekker in Zuid-Korea verwijzen we je graag naar de volgende website waar je kan zien welke stekkers je nodig hebt; wereldstopcontacten.nl.

8. Kan ik makkelijk pinnen in Zuid-Korea?

Je kunt in alle grote steden pinnen. Hier zijn meerdere pinmogelijkheden aanwezig.

9. Kan je vegetarisch eten in Zuid-Korea?

Een maaltijd in Zuid-Korea bestaat uit rijst, soep, kimchi, een hoofdgerecht en enkele bijgerechten. Als gevolg staat de tafel vol met bakjes en schaaltjes. Kimchi is te vergelijken met onze zuurkool maar is nog eens op smaak gebracht met rode pepers. Vegetarisch eten is lastig maar niet onmogelijk. Vraag de reisbegeleider om hulp als je niet zeker weet of ergens vlees in zit.

10. Wat is de beste reistijd voor Zuid-Korea?

De aangenaamste periodes om door het land te reizen zijn het voorjaar (van eind maart tot en met juni) en de nazomer en herfst (half augustus tot en met oktober). Dan is de temperatuur aangenaam en er valt weinig regen. Luchtige kleding met een korte, af en toe lange, mouw volstaat overdag, in de avond koelt het af en is een trui of jas gewenst.

11. Moet ik een koffer of een backpack meenemen op reis?

Wij raden onze reizigers aan om te reizen met een zachte reistas, maar dit is niet verplicht. Dat kan een backpack zijn, maar bijvoorbeeld ook een reistas op wieltjes. Gelieve niet op reis te gaan met een hardschalige koffer. Deze zijn namelijk moeilijk te verstouwen in het vervoer.

12. Hoeveel boekers zijn er nodig voor een gegarandeerd vertrek?

Voor de Rondreis Zuid-Korea hebben we een minimum van 8 boekers nodig voor een gegarandeerd vertrek, het maximumaantal boekers is 18. Vanaf drie boekers of opties kan je de groepssamenstelling van de reis vinden onder het tabblad 'Reisdata & Prijzen'.

13. Hoeveel uur tijdsverschil is er in Zuid-Korea?

In onze zomertijd is het in Zuid-Korea 7 uur later dan in Nederland en België, in de wintertijd is dit verschil 8 uur.

14. Kan ik mijn reis verlengen?

Het is mogelijk de reis te verlengen. Het wijzigen van je vlucht kost €50,- per dossier (+ eventuele meerkosten).

Wanneer je wilt afwijken van de groepsreis, dus bijvoorbeeld vooraf of achteraf verlengen of een voorkeur hebt voor een vliegtuigmaatschappij/directe vlucht, dan is dat mogelijk op aanvraag. Graag zien we je aanvraag middels het invullen van het boekingsformulier. Bij de optie “Ik wens op een andere datum te vliegen en/of een hotel arrangement bij te boeken” kan je je wensen vermelden. Je boeking komt binnen en zal niet direct bevestigd worden. Na het uitzoeken van je wensen, komen we bij je terug met een voorstel en horen we graag je reactie. Dit is de enige manier om van ons een prijsopgave te krijgen. Kortom, het blijft een boeking onder voorbehoud. Pas als jij akkoord geeft wordt de boeking bevestigd.

15. Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?

Steeds meer mensen reizen en steeds vaker zijn de effecten van toerisme lokaal voelbaar. Maar je reis draagt ook op een positieve manier bij! Denk aan werkgelegenheid wat een boost geeft aan de algehele economie, bescherming van de natuur door het creëren van nationale parken of UNESCO-Werelderfgoed, bijzondere ontmoetingen met andere mensen en daardoor het waarderen en leren van andere culturen, etc.

Wij proberen de (negatieve) effecten zoveel mogelijk voor jou terug te dringen, maar wat zou je zelf kunnen doen (of laten) tijdens jouw reis? Graag geven we je wat praktische tips om ook tijdens de reis zo duurzaam mogelijk te zijn.

Bekijk hier de praktische tips

16. De feiten op een rij

We kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt over hoe wij onze reizen organiseren. Daarom hebben wij voor de belangrijkste onderwerpen een speciale pagina samengesteld met daarop de antwoorden op de meest gestelde vragen.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen als:

  • Wanneer gaat mijn reis gegarandeerd door?
  • Hoe zit het met de betaling van mijn reis?
  • Ik kan bij jullie mijn eigen vlucht kiezen. Hoe werkt dat? 
  • Kan ik voor vertrek een specifieke stoel in het vliegtuig reserveren?
  • Hoeveel bagage kan ik meenemen?

Lees hier de veelgestelde vragen